Saturday, February 23, 2008

De bijbel tussen de bomen


Vanmorgen bij het vuil wegbrengen op het Dump Station vroeg ik aan de mevrouw die daar werkt of ze nog ergens een nursery (kwekerij) wist die bomen en shrubs verkoopt. Dat wist ze natuurlijk en stuurde me ergens heen waar ik nog niet eerder was geweest, nadat ik langs een megagrote Ranch gereden was op een achterafweg (paarden tot zover je kon kijken) kwam ik dan bij de nursery terecht. Een bijzonder vrolijke oude man kwam me tegemoet lopen en kletste honderuit over zijn bomen en struiken. Jammer genoeg verkocht hij niet meer aan particulieren maar toen ik zei dat wij een farm en campground hebben had hij nog wel een paar bomen staan voor een erg leuke prijs. Hij was eigenlijk in dienst van die grote Ranch aan het kweken en had letterlijk duizenden potjes met Pecan, Oak, Maple enz enz staan. 73 jaar is die man en doet dat allemaal nog zelf, petje af dus.

En al kletsende kwam wederom de onvermijdelijke super enthousiast gestelde VRAAG: "do y'all go to church ?" o hellup ! dit gaat weer een lang gesprek worden dacht in nog, ter plekke vertelde ik ons ingestudeerde verhaaltje (gebruiken we alleen bij de echt fanatieke gelovigen) dat wij via de webcam regelmatig life onze kerkdienst in Nederland bijwonen. Een walgelijke leugen, we weten het ;-)
Daar zat deze man absoluut niet mee en vervolgde: "Maar Sugar (ik zie er zo lief uit ja), als je nu een cake bakt voor je man en je doet er geen bloem en suiker in, wat heb je dan ?"
nou uhhh geen lekkere cake, en hij weer: "Precies ! (slaat me op de schouder) want hoe kun je nu echt geloven en "Jezus Supper" overslaan ! en dat kun je toch echt alleen maar in de kerk krijgen en niet via de computer !" Daarna volgde weer een allerhartelijkste uitnodiging om zondag om 10.00 uur aanwezig te zijn bij de Lutheran kerkdienst. En passant tijdens het bomen inladen vroeg hij me nog een "leuke" vraag: (die was me nog niet eerder gesteld) of ik geloofde in de onbevlekte ontvangenis van de maagd Maria (ging bijna zweten want dit is glad ijs), gelukkig juichte hij zelf al direct: "je moet het gewoon aannemen !!! want het staat in de Bijbel en dat is de Waarheid, en probeer je er vooral niets bij voor te stellen hoe dat toen gegaan moet zijn, je moet gewoon maar aannemen dat het waar is!" Na nog een hartelijke zeer stevige handdruk en klap op de schouder ben ik met een enorme lach op mijn gezicht vertrokken. Geweldig toch voor die mensen als je zo ontzettend blij gelovig bent ?




8 comments:

Petra said...

Weet je, soms benijd ik zulke mensen echt. Als je nu alles, wat je in het leven tegemoet komt, met zoveel overtuiging in de handen van een hogere macht kunt leggen. Dat lijkt me echt iets heel bijzonders om te voelen. Alleen lukt het me niet daarin mee te gaan ;).
Gelukkig zijn de mensen hier veel minder "pushy" mbt geloof, het komt maar zelden voor, dat iemand er iets over zegt. Veel mensen hier gaan ook niet naar de kerk, dus wat dat betreft zijn wij niet vreemd.

Dizzymisslizzy said...

Ik neem aan dat jij dus morgen om 10 uur precies in de kerkbanken te vinden bent, haha!
Volgens mij krijgen mensen hier ook een prijs of korting op de collecte als ze iemand aanbrengen ofzo. Gek word ik ervan om altijd maar weer dat gezeur over "my church" te horen en ik neem aan dat het bij jullie op het platteland nog 3 keer erger is dan hier in de suburbs. Ach, je hebt er een paar mooie bomen en een leuk verhaal aan overgehouden en dat is ook wat waard toch? In Nederland is er weer ophef over het dragen van de burkini in een openbaar zwembad, dus overal is wel wat.

Anonymous said...

Hier valt de gelovigheid erg mee. Ben er niet echt rauwig om want ik heb zeer veel moeite met geloof.

Ik vind het zeer ijzonder dat mensen het kunnen maar voor mij is het niet weggelegd vrees ik.

Geniet van je..uh zondag ochtend..

gr petra

Anonymous said...

Ook hier is de trouwe kerkgang iets van jaren geleden, toen ik zelfs nog 13 jaar lang in het kerkbestuur van de katholieke kerk zat hier. Het is gewoon verwaterd, verwaarloosd en de zin is er af.

Maar in Californië gaan we dus keurig elk jaar mee naar de kerk, want ook onze vrienden daar geloven rotsvast en zonder kritische vragen. Ik respecteer dat zeer, maar ze weten inmiddels ook wel dat we zelf anders in het leven staan.

Peet (onze 17 jarige zoon) heeft vorig jaar een maand lang bij hen gewoond en gewerkt en denk erom dat hij wel wat preken gehad heeft, met name over zijn vriendinnetje en dat je toch echt pas na het huwelijk ... nah ja, julie snappen het wel;-)

Het hele sociale leven draait daar, ook echt platteland en boeren allemaal, echt om de kerk. Ook hun studerende kleinkinderen zijn helemaal 'into Christ', maar het zijn stuk voor stuk wel hele leuke, vlotte meiden! Dat is wel een beetje het verschil met hier, de echte fanatieke gelovigen komen je hier nog tegemoet met lange rokken en alles wat erbij hoort.

Leuk onderwerp;-)

Groetjes,
Monique

MissFluffy said...

Jouw antwoord is wel een goeie! Ik volg de mis via het internet ,die moet ik onthouden hahahaha.
Leuk verhaal .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

haleleuja ;-) XT

Annemiek said...

Burkini?

Ha, niet alleen een boomkweker maar ook een zieltjeswinner. Prachtig toch zo'n mens.

Anonymous said...

Het zit in je, of niet om naar de kerk te gaan.Je moet er wel vind ik 100% achter staan, want het is wel iets waar je dan naar toe gaat om je dan in te leven samen met de mensen die wel naar de kerk gaan. Zelf ga ik ook naar de kerk maar dan om boodschappen te doen(raar maar waar, in NL zijn sommige kerken verbouwd) als boodschappen winkels.