Friday, June 20, 2008

broertje ? zusje? kind ? vrouwenblog vandaag ? ;-)

Af en toe raak ik het even helemaal kwijt hier, kennissen van ons zijn opa en oma (zij is net zo "oud" als ik dus dat kan). Ik weet dat ze een paar dochters heeft die dus allen ook kinderen hebben. Dat begrijp ik ook nog. Dochterlief woont met schoonzoon nog bij hen in huis met hun 2 of 3 kinderen. Daar wonen ook nog een dochter van de schoonzoon met een kind van een jaar of 4. Laatst waren we daar even en als ik dan het hele stel bij elkaar zie weet ik toch echt niet meer wie nou moeder of zus of dochter of zoon of ...enz enz is.
Bij de supermarkt zie ik regelmatig meisjes (vrouwen kun je het toch echt niet noemen nog) met 1 of meer kinderen. Vandaag heb ik gehoord hoe e.e.a. in elkaar steekt met "Het Pilrecept" (in mijn ogen)is de regelgeving hier toch wat vreemd: in Nederland was (is ?) het gebruikelijk dat je de pil krijgt voor een jaar of half jaar. En dan ga je ook voor controle maar dat is niet verplicht. Hier moet je dus eerst onderzocht worden en wordt er elk jaar een uitstrijkje gemaakt door de dokter (is wel goed maar kost geld) dan krijg je een pilrecept voor 1 jaar maar........je kunt maar 1 strip halen per maand (kost ook weer geld want je blijft heen en weer rijden) je zult maar net je check gehad hebben van je uurloon van $ 10,-- of minder. Dat is toch echt niet te doen voor de meeste mensen hier.
Waarom niet gewoon in 1x het gehele recept meegeven ?
heb nog nooit gehoord van "Pillendealers" of mensen die een zelfmoordpoging hebben ondernomen door een overdosis anticonceptiepillen in te nemen.
Dus als iemand me hiervan de reden kan vertellen ? ben ik best nieuwsgierig naar.

Van een van onze verre buren is de dochter net 17 geworden, leuk meisje en goed stel hersens en is niet gepland toch wel in verwachting geraakt.
Onze naaste buurman is naar de Graduation van zijn kleinzoon geweest, dat was wel gemakkelijk want dan kon hij de baby intussen vasthouden. Hier noemen ze meisjes die op zo'n jonge leeftijd al kinderen krijgen "wild ones" en in dat opzicht is het zeker het Wilde Westen hier.

5 comments:

Annemiek said...

Ik kan me niet herinneren dat ik altijd maar een maand kreeg, volgens mij was het 3 maanden (maar dat is een tijd geleden). Volgens mij schrijft de verzekering voor hoeveel een apotheek mag geven. Hier is het nu voor alle voorgeschreven medicijnen ook maar 30 dagen, en doen ze moeilijk als je meer nodig hebt bijvoorbeeld als je gaat reizen.

MissFluffy said...

Bij mijn familie zijn er ook enkelen op jongere leeftijd zwanger en bevallen .Toch als ik hen zo bezig zie , kan ik niet zeggen dat ze ook nog kinds zijn .Ze stellen zich heel soepel op en worden uiteraard ook bijgestaan door de ouders en doen het zeker niet slechter dan oudere ouders.
Ik heb zo eens moeten lachen met mijn oma daar ,die vertelde dat als iemand 16 werd ,dan werd bijgestaan met een chaperonne zodat die jongeren niets verkeerd kunnen doen .
Nu kan ik zeggen dat die chaperonne toch niet zo goed werkt want blijknaar vinden ze wel een plekje waar niemand bij staat.
Ik krijg dan ook elk jaar de vraag wanneer ik er eens mee ga beginnen .
Hetgeen ik daar ook wel zie is dat ouders gemakkelijk ook kinderen in huis nemen van broer of verdere familie die momenteel niet in staat zijn die groot te brengen .Iets wat ik in Belgie nog niet zo gauw zie gebeuren zo andere kinderen opvangen .

Van de pil weet ik niet of je die maar maandelijks krijgt.Lijkt me nogal logisch dan ,dat je ze gemakkelijk vergeet te halen met alle gevolgen van dien .

Grtjs Nancy

Anonymous said...

Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik ben er net achter gekomen dat 1 zo'n strip $54 kost!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En NIET door de verzekering vergoed wordt.......

Nou daar bedank ik dus voor. $54 per maand dan wel te verstaan want inderdaad een recept voor 1 jaar endan krijg je 1 maand en 11 refil. Soms krijg je ook wel voor 3 maanden. heb ik begrepen.

Maar er zijn ook merken dioe maar $9 kosten. Nou dat wordt dus even bellen voor een ander receptje....

ze lijken wel gek...

Hoeveel mensen denk je dat $54 per maand kunnen ophoesten. Je zal 3 dochters hebben. Daar loop je op leeg! Het is werkleijk van de idiote. Veel mensen hier zijn onverzekerd en dat is niet op te brengen.

Ook hier is de kinderen op jonge leeftijd schrikbaend en je kan me vertellen wat je wilt, het is veel en veel meer dan in Nederland...

gr petra

Petra said...

Tienerzwangerschappen komen in onze omgeving maar weinig voor, gelukkig. Katja heeft nu net de pil voor haar menstruatieproblemen en krijgt drie maanden tegelijk, meer betaalt de verzekering niet. Hetzelfde geldt voor mijn schildkliermedicijn. Nu krijg ik dat ook maar eens per maand, terwijl ik het hele jaar dezelfde dosis zal slikken. Tja.

Jessica said...

Ja hoor, ik krijg altijd voor een half jaar mee. Je hoeft ook niet meer te bellen naar de huisarts voor een recept, je krijgt een herhalingsrecept. Dus als ik bij appie heijn boodschappen ga doen kan ik ook meteen even mijn pil ophalen bij de apotheek (die daar ook zit) zo handig. Als je het vraagt kun je zelfs voor een jaar meekrijgen. Appeltje eitje. Wel leuk om te lezen hoe dat daar gaat!

Vraag ik me meteen weer af hoe dat moet met mijn pil als ik ga emigreren. haha.