Sunday, June 15, 2008

Grote verschillen een lang verhaal.




Het grappige is dat we vaak van mensen horen of bericht krijgen dat wat wij hier meemaken voor hen een "ander Amerika" is dan wat zij kennen, gezien of gelezen hebben. Dat is ook absoluut waar ! Vooral van mensen die niet heel vaak of lang in Amerika geweest zijn of minstens 200 mijl bij ons vandaan wonen, maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je bekijkt hoe enorm groot Amerika is. Vergelijk de afmetingen met europese normen en vergelijk dan bijv. Spanje en Nederland nog eens, dan zijn de verschillen nog groter dan tussen Texas en laten we zeggen South Dakota want hier praat iedereen tenminste nog dezelfde taal (met wat dialect maar toch;-) Zelfs hier in Texas is het verschil tussen noord en zuid al enorm groot qua landschap, mensen, eten enz.
Tussen platteland en stad is het verschil zeker nog veel groter: mensen die in communities wonen vallen in dezelfde categorie als "city people" en de locals hier hebben een forse hekel aan "city people" het woord wordt doorgaans bijna spugend uitgesproken en "city people" is zo'n beetje iedereen die niet in een pick-up rijdt, paarden, koeien of ander "vee" heeft of daar verstand van heeft.
Dat is niet zomaar: we hebben zelf meegemaakt met "city people" die hier kwamen met de "prachtigste" ideeen: waarom zet je geen rozen tegen het hek langs de weg ? Op mijn vraag of hij wist of ik nog waterdruk had na 400-600 meter tuinslang had hij geen antwoord en of hij even wilde uitrekenen wat dat kost: gemiddeld $ 15,-- voor een rozenstruik en dat over de heklengte is ongeveer slechts zo'n 450 struiken. Ik zag bijna iets van begrip dagen in zijn glinsterende ogen maar daar kwam idee 2 al aan:
"Witte keien langs het pad waar de trailers rijden en rondom de hookup plaatsen!" Prachtig als die 5 vrachtwagens gratis rijden en de keien ook niet te veel kosten wil ik best 2 x per jaar met een schep alle door auto's en trailers ingereden keien weer opgraven uit het zand. Na het laatste "goede" idee heeft hij het maar opgegeven: "beton storten ! dat is nog eens een oplossing om de boel te "verharden" veel beter dan zand !"Meneer, u weet wat onze tarieven zijn ? Jaha jullie zijn niet duur, neehee en wat denkt u dat het kost om hier beton te storten op alle hookup plaatsen, het moet nl gestort worden door vrachtwagens over bewapeningsnetten. Hij had dus geen flauw idee tot ik hem vertelde dat dat wel eens zo'n slordige $ 20000,-- zou kunnen zijn, zouden we dan nog winst maken of draaien we zwaar verlies ???
Dit was een heel aardige man daar niet van maar ik begreep heel goed waarom "locals" een hekel hebben aan dit soort mensen. Men heeft hier het motto "bemoei je met je eigen zaken en zeg al helemaal niets als je niet weet waar je over praat" en ik moet zeggen dat ze daar geen ongelijk in hebben. Onze ervaring met de supervriendelijke mensen hier is dat als je vraagt krijg je ook echt "les": alles wat ze weten vertellen ze en ik vind dat geweldig. Wij zijn uit Nederland weggegaan mede vanwege de talloze - voor ons verstikkende- regeltjes die iedereen elke vorm van vrijheid afnemen. Nu heeft lang niet iedereen behoefte aan vrijheid en vele mensen ontlenen een gevoel van zekerheid aan regeltjes maar zo zijn wij niet. Zeker, het is handig als je boodschappenwinkel alles verkoopt wat je zou willen hebben en ook nog eens dichtbij is. Maar als ik hoor dat in "communities" hier je gras niet te hoog mag zijn, er mogen geen dorre/gele plekken in je gazon zitten, er maximaal 2 eigen auto's op je inrit mogen staan, de bomen gesnoeid moeten zijn enz enz krijg ik daar zo'n ontzettend benauwd "Nederlands" gevoel van en ben ik zo ontzettend blij dat ik hier vanmiddag "gewoon" chicken snake nr zoveel een klap met een hockeystick heb gegeven (dat rotbeest heeft het laatste -door onze overleden haan -bevruchte ei opgevreten ! het hielp niet overigens, hij zit nu onder een kast)Ik had ook de buurman kunnen bellen en vragen of hij even kwam met zijn geweer maar het is vaderdag vandaag dus doen we dat maar niet. Ons gras is een en al gele plek vanwege de droogte en de sprieten die er staan zijn te hoog maar het is te heet om te maaien en we vinden een tuinman zonde van het geld en we kunnen het zelf ook, bovendien ziet het er bij de buren net zo uit en niemand die zich daar druk om maakt. Mijn auto staat met een half zachte band hier al een week of 2 naast het huis, ik hoef hem van niemand weg te halen en niemand heeft er last van. We hebben zelf een compressor gekocht dus kunnen straks zelf die band weer oppompen. Rep heeft vanmiddag even een uurtje lekker hard naar muziek zitten luisteren en ik heb geen politie gezien of klagende buren gehoord wegens geluidsoverlast. Voor ons is dat vrijheid en zijn we rednecks ? vast wel maar we zijn absoluut very happy rednecks want tjonge wat we voelen ons ontzettend thuis hier !
Gisteren bij de dollarstore had de store manager even behoefte aan een stevige hug en dat doe je dan ook echt gemeend want dat is heel normaal hier, ze heeft een tijd in het ziekenhuis gelegen, ze doet haar bandana af en ik zie de stoppeltjes op haar hoofd en denk bij mezelf verdomme (= netjes uitgedrukt) waarom ?! en ze verteld dat ze borstkanker heeft, ze is geen familie, geen vriendin, "just another local" maar als het nodig is steun je elkaar.
Dat is misschien een van de grootste verschillen wel tussen leven in de stad en op het platteland. Onze "weekend- en feestdagenburen" die in normal life in Houston wonen kennen hun buren daar niet eens en hier komen ze eens in de zoveel tijd gezellig een avondje zitten.


