Monday, February 16, 2009

De Porch deel 1 en bye bye guinea's



Vandaag zijn Eddie en zijn vrouw begonnen aan de porch, een hele klus om alles netjes waterpas te krijgen want ons huis staat (gelukkig recht) op een lichte helling. Heel wat planken verder ligt het deck er nu en het is GROOT 40x10ft (12x3 meter ongeveer) de Porch komt ook nog om de hoek van het huis naar de achterdeur, daar hadden we al een kleine porch dus die worden nu op elkaar aangesloten. Het geheel ziet er nog niet fraai uit met dat nieuwe lichtgekleurde hout, maar morgen (als het niet gaat regenen, het regent hier zelden maar dat zul je net zien ;-) )wordt het dak gedaan en de staanders die puur natuur van cederhouten boomstammen zijn worden dan gezet.
Als alle palen staan en het dak erop zit ga ik het houten deck een donkere kleur beitsen, ouderwetse lampen ophangen etc etc maar moet nog even geduld hebben, zover zijn we nog niet en gezien het hoogteverschil van het deck met de grond op het hoogste punt is het ook verstandig om een hekje op het deck te zetten....
Ik blijf de manier van bouwen hier vreemd vinden, het deck staat op betonblokken (net als ons huis) terwijl er volgens mij niets gaat boven palen in de grond, een heel stuk in de grond want anders staat het niet stevig genoeg naar mijn idee.
Maar dat zijn ongetwijfeld mijn degelijk hollandse achtergrond zijn, alles wat niet vaststaat in de grond kan omvallen of wegwaaien ;-) maar we passen ons aan onze omgeving aan, ze bouwen al jaren porches op deze manier dus het zal wel goed komen.


Eddie heeft ook de 3 grootste schreeuwerds die hier rondliepen meegenomen, de guineas (parelhoenders)zijn erg leuke beestjes maar als ze 24 uur per dag lopen te schreeuwen zijn ze een stuk minder leuk na een poosje. Om niet te zeggen, ik begon visioenen te krijgen van parelhoenstoofschotel, gevulde guinea, gerookte guinea enz.
Maar de drempel om ze eigenhandig de nek om te draaien en te slachten is me nog steeds te hoog. Eddie maakte nog een grapje om guinea gumbo van ze te maken (hij: schreeuwen ze altijd zo ? want die van ons doen dat niet / Ik; nee hoor doen ze alleen omdat ze sinds gisteren in het hok zitten en dat vinden ze niet leuk) maar hij wilde ze wel hebben voor de eieren want die zijn erg gezond van guinea's, het zou me niet verbazen als ze voor het weekend gumbo zijn geworden
;-)

O ja, en die foto van mijn haar komt nog wel een keer (moet het eerst verven weer ha ha)

9 comments:

Anonymous said...

Haha, grappig dat jij het ook zo maf vindt dat ze recht op de grond bouwen. Ik moet daar ook nog aan wennen. Heb net een huis gekocht (moet een beetje gaan opknappen) en daar moet een funderingsbalk vervangen worden. Nou dan gaan we gewoon het huis even opkrikken. Ik weet dat iedereen het hier doet, maar ik blijf het raar vinden dat je je huis opkrikt alsof je een autoband verwisselt.

Groetjes,
Bente

Anonymous said...

Hoi, hoi,
Ik wilde vragen hoe het met Freekje gaat??
Hopelijk is hij weer inorde.
Groetjes,

Mona.

Anonymous said...

yes...is dat klaar donderdagavond;-)???? we helpen wel met beitsen en je haar beits ik dan even mee ( ben heel handig..... meer met haar dan met porches dus je mag kiezen.). de koffers staan al bijna gepakt...tot gauw! xT

Anonymous said...

Werk aan de winkel weer, eigenlijk ben je nooit niet afgewerkt.Ben benieuwd naar je kapsel foto.

Petra said...

Ziet er goed uit zeg!!!
Dat gaat erg fraai worden strakjes.

Ja dat op palen, hier ook niks op palen. Zal aan de grond soort liggen. Moet eerlijk zeggen dat we het niet missen om ons terrasje in de tuin in Nederland om de drie a vier jaar weer op te hogen, om dat er weer 10 cm, richting China gezakt waren ;-)

Annemiek said...

Hier moeten er wel palen in de grond; die worden zelf gemaakt door cement in kokers te schudden die in een gat staan. Dat moet dan dieper zijn dan de vorstgrens, anders gaat de boel blijkbaar verzakken. Hoewel je trailers ook op betonblokken ziet staan. Waarom dat wel kan en met een terras niet weet ik niet.
Dat wordt een mooi terras!

Anonymous said...

Die hebben al aardig doorgewerkt !
Altijd leuk om een verbouwing te volgen ,deze keer dan via tekst en foto.
We kijken hier al uit naar vervolg ervan .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Hier wordt weinig met palen in de grond gewerkt. ten eerste moet je wel in de grond kunnen komen. Hier veel rots en steen in de grond en dan wordt het was lastig.
Ons huis staat wel op een gewone fundering, met een kelder helaas...

Is wel een mega terras zeg...

gr petra

Anonymous said...

Hoi Mona
Freekje is weer helemaal de oude gelukkig ! Hij heeft al zijn nukken en streken weer terug ;-)

Groetjes
Bianca