Wednesday, April 09, 2008

Over gras en beestjes


Volgende week moet ik zomergras gaan zaaien, want over een paar maanden sterft het wintergras af door de hoge temperaturen hier, volgens de buurman moet ik absoluut niet beginnen aan Bahia gras omdat het verschrikkelijk uitzaait en voor paarden te weinig voedingsstoffen bevat in de vorm van proteine etc. Het andere graszaad is Texas Tuff gemengd met Bermuda en kost "slechts" $ 600,-- voor 5 acres dus we hebben ongeveer $ 1000,-- graszaad nodig. Dat wordt me toch een beetje te gortig (zou die uitspraak daarvan komen ? de prijs van gort ?) want gras heeft water nodig en dat kan soms even op zich laten wachten hier.

In Nederland was het allemaal vrij simpel: gras is daar (zover ik weet) van 1 soort en altijd groen want water genoeg. Zo niet hier, de afgelopen dagen zijn er severe thunderstorms voorspeld met heavy rainfall, er zijn hier vanmiddag pas een paar drupjes gevallen en dat was het voor vandaag, morgen is onze laatste kans op regen (60%) en dan is het weer een week gedaan met het water van boven. Je zult net voor $ 1000,-- gras gezaaid hebben en de boel zien verdrogen, van minder zou je droevig worden, sproeien is ook geen optie want dat kost al snel een kapitaal aan slangen, pompen en dan ook nog communitywater dus geen goed idee. Gelukkig heeft onze buurman meer dan genoeg hooi dus voeren we de paarden het hele jaar rond hooi dan hebben ze zeker genoeg te eten, nu maar hopen dat de hooiprijzen niet de pan uit gaan rijzen dit jaar want WE gaan nog liever zelf op dieet dan 1 paard of ezel verkopen (ja Hans je leest het goed ;-))


Het hek tussen ons en de buurman vrijmaken van struikgewas schiet niet echt hard op momenteel maar we gaan gestaag door met knippen, zagen en snoeien. Alleen die ellendige teken (ik gruw van die beestjes waarvan sommige zo klein zijn dat ze bijna onzichtbaar zijn) zien altijd kans je toch weer te pakken te nemen: resultaat van een paar ochtenden snoeien: 2 tekenbeten op mijn rug en 3 op een bil (!) en ik loop toch echt niet in mijn blootje in het bos te rennen. Integendeels zelfs: shirt IN broek, riem strak om, lang overhemd eroverheen dichtgeknoopt om nek en polsen, cowboylaarzen en hoed, ik loop compleet voor gek ;-)

Vooral de Texas lone star tick (dat zijn die krengen die mij gebeten hebben) zitten hier akelig veel, ik weet dan ook precies welke symptomen erop wijzen wanneer je door een "foute"teek gebeten bent al zijn ze dat voor mij allemaal.

Mocht iemand een smeersel weten waardoor ik niet aantrekkelijk meer ben voor die beestjes dan hou ik me van harte aanbevolen.



7 comments:

Anonymous said...

gras zaad voor 1000 dollar... in geen 1000 jaar... Water hebben we hier genoeg. komt het niet uit de lucht dan wel uit de grond..

Ik zou geen smeerseltjes weten ervoor. Behalve een pincet waarmee wij teken bij de honden weghalen. Hier bijten ze namelijk niet in mensen...hihih

Rhomar had vorig jaar al wel ziekte van lyme opgelopen door die krengen.

Succes ermee...

gr petra

Anonymous said...

Als je 'zonder slag of stoot' mooi gras wilt blijven houden is (Kunst/gras) een optie!!!Goed bepakt bezakt naar buiten "dat er geen (beestjes) je kunnen steken". Tja de tijd zal er weer voor zijn dat ze er zijn.Ze geven wel ellende met zich mee, dat je onder de muggen steken zit. Azaron is een middel(in NL te koop) die je er op kan smeren(weet niet of het ook in Texas) te verkrijgbaar is. Maar beter een tipje van de sluier door geven dan geen.

MissFluffy said...

Amai hou dat maar goed in 't oog waar die teken zich vastzetten !
Ze kunnen inderdaad heel klein zijn , zo lieten ze mij ook eens eentje zien die over de terrastafel in WV liep ,viel nauwelijks op .Even lucifer tegen en het ontplofte zelf als een bommetje.
Helaas weet ik er geen afdoend middel tegen ,lijkt me wel handig in jouw geval dit voorhanden te hebben.
Brrr die beestjes toch hahha

Groetjes Nancy

Annemiek said...

Brr, vieze rotbeestjes. Gebruik je nu spray om ze van je af te houden?
Dat zijn een flinke kosten voor hooi en een stukje gras zeg. Moet je dan 2 keer per jaar zaaien, wintergras en iets anders?

Petra said...

Een paar druppels tea tree olie vermengen in water en dat in een plantenspuit doen en daar mee je in spuiten. Althans dat doe ik bij de hondjes als ik in verdachte gebieden loop. Zelf doe ik dan ook mijn armen en benen.
Ruikt sterk naar rozen en daar schijnen ze niet van te houden.

Die tea tree olie is trouwens ook nog goed voor 1001 andere dingen. Google het maar eens. Te krijgen bij de alternatieve winkels zoals Whole foods en zo.
Groetjes Petra

Petra said...

Volgens mij vinden die krengen alleen bepaalde mensen lekker. Gelukkig ben ik nog niet (afkloppen) door teken gebeten, maar Off! Deep Woods is eigenlijk het enige, dat de muggen nog een beetje tegenhoudt bij mij. De teatree oil, daar lachen ze om en ook de Avon Skin So Soft, waar veel mensen bij zweren vinden "onze" muggen juist heerlijk.

Anonymous said...

Wij krijgen bij de atletiek vereniging altijd het advies om spray met deet te gebruiken als we in het bos trainen. Het stinkt vreselijk, maar ik ben sinds ik deet gebruik nooit meer gebeten door teken, muggen of andere "steekbeesten" in het bos!