De andere kant van het verhaal:
Veel Amerikanen hebben een totaal vertekend beeld van Europa/Nederland: onze postmevrouw gaat binnenkort op een georganiseerde rondreis door Europa, ze heeft er superveel zin in en omdat wij uit Nederland komen wil ze graag weten waar ze het best naar toe kan gaan in Schotland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland enz. Voor haar is het allemaal 1 groot land, behalve dan dat Nederland (voor haar een soort county ipv country) vooral tulpen, molens en klompen kent. Toen ze vroeg of ze beter naar Amsterdam, Volendam of Broek in Waterland kon gaan (ze komt hier van het platteland en houdt niet van steden) heb ik haar maar wat laten googelen op afbeeldingen en Volendam werd het: "dat was precies het idee wat ze van Nederland had"
Dat is toch leuk als ze over een poosje terugkomt, die heeft verhalen ! Jammer dat ze geen blog bijhoudt ;-)

10 comments:

oneduts said...

Nou dat is country life, waar je een buur zomaar een hug geeft omdat ze het nodig heeft. En zo hoort het toch ook, voor je medemens klaar staan zonder dat je er ooit iets voor terug verwacht. Ik ben een stadsmens en dat komt hier helaas maar veel te weinig voor. Ik kan me echt helemaal voorstellen dat jullie je daar thuis voelen. You are truly living your dream. ;o))

Petra said...

Nu wil ik wel even wat uit de weg ruimen bij je relaas en dat is, dat zelfs in een (voor)stad hier er maar weinig regeltjes zijn. Als je door onze buurt loopt, snap je wat ik bedoel. Zelf zou ik het in "the country" echt niet leuk vinden, ik ben dol op de natuur, maar geef mij ook maar musea en andere cultuur dichtbij. Dat hebben wij hier. En toch wonen wij zeker niet in een Nederlands-achtig iets. De vrijheden zijn hier groot.

Anonymous said...

@ Kasaka dan heb je geluk want in Texas hebben ze "the Woodlands" gebouwd en zijn ze nog bezig, een voorstad van Houston waar de woonwijken zelfs verdeeld zijn in de prijsklassen van de huizen, hier hebben ze dus wel talloze regeltjes en er zijn veel van dit soort "communities" hier in Texas, leuk dat dat bij jullie dan weer heel anders is en dat bij jou in de buurt bijv.wel zo'n varkensbeeld in iemands tuin mag staan. Denk dat daar in de buurt van Houston toch echt een buurtoverleg over geweest zou zijn.

Groeten
Bianca

Hans Hendriks said...

