Thursday, February 14, 2008

Turnip en Poke Salad



Bij onze oude alleenstaande overbuurvrouw komen altijd rond een uur of 4 's middags wat buurmannen op leeftijd de kippen en koeien verzorgen en koffie met een borrel doen, echt heerlijk ouderwets plattelands en gelukkig kan ik nu na ruim een jaar hen zwaar texaanse dialect vrij goed verstaan. Gisteren heb ik een schaal oliebollen bij ze gebracht en daar werd best een beetje raar naar gekeken, die dingen zien er ook best gek uit eigenlijk, vooral als ik ze gemaakt heb ;-) Maar het gebaar werd zeer gewaardeerd in ieder geval.

Het gespreksonderwerp van gisteren was dat het moestuinseizoen hier begint aan te breken, onze buurman gaat het zandbed in onze moestuin in orde maken (jawel we gaan het nu volgens locale adviezen doen).

Gisteren van de overbuurvrouw een tas vol met turnip's meegekregen; het heet hier ook wel Poor Mans root, je kunt het gekookt, gefrituurd of rauw eten en is best goed te doen, het lijkt op een kruising tussen knolraap en schorseneer (gekookt in ieder geval).

En omdat onze buren het erg leuk vinden een rotsblok bij te dragen aan onze integratie beloofde de buurvrouw dus gisterenmiddag dat ze voor ons Poke Salad zou maken. Nu is Poke Salad dus niet zomaar iets: het is een groot onkruid wat wij ook in de tuin hebben en je moet het dus koken en afgieten en dat minstens 2 x want anders is het giftig ! Dat is een prettig vooruitzicht want onze buuf is dus behoorlijk op leeftijd en wat ongeorganiseerd zo af en toe. De buurman die erbij zat aan tafel kwam vanmiddag een megagrote Round Steak brengen, van 1 van zijn eigen koeien die hij had laten slachten en tussen neus en lippen door vertelde hij ook maar even voorzichtig dat als we die Poke Salad van de buuf kregen we het dan maar beter niet op moesten eten: "y'all noowh whaij".

7 comments:

Chuck and Anneke's RV travels said...

Pokeweed is heel giftig, wordt aangeraden niet te eten. Vogels kunnen de bessen opeten. Spoel maar lekker door de garbage disposal. Ik zal niet zeggen "eet smakelijk"

Gr.
Anneke,
Las Vegas

Petra said...

Heerlijk, zulke verhalen! Ik zie die oude Amerikanen gewoon voor me. Maar ik zou buurman wel serieus nemen, ik heb ook slechte dingen over Pokeweed gehoord. We willen jullie nog even langer hier houden en van het blog genieten ;).

Annemiek said...

Hm, daar zou ik ook niet zo blij mee zijn. Willen ze jullie weg hebben soms? Als je helemaal niks meer te eten hebt misschien, helemaal als 'last resort'.
Leuk dat ze jullie willen helpen met de moestuin.

Anonymous said...

Geweldig toch die oudjes...
Ik zou inderdaad maar oppassen met dat spul. Stel je voor dat ze het maar 1x gekookt heeft....

Oliebollen in Februari...??

gr Petra

MissFluffy said...

Oei als je dat al 2x moet koken en afgieten zou ik me er ook niet aan wagen om ervan te proeven .

Veel succes met je toekomstige moestuin .Echt wel leuk dat ze klaarstaan om je bij te staan met raad en daad.

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Opletten geblazen, je weet maar nooit of het giftig is ja of nee.Wil je het zekere voor het onzekere weten zou maar goed denken of je ze wel gaat eten.

Anonymous said...

Je weet het maar nooit, dus op letten geblazen.