Saturday, January 12, 2008

Hot/Cold


Veel mensen hier klagen over hoge energierekeningen, $ 600,-- voor een gezin per maand is vrij normaal hier, dat ze hierover klagen is echter wel verwonderlijk: als het hier buiten boven de 23 graden C is zet men de airco al aan op ongeveer 18 graden C want het is "warm". Kun je nagaan hoe dit in de zomer zal zijn, men kweekt hiermee voor zichzelf een temperatuurverschil van pakweg 22 graden. Even voor de duidelijkheid: dit zijn dus locals, mensen die hier geboren en getogen zijn. Als het buiten kouder wordt dan +/-15 graden C staat bij veel mensen de hele dag de kachel al te loeien. Vaak ook nog met de deur open. Geen wonder dat het altijd te koud of te warm is buiten !
Gisterenmorgen werd ik om 5.45 uur wakker van een draaiende dieselmotor, na het een kwartier aangeluisterd te hebben ben ik uit bed gegaan, toen ik eindelijk mijn contactlenzen in had (dat valt nog erg tegen als je boos bent) hoorde ik onze worker al wegrijden. Dat was een lekker vroeg begin van de dag want kon toch echt niet meer slapen. Vanmorgen 5.45 uur zelfde geluid ! even over 6 stond ik bij die beste man op de deur van zijn trailer te kloppen of hij even zijn motor uit wilde zetten, zijn koplampen stonden ook nog vol te schijnen op een airstream waar een andere gast in sliep. Je wilt niet weten wat een hitte er uit die trailer kwam; het moet er minstens 25 graden C binnen geweest zijn. Hij liet dus zijn auto warmdraaien (het was op dat moment buiten wel 9 graden C dus "echt koud")en dat duurt een half uur.
Hij heeft een vrij nieuwe dieseltruck dus een half uur lijkt me, zelfs als autoleek, erg lang. Dus maar even verteld dat hij dat ondanks de verschrikkelijke kou hier toch maar niet meer moet doen.....
Dan hebben we een kachel in het douchegebouw gezet, die stookt het hele gebouw in minder dan 10 minuten warm. Helaas hebben we briefje nr zoveel op moeten hangen dat gasten de kachel uit moeten zetten als ze het gebouw verlaten (tenzij het echt vriest buiten)! Want...anders staat 24 uur per dag die kachel te loeien daar en kunnen wij klagen over een energierekening van $ 600,-- ;-)

6 comments:

Petra said...

Het blijft grappig over verschillende delen in het land te lezen. Hier allerlei reclames over recycling en licht uit doen e.d. In Washington, waar ik vanavond ben, merk ik het wel. Kantoren, die voorheen fel verlicht waren, zijn nu donker. Maar ik moet mijn kinderen wel opvoeden, Katja heeft het telkens koud binnen, maar draagt dan een t-shirt met korte mouwen, tja.... Het mag voor mijn spieren niet koud worden, maar een middenweg is er toch wel.

Anonymous said...

Ook hier hetzelfde probleem. En wij hebben hier toch mensen uit zo'n beetje alle staten gehad. En het is er gewoon niet in te krijgen dat men de kachel, de lampen en afzuiger en de TV UIT moet doen als men weggaat.
Em uiteindelijk betalen mensen het zelf want meer energie kosten betekend volgend jaar hogere prijzen.

Petra

Anonymous said...

Tijdens onze laatste vakantie stond bij Hazel ook het vuur volle kracht te branden ,op gegeven moment had ze het te warm en in plaats van dat lager te draaien ,neen ging gewoon de airco aan .
Haar licht in de living blijft ook dag en nacht branden ,geen idee waarvoor dat goed is ,vroeger gebruikte ze overal van die nachtlampjes maar nu is het gewone licht dat aanblijft ,net zoals in de badkamer .
Zou ik hier eens moeten doen ,zou op mijn gat vallen van de rekening ..
En dat van die auto opwarmen ,ja dat is blijkbaar daar ook net zo .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

In NL doen sommige mensen ook hun petje na gooien, en dan klagen ze dat 'ze het of nog te warm, en of te koud' hebben.Komt dan hebben ze al wat... warms aan getrokken(en de kachel dus aan gezet), maar ze willen dan ook wel 'frisse lucht' men doet de deur dan wagen wijd open.Of dat nog niet genoeg is klagen ze dat ze het dan naderhand niet warm krijgen.Mee en dan kan ik er niks van begrijpen.Is een klein moeite om wat je niet bruikt uit te laten, en wat je wel gebruikt dat naderhand uit te doen.Zo zie ik dat. En zo heb je dan toch een (steentje bij gedragen) aan het Klimaat en dat niet alleen ook voor je energie kosten.

Anonymous said...

Recycling en Texas??? Hahahaha, nee die kennen elkaar niet eens van naam en ik met mijn Hollandse ingebakken "alles scheiden" en "pak ook eens de fiets" inslag... Dat was flink wennen aan die alles-op-een-hoop-weg-werp-maatschappij

Fijn dat Patches het goed doet! Pak van mijn hart, nu maar hopen dat het zo blijft! DUIM DUIM DUIM
Aan Bianca's goeie zorg zal het in ieder geval niet liggen... Thanks ;)

blips said...

Ik zie er wel brood in trouwens om "koud weer" training geven bij jullie. Tjonge wat een gedoe om een paar graden. Ik ben gewoon blij als het hier niet kouder is dan -10C, wij beginnen pas te klagen rond de -15C maar dan nog kun je je goed erop kleden hoor.