Sunday, March 09, 2008

De Tilter, de buurman en mijn moestuin







Onze buurman (betere buur kun je niet hebben want hij weet alles: van turnips tot kippen) heeft een tilter, zo'n superhandig apparaat waarmee je de grond goed diep omwoelt en dus prima om een moestuin te beginnen. Hij zou mij uitleggen hoe het werkt en dan zou hij het apparaat hier achterlaten zodat we dat zelf konden doen. Gisteren kwam hij vertellen dat hij dat hele ........(texaanse vloek)ding weer uit elkaar moet halen want de throttle bleef hangen en blies alle benzine de motor in en nog meer technische praat waar ik al snel het spoor bijster was. Vanmorgen was het ding gemaakt en zoals meer apparaten die we hier gehad hebben van buren en campinggasten kun je alleen met die dingen overweg als je ze al minstens 6 x uit elkaar hebt gehaald en weer in elkaar gezet. Deze tilter wilde dus ook niet starten vanmorgen, gashandeltje open, andere handeltje weer dicht, luchtfilter vasthouden en tegelijkertijd aan de startkabel trekken die dan ook weer niet automatisch oprolt. Je bent zo ongeveer halfdood tegen de tijd dat het ding het een keer doet. We hebben het vaker gezien in de tijd dat ik nog met Donald bezig was de waterwell te drillen. Buurman besloot dan ook maar om het zelf te doen ipv ons, toen het ding dus eindelijk liep was zeer duidelijk te zien dat het HEEEEEl erg zwaar werk is (we hebben nogal wat boomwortels van begin vorige eeuw in de tuin) en eigenlijk had ik de moestuin groter willen hebben dan dat ie nu is. Maar kon na 10 minuten die zwoegende man aangekeken te hebben het niet over mijn hart verkrijgen om te zeggen "doe dat stukje er ook nog maar bij", de rest doe ik wel met de schep als hij het niet kan zien.....

Foto's volgen morgen, uploaden lukte niet!!! ja ja het is gelukt, eindelijk !!

8 comments:

MissFluffy said...

Ja,de grond frezen gaat zo gemakkelijk nog niet .Dat ding gaat meestal ook waar het niet gaan moet en als je zoals je zegt veel wortels hebt ,dan is het helemaal zwoegen .
Veel succes met je moestuin in ieder geval !

Gr.nancy

Annemiek said...

Leuk dat je aan een tuintje begint. Een oude buurman (die nu al lang dood is) van ons kwam ook een keer een stukje bij ons om doen met zo'n tiller. Nou, dat was erg moeilijk werk; hier zitten er veel grote stenen in de grond. Tegenwoordig gaat het gewoon met de schep en de houweel.

Anonymous said...

En zo blijf je gewoon bezig.Suc6..., en sla je slag.

Anonymous said...

wat ga je verbouwen? drop, nasikruiden, stroopwafels en rookworsten;-P ? xT

Petra said...

Leuk, hoor, zo'n moestuintje, alleen heb ik duidelijk geen groene vingers. Binnen de kortste was die van ons overgenomen door het onkruid :(. Hopelijk heb jij beter succes!

Anonymous said...

Ik wens je er ook veel succes mee. Mijn ouders hadden vroeger een grote moestuin en de beelden van mijn spittende vader en de mega hoeveel heden spinazie en snij beet die wij moesten weg eten staan mij nog vers op het netvlies. Ik pas...

gr petra

Chuck and Anneke's RV travels said...

Wij hebben ook die ervaring. Chuck kon van een een collega vanalles lenen. Ketting zaag , hoge drukspuit etc, maar er mankeerde wel altijd iets aan, en dan gaven we het zonder resultaat maar weer terug. Wel leuk dat je een moestuin gaat beginnen.

Groetjes,
Anneke, Lake Havesu City,AZ

Anonymous said...

Uit eigen bodem eten strakjes, is ook nog eens gezond ook. En binnen hand omdraai heb je meteen verse groenten uit eigen deeg.