Wednesday, February 20, 2008

Ants..... erger dan Leatherface



Zou er al een horror film gemaakt zijn over mieren ?

Nu het al een aantal dagen lekker warm is buiten wordt het weer tijd om wat aan de "tuin" te gaan doen, dus vandaag viooltjes gekocht en nog wat plantjes. Bij het eerste beste potje wat ik pak om leeg te schudden, verse aarde en plantje in te doen weet ik ineens weer wat tuinen hier een stuk minder leuk maakt: fire ants.... in grote aantallen ! Ze zijn er weer die rotzakjes (de andere ellendige mieren: de leaf-cutting ants werken 's winters gewoon door hier). Dus morgen eerst maar handschoenen halen voor ik hier mee verder ga.



De Fire ant maakt zo'n beetje alles dood wat op de grond leeft en nesten maakt, zelfs vogel- en eekhoornnesten zijn niet veilig voor deze mieren. In o.a. Texas zijn de aantallen (ratel)slangen, Armadillo's en meer beestjes enorm gedaald, simpelweg omdat ze na de geboorte c.q. uit het ei komen niet de kans krijgen om op te groeien. Inmiddels ben ik immuun geworden voor fire ant gif gelukkig, de eerste beten leverden fikse zwellingen op die pijn deden en jeukten. De locals zijn helemaal immuun, die lopen regelmatig op blote voeten hier ! Ik hou zomer en winter mijn laarzen aan sinds we hier wonen.

In de Farm & Ranch news staat deze keer een artikel over mieren: lees en huiver.....

De Red imported Fire Ant rukt nog steeds verder op naar het noorden en wordt nu gevonden in The Carolinas, Kentucky, Missouri, Tennessee, Oklahoma en New Mexico. Ze zijn een gevaar voor kuddes vee omdat ze enorme poreuze plekken maken in de weilanden, tot 5 ft diep en 2 ft hoog. In Idaho hebben ze ontdekt dat Fire Ants afval op gifstortplaatsen tot 20 ft onder de grond meenemen naar boven. De mieren zelf hebben geen last van dit gif en zijn ook zo goed als ongevoelig voor radio-actief gif. Er zijn 12.000 soorten mieren in de wereld en hun gewicht tesamen is meer dan het gewicht van alle mensen op aarde bij elkaar. De hersenen van mieren zijn naar verhouding groter dan van welke diersoort ook en lijken deels te functioneren als het menselijk brein. Gelukkig is er nu een oud chinees middel (wat komt er tegenwoordig niet vandaan ;-))dat zou moeten helpen deze fire ants voorgoed om zeep te helpen: Diatomaceous earth, het is puur natuur en zorgt ervoor dat de mieren uitdrogen als ze er doorheen gelopen zijn. Waar kan ik een grootverpakking, truckload ongeveer van dat goedje bestellen ? ;-)

p.s. Er wordt nog steeds geexperimenteerd met een vliegje (Phorid fly) dat eitjes legt in de kop van de fire ant, de larve eet dan later de hersenen van de fire ant op en dat is dan einde mier (doet me deugd zoiets te lezen)

8 comments:

Anonymous said...

En dan ben ik zo blij dat het hier af en toe -24C ...Geef mij maar een beer...Of onze lieve garden snakes.

gr petra

Anonymous said...

Zou een mieren lok doosje helpen??

gr Wiebe

MissFluffy said...

Ja dat is inderdaad een horrorverhaal op zich .Pfff vreselijk lijkt het me te tuinieren en dan die kleine schepsels tegen te komen .Ik heb ze nog nooit gezien en veronderstel dat ze groter zijn dan onze gewone tuinmier .
Dan vond ik al van het begin dat elk diertje daar toch groter is als je iets tegenkomt.Hier tuinier ik tussen de bijtjes en de hommels ben er totaal niet bang van maar als ik de bijtjes bij mijn grootvader zie vliegen deins ik toch achteruit hoor.Daar zag ik ook mieren die eens zo groot zijn als hier.
Misschien helpt het om je bloempotten van de grond af te zetten en er een klinker onder te plaatsen dat doe ik hier ook anders zitten ze zo in je potgrond .

Maar je kan het ook aan de positieve kant bekijken hahha, zolang ze buiten zitten heb je weinig te vrezen he.

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Het zijn beestjes waar je eigenlijk niks tegen mag gaan doen, maar soms (halen ze je bloed onder je nagels eruit,) dat je ze liever wilt gaan doden. Weet er alles van van mieren, het zijn net (kleine kids) die de boel ook op zijn kop zetten door dat ze gaan verevelen en dan wil je er snel mogelijk er van af zijn. En anders kun je ook (Kruid-nagels) dat helpt ook een beetje tegen de mieren. Die moet je dan leggen waar de mieren zijn. Hopelijk dat ze dat wel verkopen in Texas kruid-nagels!!! En anders mep ze maar kapot wil je ze niet meer zien.

Annemiek said...

Kleine rot beestjes zijn het, ze zijn wel in de meerderheid. Ik ben blij dat ik hier nog geen bijtende tegen gekomen ben!

Petra said...

Ja wij hebben ze hier ook.
Van de zomer had 1 van de hondjes op zo'n nest gelegen met zijn dikke kont. En ik maar denken, wat loopt die ineens raar. Gekke sprongetjes en huppels. Ik kijken, zat hij helemaal onder de rode mieren in zijn vacht. Was nog een heel gedoe om die er vanaf te krijgen. Gelukkig geen enge allergische reactie of zo gehad.

Petra said...

Brrr, rot insekten zijn het! Als ze maar niet verder naar het noorden komen!

Petra said...

Brrr, rot insekten zijn het! Als ze maar niet verder naar het noorden komen!