Wednesday, October 29, 2008

wintervitamientjes



We wisten dat er eergisteren een koufront aan zat te komen, dus de temperatuur gaat dan in nauwelijks 2 uur tijd terug van zo'n graadje of 25 celsius naar 5 graden maar dat het de andere ochtend zou vriezen .......dat hadden we echt niet kunnen bedenken, ligt er ineens een ijslaagje op de auto's en het gras wit bevroren. Het is hier uitzonderlijk vroeg voor de tijd van het jaar in ieder geval.
Dat alle paarden dit jaar een wintervacht aan het krijgen zijn (Summer had vorig jaar geen wintervacht gekregen) en de hele dag hooi staan te eten had me al een beetje aan het denken gezet dat het wel eens een koude winter kan worden dit jaar (koud voor Texaanse begrippen dan ;-) afgelopen nacht was het ook nog erg fris maar gelukkig: het wordt weer een stuk warmer de komende nachten: zo'n graadje of 15 C.
Overdag elke dag een strak blauwe lucht, volop zon en dus geen druppel regen, al heel lang niet meer. Inmiddels mogen hier ook geen auto's meer gewassen worden en tuinen gesproeid op straffe van een fikse boete of afsluiting van het waterbedrijf.
We hopen maar dat het binnenkort gaat regenen al hebben ze dat ook niet voorspeld.

Vanwege de kou heb ik een goede oogst aan wild passiefruit, ze vallen er met tientallen tegelijk af, het enige fruit hier dat ik lekker vind dus helemaal happy was ik ervan, gulzig als ik ben heb ik er in rap tempo een stuk of 5 opgegeten (voorheen viel er telkens maar 1 op de grond en dan pas zijn ze rijp dus)
Deze week was ik ook begonnen met Listerine tandenwitsel want iedereen heeft hier zulke mooie witte tanden (als ze tanden hebben tenminste) dat wil ik ook wel zonder naar de tandarts te hoeven, waar ik overigens nog steeds niet geweest ben ;-)
Tjonge wat is dat spul sterk ! het leek wel of ik een uur trompet had geblazen zo prikten mijn wangen aan de binnenkant.....ook de andere dag nog en dat is een beetje raar. Dus maar gestopt met bleken van het gebitje want dit had ik nooit eerder gehad.
Vanwege de nodige wintervitamientjes heb ik nog maar eens een supergezonde passievrucht gegeten de andere avond en binnen 5 minuten: weer prikkende wangen, ik had het gevoel dat ik er als een hamster uit moest zien maar je ziet er dus niets van maar voelt het des te meer. Speurwerk op internet leverde op dat dit dus een soort voedselallergie is en zomaar ineens kan ontstaan, en inderdaad: een Benadrylletje verder begon het langzaam af te zakken. Denk dat ik maar ga proberen Jam te maken van de rest van de oogst, misschien is het wel lekker ? ze hebben in ieder geval erg mooie bloemen deze planten.

6 comments:

Anonymous said...

Ik moet wel lachen om jullie koude front...Ik stond vanmorgen de sneeuw van mijn auto te krabben. Verschil meot er zijn he. maar ook hier roept iedereen dat we een koude winter gaan krijgen want de zomer was zo waardeloos..Uhh ja.
Alsof onze winters nog niet koud genoeg zijn.

gr petra

Annemiek said...

Ik wist niet dat ze lekker waren, heb ze nog nooit gehad. Wat erg dat je daar nu net een allergie voor gaat krijgen.

Anonymous said...

Ja pak in tis winter(jeej gek toch dat het weer beeld zo in eens kan veranderen van temperatuur) zoals hier in NL opeens geworden bedoel van weer beeld koud. Dan is een vitamintje nooit niet weg, en goed voor je weerstand.Brr gewoon.Geniet maar van je vitamintjes.

Anonymous said...

Geproefd heb ik ze nog nooit .Zijn ook mooie klimmers ,mijn moeder had er ook een paar ,alleen de vruchten ontwikkelde zich nooit ten volle.

Wel ,hier zag het gisteren morgend ook zo wit van de vorst .Maar vandaag was het Antartic koud buiten brrr.
Sneeuw in NY en vorst in Texas ,dat begint goed.Hopelijk is het binnen een maand niet al te koud en geraken we niet ingesneeuwd want die wintergrillen zijn wel heel vroeg daar.

Groetjes Nancy

Petra said...

Hier ook een stuk koeler deze herfst, dan voorgaande jaren. Bah! Vervelend, dat je nu net voor de vrucht, die je lekker vindt, een allergie krijgt!

Kristel Holsbeek said...

Je kan daar lekkere sap van maken in je blender!!!! hmm jammie die passievruchten ik vind die zalig...