Tuesday, January 01, 2008

Nieuwjaarstraditie


Vanmorgen lazen wij op internet dat Oud en Nieuw in Nederland "rustig"is verlopen, zijn wij nu gek of wordt dat land steeds gekker ? Als politieauto's in brand worden gestoken en de opgetrommelde ME alleen mag toekijken, als hulpverleners worden tegengewerkt (zachtjes uitgedrukt) en wat er allemaal al niet meer is gebeurd aan "gezellig oud en nieuw" vieren. Onvoorstelbaar dat zoiets hier zou gebeuren, de daders zouden er in ieder geval niet vanaf komen met alleen een waarschuwend vingertje, o nee daar zijn ze in Nederland ook al mee gestopt blijkbaar. Het mag nu allemaal "gewoon". Maar goed, telkens neem ik me voor me daar niet meer druk om te maken maar daar ben ik niet erg goed in. Op dat soort momenten loop ik meestal naar buiten en zie de zon op ons weiland schijnen en op ons bos, de paarden en ezels staan te eten (de haan kraait nog niet want die zit nog opgesloten), de vele vogels die ochtendconcerten geven en geen mens te zien. Dat helpt best goed !

Vandaag kregen wij onverwacht nederlands bezoek wat heel gezellig was. Ze hebben zelf een kleine airstream trailer in Houston staan en zoeken een leukere plek om deze neer te zetten, natuurlijk zijn ze bij ons aan het goede adres ;-)

Vanmiddag nog even bij Wes en Joanie nieuwjaar gaan wensen en daar kregen we van hun buren een voor de zuidelijke staten traditioneel nieuwjaarsgerecht voorgeschoteld: Hoppin'John
Een gerecht van rijst, black eyed peas en ham dat voor een fortuinlijk nieuwjaar moet zorgen. Al hadden we net lunch achter de kiezen, we MOESTEN dit eten en dat hebben we natuurlijk gedaan, het was nog lekker ook al ben ik niet zo'n verschrikkelijke bonenliefhebber. Het verhaal achter Hoppin'John is: "Eat poor that day, eat rich the rest of the year. Rice for riches and peas for peace"
Het gerecht kan op verschillende manier gemaakt worden, ook met tomatensaus, pittige worstjes erin enz. Helaas moet je voor een rijk jaar dit als eerste eten op de dag van het nieuwe jaar....we waren net te laat ;-)

8 comments:

Petra said...

Leuk, die traditie, ik had weleens gehoord, dat mensen black eyed peas eten, maar niet waarom.

Anonymous said...

Hier kunnen wij met recht zeggen dat oud en nieuw rustig is verlopen.

Geen vuurwerk maar sneeuw.

Gr petra

Anonymous said...

Hoi Hans en Bianca,
Allereerst de allerbeste wensen voor een gezellig, succesvol maar vooral gezond 2008.
In dit kikkerlandje is het redelijk rustig verlopen. Helaas zijn er altijd een aantal raddraaiers die de boel weer lopen te verzieken. In rotterdam waren 1 milj mensen afgekomen op een nieuwjaars festijn. Ik de media hoor je meer over de 100 mensen die zijn gearresteerd. Helaas wordt dat in de media genoemd. De plaatsen waar het wel gezellig was, blijven buiten schot. Gelukkig worden veel raddraaiers opgepakt en hoewel ze niet gelijk op de elektrische stoel worden gezet, staan ze de volgende dag al wel voor de rechtbank, veelal om te horen dat de de nodige uurtjes zooi mogen gaan ruimen. Wat dat betreft is er al veel verbeterd.

Anonymous said...

Soms dan weet ik niet wat NL bezielt, als het om straffen gaan, die ze uit delen.Druk maken deed ik eerst ook, maar je hebt je zelf er mee.Ziet er heerlijk uit dat gerecht.

Annemiek said...

Ik had nog nooit van die traditie gehoord.
Nog een gelukkig nieuw jaar gewenst!

Anonymous said...

grimmige jaarwisseling stond in onze krant!!! tja je hebt natuurlijk overal mensen die grenzeloos zijn; kijk maar wat er gebeurt rondom voetbalwedstrijden hier...maar ja dat geschiet in de USA hebben wij dan weer niet ( meestal en behalve in amsterdam zuid dan)in de lage landen
we doen het er mee en om met johan Cruijff te spreken ; ieder voordeel heb zun nadeel;-)t

blips said...

Nou dat gerecht ziet er lekker uit hoor. Wij hebben trouwens kerrie-rijst met kip gegeten op nieuwjaarsdag en ook met erwten. :)

Happy New Year.

Anonymous said...

Ojee en ik heb gewoon mijn nieuwe jaar gevierd met Hollandse oliebollen! Eens kijken op internet of er achter die traditie ook niet een leuk verhaal schuilgaat en ach die rijkdom stellen we dan nog maar een jaartje uit ;)
Jullie een fantastisch 2008 gewenst!