Friday, September 28, 2007

Harvest moon


Het is vandaag weer een warme herfstdag, het lijkt eigenlijk wel zomer, gistermiddag stond de thermometer buiten op 44 graden celsius in de zon en vandaag zitten we ook weer dik boven de 30 graden celsius aan het einde van de ochtend. Dat is nog eens wat anders dan de Hollandse herfst ! en voorlopig hoeven we de korte broek nog niet in de kast te leggen want het blijft warm en droog.
Vannacht was ik zoals gewoonlijk weer eens wakker (dat is erfelijk bepaald en zelden vervelend want zo zie je nog eens iets ;-) toen ik dus de keuken inliep bemerkte ik dat het licht helemaal niet aanhoefde.... De "harvest moon" stond zo helder te schijnen buiten aan de hemel dat de hele omgeving hier in zilveren maanlicht gehuld was. Ben zelfs nog even naar buiten geweest om het beter te kunnen bekijken en het was in 1 woord: Overweldigend ! Die stilte buiten, de koele nachtlucht, ik kon de paarden in het weiland zien staan en zelfs de bomen hadden scherpe zwarte schaduwen op de grond in het felle maanlicht. Dus maar eens opgezocht wat Harvest Moon eigenlijk is (behalve een CD van Neil Young): dat is dus wanneer de maan tijdens de oogstmaand zo fel schijnt dat er ook 's nachts doorgegaan kan worden met oogsten, kan het me nu helemaal voorstellen !
Nasa heeft een leuke site over maanlicht.

3 comments:

Anonymous said...

Heerlijk is dat als je zo s'nacht buiten staat en her en der al een vogeltje hoort. En verder niets.

Groetjes Petra

Petra said...

Leuk om te weten! Ik had wel van de Harvest Moon gehoord, maar wist niet, dat die ook echt zo speciaal is.

Annemiek said...

Leuk verhaaltje van Nasa. Ik wist niet dat de boeren in maanlicht doorgingen met oogsten. Het is wel prachtig om zo in het donker te kunnen zien.