Tuesday, February 26, 2008

Kruistocht in de winkel




Omdat het geloof, of liever hoe de mensen hier ermee omgaan me steeds weer vrolijk blijft verbazen hier een bijverschijnsel van het "Gelukkig Geloven":

Nog steeds bezig zijnde met het in orde maken van de jaarstukken van de winkeldames kom ik dus regelmatig in de winkel, ze hebben daar kruizen in alle soorten en maten van allerlei materialen, je kunt het zo gek niet bedenken en van $ 1,-- tot $ 200,--

Nu is dat ook het best verkochte artikel en of dat specificiek voor Texas is zou ik niet weten maar het aantal kruizen dat ze hier verkopen is echt bizar.

Hangende kruizen, staande kruizen, votive holders, kruizen als tuindecoratie, kruizen op tassen, jassen, kruizen aan kindersieraden, douchegordijnen, quilts, zeer uitbundig blinkende kruizen tot heel sobere kruizen (maar die doen het minder goed hier).

Zo ook de nieuwe voorjaarscollectie: best leuke t-shirts en hemdjes.... maar ik zie mezelf toch echt niet rondlopen met een enorm groot strass kruis op de borst ;-) Leuke leren tassen maar ook weer met een groot kruis erop of concho's met kruizen. Mooie leren riemen, om de paar inch weer een kruis erop gestikt....

De voorkeur van de koopsters (mannen kopen zelden iets, hier is dat meestal de vrouw) gaat absoluut uit naar de superbling strass kruizen het liefst GROOT formaat.

Dat vind ik nu het leuke aan de manier waarop veel mensen hier geloven en het uitdragen: alsof het 1 groot feest is. Ongeacht welk geloof je bent van "huis-uit": je bent in elke kerk meer dan welkom, het inleveren van een deel van je inkomen (minimaal 10%)als je lid wordt zal er toch niets mee te maken hebben zeker ? ;-)




4 comments:

Anonymous said...

Haha ik zie mezelf er ook nog niet in lopen. Hier wordt door de plaatselijke kerken heel veel voor de minder bedeelde onder ons gedaan. Veel mensen gaan elke dag eten bij de kerk. En er worden ook vele andere activiteiten geregeld.
Onze Jo bv eet elke maaltijd bij de kerk. S'morgen in de ene en s'middags in de andere. Ik moet eggen dat ze hier echt wel goed werk doen zonder dat er om financiele middelen wordt gevraagd.

gr petra

MissFluffy said...

Ik kan me toch niet herinneren dat in West Virginia zoveel kruizen artikelen te koop worden aangeboden.Bijbels ja dat wel.Misschien is het inderdaad een typisch Texaans gebeuren of is het een modegril.Ja kan ook he.
Al zie ik het me niet kopen .
Dan vind ik het precies als afbeelding op je t-shirt nog net kunnen maar als beeld voor je tuin ,neen dank je hahahha..

Groetjes Nancy

Petra said...

In ons gebied merk je niet zoveel van die gelovigheid. Het viel me zelfs op, dat mijn nagelstyliste een kruisje om had als ketting, want dat zie je hier niet zoveel. Zoals Petra schrijft is er wel heel veel liefdadigheid vanuit de kerkgemeenschappen. Maar ik ben wel blij, dat je hier niet bij een kerk hoeft te horen om bij de sociale gemeenschap te behoren, zoals in sommige gebieden!

oneduts said...

Ik had het zelf niet in de gaten maar het viel mijn zus tijdens haar bezoek op dat er hier erg veel kerken zijn. Ook hier wordt er veel gedaan voor de minder bedeelden door de kerk gemeenschap. Zo wordt er iedere zaterdag in verschillende parken warm ontbijt geserveerd voor de homeless. Het ontbijt wordt dan op een coleman klaargemaakt. It is very gratifying to serve a fellow man! ;o))