Wednesday, June 04, 2008

Tuinen in Texas



Afgelopen weekend heb ik op verzoek van een van onze buren een houten "sign" gemaakt, ze hadden gisteren een soort garden party en alles moest er natuurlijk piekfijn uitzien. Nu valt tuinen hier helemaal niet mee op het zand waarop wij wonen en ik heb toch best groene vingers, vlinderstruiken die in Nederland binnen 1 jaar teruggesnoeid moeten worden staan hier na 2 jaar nog te kwijnen, als je geluk hebt zijn ze wel 5 cm groter geworden ondanks de Miracle Gro, zelfs de cactussen krijgen nu water omdat ze anders staan te verdrogen. We hebben dan ook vrij veel wind en erg veel zon op het moment, het gras in de achtertuin begint op te krullen inmiddels. Om de dag veel water geven is een must anders is elke dollar besteed aan nieuwe aanplant compleet verdroogd. Dit jaar ook geen perzikken uit eigen tuin helaas, met geluk wordt de totale fruitoogst 2 vijgen, het enige fruit wat het hier goed doet is de wilde passiebloem en de grapes, een soort druifje waar je erg zuur van gaat kijken of je tandvlees van gaat bloeden ;-)
Toen we dus vanavond even bij Cythia's tuin gingen kijken was dat ook een vreemde gewaarwording om midden in de polder, waar een kudde longhorns nieuwsgierig achter het hek stond te kijken een enorme compleet aangelegde tuin te vinden met bloemen, rozenstruiken, squash, tomaten enz enz Voor mij allemaal een beetje "te" maar het zag er erg leuk uit. Binnenkort maar eens zaadjes en stekjes vragen ;-)
Ga morgen met frisse moed weer hier aan de slag, kijken of ik met paardenmest als fertilizer wat betere resultaten kan boeken, hebben we genoeg van tenslotte.

4 comments:

Anonymous said...

frustrerend he als het niet wil zoals jij wilt. Ik weet nog een leuke plant die het absoluut gat doen, maar of je daar blij van wordt. Japanees knotweed Maak niet uit in welke grond groei overal en minstens 10 cm per dag. nadeel: wordt 2,5 meter hoog en is niet uit te roeien.

Dat tuinjte ziet er wel leuk uit maar hoe doen ze dat dan in hemelsnaam.

wWij hadden hier vorig jaar 5 rozen geplant maar helaas allen dood gevroren..

gr petra

Annemiek said...

Jammer als het niet wil groeien zoals je wilt. Elk gebied heeft wel plantensoorten die het goed doen, kijk eens naar de wilde bloemen die er groeien voor een idee. Het heeft me hier jaren gekost eer ik doorhad wat er hier wel en niet goed groeit. (Petra, rozen doen het bij mij ook niet goed, hoewel ik er 1 heb die al zeker 10 jaar oud is).

Met paardemest moet je uitkijken, en niet vers gebruiken. Dat heb ik eens gedaan en je krijgt alleen maar gras :)
Het moet een paar jaar liggen voordat het gebruikt en dan is het hele goede compost.

Anonymous said...

Gewoon een gokje wagen, (je bent nooit te oud om iets nieuws) te leren.En als je niet probeerd weet je ook niet of het dan iets word. Zou zeggen Toi Toi Toi.

MissFluffy said...

Het zal zeker een hele klus worden uit te zoeken wat je kan planten en wat best niet .En dan nog zullen sommige gewoon verdwijnen .
Heb je hier al gaan kijken ?
http://www.plantsfortexas.com/plantlist.html
En zeker buren kunnen je daar ook wel goede raad bij geven .

Grtjs Nancy