Tuesday, January 08, 2008

frozen frogs


De kikker waar ik het in een vorig stukje over had die jammerlijk is omgekomen als gevolg van de kou in het douchegebouw blijkt niet overleden te zijn ! Toen iemand hier me grinnikend vertelde dat die kikker gewoon weer ontdooid en wegspringt wanneer het warmer is had ik toch wel mijn twijfels over dat verhaal. Ik weet dat ze in modder kunnen overleven in de winter enzo maar een stijf bevroren kikker ???? Zo eentje die eruit ziet als een beeldje van een kikker ??
Dus de andere dag toch maar eens gekeken naar de plek buiten waar ik de kikker had neergezet en inderdaad.......geen kikker meer te bekennen. Het was dan ook al een dag lang een stuk warmer dus maar eens op internet het een en ander opgezocht over boomkikkers. En jawel ! ze kunnen tot -5 C / - 6 C hebben gedurende een aantal dagen, ze hebben een speciaal mechanisme wat ervoor zorgt dat ze zichzelf al actief bevriezen bij 0 graden Celsius dus voordat de "echte vorst" hun weefsels bevriest en schade aanricht, bij deze actieve bevriezing wordt meer dan 40% van hun lichaamsvloeistoffen bevroren. Wel zijn ze in die staat uiteraard erg breekbaar. Pfff ben ik blij dat ik voorzichtig gedaan heb met die "dode" kikker en dat er geen pootje afgebroken is ofzo ;-)

6 comments:

Anonymous said...

Ongelooflijk! Nog een geluk dat hem niet weet ik waar heen hebt gegooit. haha Ik heb het ook nog nooit gehoord. Ik had nog nooit zo'n kikker gezien voor ik bij jullie kwam en vond het toen al een geweldig beesje. De manier waarmee hij/zij gewoon tegen die gladde wanden opliep.

Gr petra

Anonymous said...

cool;-) !xT

Anonymous said...

Dan kun je eens zien dat (dieren) ook heel erg sterk zijn, en dat ze ook tegen een stootje kunnen.Wist dat ook niet, maar nu dus weer wat bij-geleerd over Kikkers.

MissFluffy said...

Toch ongelooflijk maar best grappig .
En een geluk dat je die netjes hebt neergezet !

Groetjes Nancy

Petra said...

Wat is de dierenwereld toch interessant!

Annemiek said...

Nu je het zegt ja, laatst heb ik even wat op tv gezien over hoe kikkers bevriezen. Ze hebben iets in hun cellen zitten waardoor ze niet echt bevriezen en weer tot leven kunnen komen.