Sunday, January 27, 2008

Kapers op de kust


Gisteren en vandaag was het lekker weer dus vrouw kip + kuikens met hok en al lekker buiten in het zonnetje gezet, ze mogen het hok nog niet uit want daarvoor zijn ze nog veel te klein. Bovendien.... krijg ik ze er ooit nog wel in ? Onze buurvrouw had me al gewaarschuwd voor roofdieren waarbij ik nog niet eens zozeer aan roofvogels had gedacht, en die komen toch niet zo dicht bij mensen in de buurt ? Nou blijkbaar hebben ze wel het een en ander over voor een lekker klein hapje. Deze vogel zat dus vanmiddag in het weiland en net in de achtertuin, bij het kippenhuis ! Vrouw kip helemaal overstuur natuurlijk want die weet niet dat ze veilig zit achter het gaas. Nu weet ik zeker dat ze pas naar buiten mogen als ze een stuk groter zijn.
Het lijkt een havik maar weet het niet zeker, dus als iemand weet welke vogel dit is hoor ik het graag.

8 comments:

Annemiek said...

O ja zeker hoor! Roofvogels gaan achter de kuikens aan. Ik heb een keer een kuiken uit de klauwen van een havik gered. Het kuikentje was waarschijnlijk uit het hok ontsnapt toen ik het water verwisselde. Later keek ik naar buiten en zag de havik met zijn snavel aan het kippegaas trekken om te proberen erin te komen. Toen ik naar buiten ging vloog hij achter het hok op de grond, en toen ik keek zat de havik op de grond, met zijn vleugel tegen het gaas zodat hij niet gauw op kon vliegen, en een kuiken in zijn klauwen. Op een of andere manier heb ik hem weg kunnen jagen; het kuiken had alleen wat krassen en is tot een mooie haan opgegroeid.
Sorry, lang verhaaltje, maar die kuikens zijn inderdaad een lekkere snack voor zo'n roofvogel. Houdt ze nog maar lekker even in een hok!

Anonymous said...

Wat een stiekem beest he. Maar ja het is ook zijn natuur en als er zo'n lekker maaltje rond loopt.

Houdt ze inderdaad maar lekker nog even veilig.

G petra

Chuck and Anneke's RV travels said...

Pas maar goed op de kuikentjes, en laat zo'n havik maar slangen en muizen vangen. Die zullen toch ook wel smaken, brr

groetjes,
Anneke,
Casa Grande , AZ

Anonymous said...

Geen idee wat het is, maar kan me voorstellen dat mevrouw Kip de zenuwen kreeg!!

Anonymous said...

amerikaanse horror drijfsijs:-P ? hou ze binnen ..grtr T

Petra said...

Dat ziet eruit als dezelfde roodstaart havik, die wij vanmiddag zagen. Onderschat ze niet, ze hebben alle kippen van mijn vriendin te pakken gekregen :(.

Anonymous said...

vogels zijn net als kinderen, ze kijken eerst de kat uit de boom. En zonder erg(als je het even niet ziet) hebben ze hun prooi gevangen.

MissFluffy said...

Ja,als moederkip al overstuurt is ,kan je ervan op aan dat er een roofvogel in de buurt is.
Minder leuk als hij het op je kleine kuikentjes gemunt heeft.
Hou ze maar veilig binnen.

Groetjes Nancy