Thursday, April 10, 2008

Vogeltjes







Gisterenmiddag kwam Bonny (onze geadopteerde zwart/witte poes) aanwandelen met een jong vogeltje in de bek- een chicadee- dumpt het beestje op de keukenvloer en de aardigheid was eraf. Dus katten (we hebben er 2 vrijwillig en 1 heeft ons uitgekozen als "pleeggezin")binnen opgesloten en ik met vogeltje in de hand naar buiten, het was gelukkig onbeschadigd ervan afgekomen. Maar ja, ga maar eens zoeken waar de ouders kunnen zitten, het lijkt hier buiten wel een voliere. Dus vogeltje weer mee naar binnen toen het donker begon te worden, beetje water gegeven, in doosje gezet met hooi erin en kijken of het vandaag nog leefde.
En jawel, het kleine mormel was springlevend nog, heb het wat vliegen gevoerd en dat ging er goed in, dus nog maar eens geprobeerd het in de tuin los te laten. Al fladderend ging het een boom in en viel er net zo hard weer uit dus maar provisorisch een doos met heel fijn gaas gemaakt en vogeltje bij de buitendeur neergezet waar het vrolijk stond te piepen. Tot het ineens na een poosje stil werd.......en jawel, een van de katten heeft de doos gemolesteerd (grof geweld is gebruikt) en het beestje alsnog om zeep geholpen. Katten vind ik leuke beesten maar dat ze vogeltjes om zeep helpen en ze niet eens opeten ook nog, dat kan ik toch een stuk minder waarderen. En dit is nog maar het begin van het seizoen.

We hebben weer een kip op eieren, dat is een van de kippen die al een hekel aan mij had maar toen ik gisteren even wilde kijken in de kippenschuur werd ik bijna aangevallen door het valse loeder. Gaat nog leuk worden als ik die over ongeveer 20 dagen met kuikens moet verplaatsen naar "het kuikenhok" mag ik wel dikke leren handschoenen aantrekken ;-)
Gelukkig is de eierproductie hiermee ook gedaald want we hadden zo'n 15 a 20 eieren per week, oeff dat worden er over een half jaar nog veel meer....

4 comments:

Petra said...

Daar ga ik dus helemaal in mee, in die katten, die gewoon maar voor het plezier vogeltjes vangen. Ik ben dol op onze Snickers, maar ik word razend, als ik dat zie! Ik weet, dat het instinct is, maar toch! Mollen, prima, maar vogels, nee! (tenzij het een van die vieze zwarte kraaien is!)

Annemiek said...

Arm vogeltje! Kun je de kat geen belletje om doen. Dat deden mijn ouders. Hoewel dat het dit vogeltje niet geholpen zou hebben.

Jij hebt een broedse soort kippen zeg! Die van ons gaan echt nooit op de eieren zitten. Dat is een hele productie daar. Van de drie kippen hier hebben we ook meer dan genoeg eieren. Ik sta ervan te kijken dat ze met 3 jaar oud nog zo veel leggen.

MissFluffy said...

Zo leuk dat het voorjaar kan zijn ,zo minder leuk vond ik het als dat klein gepiep begon want dan was het hier ook steeds uitkijken .Verder in het jaar zelden problemen maar als dat gepiep begon van die vogeltjes dan stond ie al klaar om toe te slaan.


Wel leuk al dat nieuw leven , veel succes met die nieuwe moederkloek want het is blijkbaar geen watje .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Nog effe en je kan een kippe farm beginnen. Ik red het niet met 20 eieren in de week. ik gebruik al 3 dozen per week.

Ja het instinct is nu eenmaal niet anders. En of dat vogeltje nou een kraai is of een roodborstje, blijft voor mij hetzelfde. maar hier zijn ze volop in de muizen vangst.

gr petra