Thursday, February 26, 2009

zelfmaak tompoezen en shotguns







We hebben hanen teveel, zo'n 5 stuks ongeveer en aangezien ze vrij wild en niet te vangen zijn en ook de kippen danig belagen (kippen zijn veel aardiger) zit er niets anders op dan ze dood te laten schieten, schoonmaken, plukken en opeten. (ja ik begin steeds verder ingeburgerd te raken ;-) Nu is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want iedereen hier vind het de normaalste zaak van de wereld dat je dat zelf doet, sterker nog: dat je dat zelf HOORT te doen, zeker als vrouw zijnde hoort dat er gewoon bij hier, slik.

Vandaag van 1 van onze gasten die hier 3 weken verblijven geleerd hoe ik een shotgun moet hanteren, het is een redelijk zwaar geweer met een behoorlijke terugslag. Hij is wapensmid geweest en heeft eerst laten zien hoe je een geweer controleerd of het goed werkt, daarna geladen en de kogelhulzen er weer uit laten springen (zonder te schieten), geleerd hoe ik de spreidwijdte van de kogeltjesregen kan instellen (3 standen jawel )
Ik moest het geweer aan mijn schouder zetten en dat deed ik uiteraard verkeerd: tegen mijn sleutelbeen aan zo ongeveer en zijn droge commentaar was dan ook hoever ik wilde dat mijn schouderblad zou uitsteken nadat ik de trekker over zou halen. Klare taal, dat begrijpen wij tenminste, dus nu weet ik dat je het geweer zo ongeveer in je oksel moet plaatsen want anders zit je sleutelbeen ook niet meer waar het hoort met een beetje pech.

Geschoten hebben we niet want de kans dat we een ezel of paard zouden raken was te groot hoewel ik dacht dat je met een shotgun verder kon schieten dan eigenlijk het geval is. Je moet zo'n haan best van dichtbij neerschieten namelijk, hij zal me net aankijken dan, zul je zien, dat wordt niets dat weet ik nu al.
Dus vandaag buurman Lennard maar eens lief aangekeken, hij heeft een Rifle en kan met 1 schot (zoals hij zegt: wan sjot en ai pop his hed of) een haan doodschieten, ik zou bijna aanbieden om de hanen te slachten en te braden voor hem als HIJ ze maar doodschiet en niet ik, maar dat is voor de volgende onderhandelingsronde ;-)

Vanavond heerlijke zelfmaak tompoezen gemaakt, in Nederland was ik er niet dol op maar na jaren geen tompoes (of tompouce is het eigenlijk geloof ik) meer gegeten te hebben wordt je minder kieskeurig. Ben alleen een beetje misselijk nu, gelukkig heb ik nog wel ergens Tums of een Zantacje liggen, die werken lekker snel en langdurig, there is no place like home !

6 comments:

Anonymous said...

Ik dacht dat je juist met zo'n gewees juist van een afstand kon schieten. Lijkt me nog niet makkelijk om zo'n geweer te hanteren zonder zelf gewond te raken. Geef mij dan maar een pistooltje.

gr petra

Anonymous said...

Oei je grijpt al direct naar zware middelen 'lol' een shotgun' .
Leuk zo'n kleine kuikentjes ,helaas zitten er meestal ook heel wat haantjes tussen en tja die kan je niet anders dan wegdoen of doden. En als het een troost mag wezen ,ik zou ook die klus door een ander laten klaren .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

MM das lekker krijg er gewoon zin in. Alleen is wel zo wanneer het lekker is, dat je dan eigenlijk er niet van af kunt blijven.Tja en dan word je misselijk, nou doe er maar beetje rustig aan mee. Wens jullie meteen een fijn weekend.

Petra said...

Je tompoezen verhaal klinkt lekkerder dan het hanen verhaal. ;-)

Petra said...

Ik blijf met genoegen lezen, hoe anders jullie leven is, dan dat van ons, in hetzelfde land!

Annemiek said...

Nee, de latten hebben we niet terug gekregen en kwam ook zwaar geschut aan te pas. volgens mij Mexicaanse dealers :)
Mijn vader heeft ook ooit een haan doodgeschoten omdat je er niet meer bij kon komen. Ze kunnen echt agressief zijn!
Succes ermee!