Vandaag in Tomball, een van de voorsteden van Houston een schitterende klassieker bekeken. Deze wagen liep gewoon maar als je een auto die niet loopt langs de weg zet had je volgens de eigenaren binnen een uur een soort buurtcommittee op de stoep dat dit echt niet wenselijk is?!

Anonymous said...

Jou beschrijving van het platte land komt aardig over een met hier Up state NY. Ook hier gruwelen de inwoners van de "city slikkers". Die vaak geen idee hebben hoe mensen hier leven.

Zo kregen wij een tip om verstopping op te lossen door het riool door te laten spuiten door de County. Misschien zit het riool wel ergens in de buurt verstopt als er veel doorheen gaat... Uh welke riool..

En het zwembad gaat ons vast een hoge waterrekening opleveren...En of we dan geen problemen met de buurt kregen omdat dan de waterdruk afnam... UHH Welke water rekening en sinds waneer zitten de buren op onze well...

Hier in de voorsteden is het wel degelijk al erg vol met regeltjes.
Ik heb vorige week even zitten googlen op die wijkbuurt commitee's

Kasaka onder welke wijk vallen jullie want ik kwam er uit Vienna tegen die ook bol stonden van de regeltjes over gras en wat al neit meer. Alleen al het feit dat men daar niet eens in het zwembad mag als je geen lid bent of er niet woont.

Hier in Otego mag iedereen in het zwembad en daar hebben we geen vingerafdrukken voor nodig. En toch kan je er heerlijk zwemmen. Alleen wat ver voor ons.



gr petra

Anonymous said...

Jeej wat een verhaal maar wel boeiend om te lezen, toch wel indrukwekkend om zo logjes te lezen van Nederlanders in de wereld(wat hun bezig houd)!!! Zo kom je (ik)tenminste nog wat te weten en is toch fijn als 'je ergens je eigen thuis voelt' dan weet je zeker dat de tijd vlug voor bij gaat.

Anonymous said...

zoals al vaker gezegd, rare jongens hoor die amerikanen;-) ieder voordeel heb zun nadeel, lekker alles geregeld+ veel sociale controle of lekker je eigen gang gaan en af en toe overgeleverd aan de "wilden..." of snakes of zo maar een hug?!;-P
Zo'n grote stad als Arnhem is bijv.enerzijds een dorp en anderzijds lekker anoniem; ieder zijn meug toch? hoes met de beessies? x je (schoon) ZUs

MissFluffy said...

Ik heb hier en daar ook al gelezen van die regels die communities hebben.Zelf woont mijn familie ook echt nog country en doen ook op hun grond wat ze zelf willen.Lijkt me ook heel wat toffer dan zitten te klagen over een onkruidje dat plots wat de hoogte ingeschoten is.
En over die betonnen standplaatsen voor Rv's .Wel ik heb zo eens op een forum gelezen wat RV rijders evrwachten van een RV park en het is nu eenmaal zo dat de ene graag op beton wil staan terwijl de anderen dat net niet wil.Net zo met schaduw of volle zon .Ik denk dat het niet gemakkelijk is om op iedereen in te spelen .En 20.000$ is wel wat hé!

Groetjes Nancy

Annemiek said...

Er zijn zoveel regionale verschillen. Ik woon ook graag in 'the country', maar we hebben de stad ook dichtbij.
Het straalt er wel vanaf dat het je daar goed bevalt!

MissFluffy said...

Toch herken ik soms zaken in jullie blog over dat andere Amerika .Misschien omdat ik ook bij familie logeer en zo een andere manier van leven zie dan de gewone toerist.Ik verblijf dan ook bij the hillbillies en tja daar maak je soms ook wat mee .Groot deel van de familie werken ook aan de pipe lines , mensen die jij daar ook ontvangt.

Nu over die comminities heb ik hier en daar al veel van gelezen en persoonlijk zou mij dit ook niet veel zeggen .
Liever dan toch ook doen wat je zelf wil op je grond.

In jullie geval zou ik ook weinig struiken aanplanten ,zijn allemaal van die plaatsjes waar slangen zich kunnen verstoppen en ondanks dat het daar heet kan worden en gras moeilijk groeit ,neem ik aan dat onkruid altijd wel een weg ziet om door te breken.En onkruid wieden in een gebied met toch vrij grote slangen zou ik ook niet aanbevelen .Dan liever wat minder fleurig .

Grtjs Nancy