Monday, January 14, 2008

Knolraap en lof, schorseneren en prei



De 1e 3 heb ik al ruim een jaar niet meer gezien maar kan dat niet heel erg betreuren.
Omdat ik hier nog geen nasikruiden heb kunnen vinden komen die regelmatig per post uit Nederland vandaan. Afgelopen weekend was ik van plan weer eens nasi te maken, echter de locale winkels hier verkopen geen prei en zeker geen tauge.
Dus naar Walmart, bijna 1 uur rijden hiervandaan, en jawel ze hadden tauge en prei !
Echter de tauge was een droevig handjevol kletsnatte sliertjes voor $ 3,50 per zakje en de kleine preistengels waren per 2 ruim $ 5,-- Die heb ik dus ook maar laten liggen. In de locale winkels hier kom je niet verder dan field peas, green peas en nog veel meer peas, broccoli, turnip greens, mustard leafs en sla.
Het assortiment wijzigt alleen wanneer het "squash"seizoen is. Fruit hetzelfde verhaal, ze hebben hier 1 x sharonfruit (kaki) verkocht en die was werkelijk niet te eten, het leek nog het meest op een hap gips.
Dus zijn wij net als iedereen hier die wij kennen aan de vitaminepillen, we beginnen al aardig ingeburgerd te raken: Q10, vitamine C en Omega 3 (voor een glanzende vacht of iets dergelijks).
Vandaag heb ik maar weer eens diepvriesgroenten meegenomen (hiep hiep er zitten worteltjes en asperges in, gelukkig stond er een foto op de voorkant dus kon ik het nog herkennen ;-) want die groenten uit blik beginnen na ruim 1 jaar toch wel een beetje te vervelen. Ergens achterin een kast moet nog een slow cooker staan van de vorige eigenaar dus gaan we dat eens proberen. Schijnt erg handig te zijn heb ik gehoord, je stopt van alles bij elkaar in die pan, zet de boel gewoon een paar uur op en klaar is het ! Dus als iemand nog recepten heeft voor de slow cooker (graag zo simpel mogelijk ;-)): ik hou me van harte aanbevolen.

11 comments:

oneduts said...
This comment has been removed by the author.
oneduts said...

Sorry maar daar ging wat fout.

De slow cooker vind ik ook erg handig, maar zou je geen recept kunnen geven. Ik ben geen kookheld, ben er wel achtergekomen dat het vlees veel eerder gaar is dan aardappelen en wortelen. Misschien kan je hier wat vinden:
http://www.recipes-from-friends.com/weight-watchers/crockpot/index.htm.
Success.

Anonymous said...

@ Oneduts, bedankt, heb zojuist ontdekt dat de slow cooker achter in de kast geen snoertje meer heeft, dan kan het een heel poosje duren. Maar ik ga zeker op de site kijken die je noemt en morgen even naar de "slow cooker" winkel.

Groetjes
Bianca

Anonymous said...

Toen wij nog in een moel kamer 'overwinterde' kwam mijn tante met een slowcooker aan en ik zo'n kant en klaar iets gekocht dat je er in kan mikken 6 uur pruttelen en voila compleet niet te eten. Ik heb het daarna nog meerdere keren geprobeerd, maar de aardappels zijn niet gaar en de groente is snot. ik heb er zelf dan ook nooit 1 gekocht. En ik ben toch van alle keuken app voorzien.

Hier gelukkig wel een supermarkt naast de deur die volop groente en fruit heeft. Je betaald de hoofdprijs. (maaltje prei 4 pers $14) Prei koop ik nu dus alleen voor in de nasi of pasta. Het viel mij inderdaad op wat een treurige bedoening die groente bij jullie in de supermarkt was.


gr petra

Annemiek said...

Ik heb ooit eens prei gezaaid, en nu zaait het zich overal vanzelf uit tussen mijn bloemen. Misschien ook een idee om het zelf eens te gaan kweken.
Ik heb de "slow cooker bible" en daar staan hele goede recepten in. Ik vindt niet dat de groenten er overgaar uit komen; bij het hertevlees laatst waren de worteltjes nog knapperig. Gisteren heb ik iets nieuws geprobeerd, maar kan de website niet meer terug vinden waar het op stond. Het was pork tenderloin met mosterd, bruine suiker, honing, azijn, en tijm. Het smaakte super!
Verder koop ik hier veel groenten uit de diepvries. Daar kunnen net zo veel vitamines in zitten als in vers, en soms nog meer als je minder verse groenten hebt.

MissFluffy said...

Schorseneren heb ik ginder ook nog nooit zien staan en prei heel soms maar ook niet heel veel .
Lof ,denk dat je dan witloof bedoelt ook weer niet maar komt het niet van onze contreien ?
Spruitjes ja maar die wil je net niet haahaha
Ja,denk op gebied van groenten dat het zeker zoeken is en proeven en hopen op een bokaal als je bezoek krijgt vanuit Nederland of Belgie.Schorseneren zou ik het ook missen .Algoed dat je dan in het warme Texas zit en eigenlijk meer koude groenten zult eten dan warme.


Groetjes Nancy

Anonymous said...

Ik houd ook alles wat (in een hand omdraai klaar) is.Hopelijk dat je het toch hebt kunnen maken wat je wilde maken?? Lastig is het wel, 'als je niet alles in huis hebt, wat je wel nodig zou moeten hebben'. Slow-cooker nog nooit van gehoord(of wel gehoord maar dat het in NL een andre benaming er voor heeft). handig is het dan wel zoites.

P.S. Is nog niet gebeurd, m'n andere look. Morgen is het zover.

Petra said...

De slow cooker gebruik ik heel vaak en net als Annemiek worden de groentes niet overgekookt in de mijne. Ik heb veel aan deze site gehad, daar staan zelfs recepten met zes ingredienten op:
http://southernfood.about.com/library/crock/blcpidx.htm

Taco soep is hier favoriet en ik maak er ook vaak vlees in en serveer er dan puree of rijst en verse groentes bij. Ik ben ook helemaal geen keukenprinses, maar de slow cooker vind ik een fantastische uitvinding!

Dizzymisslizzy said...

Balen zeg dat er bij jullie zo weinig verse groente te krijgen is. Hier in de suburbs hebben we dat probleem niet. En nasi kruiden hebben ze bij het Nederlandse winkeltje in Spring. Ik las dat Hans daar vandaag in de buurt was. Eind december zag ik bij de HEB dat de kale/boerenkool in de aanbieding was ($0.89 per bosje, 3 nodig), dus we hebben ook een keer boerenkool gegeten. Maar laatst hadden we ook broccoli voor bijna $8 voor ons vijven. Ik blijf schrikken van die prijzen. is het een idee om Hans (als ie toch aan het touren gaat met leuke autootjes) meteen even ergens langs een supermarkt te sturen voor wat verse groente?

Chuck and Anneke's RV travels said...

Als je van zuurkool houdt ( dat kan je vast in een zak of blik kopen) heb ik een heel makkelijk "recept".Koop een porkloin of karbonades , doe een laagje zuurkool, vlees ,zuurkool in de pot ,en laat het uren sudderen.Geen omkijken naar.Aardappelpuree erbij en klaar is kees.

eet smakelijk...
Anneke

Anonymous said...

Hahaha, recepten zat hoor, heel kookboekje vol. Ik ben helemaal into the slowcoock. Moet wel want ik ben uren aan reistijd kwijt omdat mijn paard een wond aan haar been heeft... En het kroost wil toch iets anders dan blikjes en microwave voedsel!