Saturday, October 11, 2008

Economische crisis ?


Het gaat economisch niet goed in de US en in de EU dat is geen nieuws. Ik ga er maar vanuit dat slechte tijden heel goede tijden worden en weer slechte tijden etc. Zo is het steeds geweest in de geschiedenis en zo zal het nu ook wel weer gaan (maar dat is mijn idee)
Wat me wel verbaasd is dat veel bedrijven klagen over hoe slecht het met ze gaat en dat het te maken heeft met deze crisis dus. Hier slechts 3 voorbeelden van hoe "het ligt aan de economische crisis":
wij kopen auto's voor klanten in Nederland en Belgie, nieuwe auto's en gebruikte auto's, onderstaande voorbeeld betreft "De Dealer":
De gemiddelde dealer gedraagt zich of hij 100 auto's per dag afzet en je dankbaar mag zijn dat hij een auto aan je wil verkopen, komt afspraken over het opsturen van titles, reservesleutels etc niet na, is niet eerlijk over eventuele schades bij gebruikte auto's (perfect is volgens mij nog steeds niet met een deuk erin en krassen erop) en bij telefonisch contact over het bezichtigen van een auto voor aankoop hoor je al helemaal niets meer terug. Ook klagen bij de manager heeft nooit geholpen, die komt nl uit hetzelfde ei. Wij spreken goed engels, hebben een bedrijf maar er zijn dus al verschillende dealers die een behoorlijke som geld zijn misgelopen door hun eigen "bedrijfsvoering". En dit zijn dan dealers die soms 20 auto's te koop hebben staan maar ook dealers die 600 auto's in de verkoop hebben.
Een kennis van ons heeft altijd gezegd dat hij NOOIT een auto zou kopen van een niet amerikaans merk, gisteren waren wij even bij hem en er staat een glanzende splinternieuwe Toyota Pick-up op zijn terrein, zijn volgende auto wordt weer een Toyota want bij een beurt krijgt hij zijn auto keurig gewassen terug (van binnen en van buiten en zijn auto heeft zelfs eens gratis en ongevraagd een olieverversing gekregen) hij wordt teruggebeld als hij een vraag heeft, hij heeft niet eerder zo'n perfecte service meegemaakt...

Voor een klant moest ik een landbouwmachine bestellen, een machine van zo'n
$ 10000,-- (dat is toch geen kattenplas), de locale dealer die voor deze regio aangewezen werd door de fabrikant heb ik 6 x gebeld met het dringende verzoek mij terug te bellen ivm de levertijd, dan heb je dus echt al aangegeven dat je het wilt kopen. De paar keer dat ik hem gesproken heb klonk ongeveer zo aan zijn kant: HE ??? Wat ??? ! ja uhhh ik sta nou op een heuvel, ik ken je nie verstaan, ik bel terug (maar dan op zijn texaans uiteraard), hij moet nog terugbellen.
Na 1.5 week proberen de machine te kopen heb ik het opgegeven en het via een andere weg gekocht.

Een vriend van ons heeft een tractor met alles erop en eraan, er zit nog ruim 2 jaar fabrieksgarantie op. Hij hoort een knakkend geluid in een van zijn wielen, hij is een oudere man en gaat er zelf niet te veel aan doen (daarom heeft hij een nieuwe gekocht tenslotte) Dus belt hij de fabrikant, na heel wat heen en weer gebel wordt de tractor opgehaald. Weken lang hoort hij niets en dan eindelijk wordt de tractor teruggebracht, hetzelfde knakkende geluid zit er nog steeds in wat volgens de fabrikant dus niet mogelijk is want alles is nagekeken....woedend gaat hij zelf zijn tractor dan maar controleren: er ontbreken 3 wielbouten..

Deze zelfde dealers/ondernemers klagen dat hun verkoopcijfers zo slecht zijn vanwege de economische crisis.
Tja wat moet je daar nou nog van zeggen ? Ik geloof vast en zeker dat wanneer mensen op hun portemonnee moeten gaan letten, juist het verlenen van een uitstekende service (hoewel je het nooit iedereen naar de zin kunt maken uiteraard) een wereld van verschil kan zijn.

Morgen hebben we weer een kippenblog, dat is veel leuker om over te schrijven ;-) want.........we hebben weer KIPPENNIEUWS !

5 comments:

Annemiek said...

Niet te geloven dat die mensen nog nooit van customer service gehoord hebben. Dat wordt er bij ons wel ingedramd.
Ben benieuwd naar de chicks!

Anonymous said...

Ongelooflijk dat zulke mensen zaken kunnen blijven doen .Een goede service is toch het minste wat je kan doen om je klanten te belonen.

Benieuwd welk nieuws er te rapen valt aan het kippenfront .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Het is mij ook en raadsel hoe sommige bedrijven nog steeds bestaan. Wij willen een neiuw gasfornuis kopen. Contant geld op zak en gelijk meenemen. Op zaterdag middah om half 5. Dat kon hij niet doen want dan had hij een lege plek in de winkel..Een gast fornuis van $1400 hoeveel denkt hij er die dag nog van te verkopen. nummer 2 kon zijn gasfornuis niet verkopen omdat men dan een omnouw setje in de werkplaats moest halen... en die was al een half uur dicht. Werkplaats die achter de winkel ligt. Van de gekke gewoon...

En zo maak ook ik het veel mee.
Wij merken er hier nog weinig van. Onze omzet groeit nog steeds.

Maar het is wel zo makkelijk om de algehele economie de schuld te geven toch..

gr petra

Anonymous said...

Kip in het pannetje zou je zeggen, dus niet(is veel te sneu)dan kat in het bakkie' ook niet alles draait maar om de crisis!!!Nee...dan ben ik nu al benieuwd naar je kippen blogje.Tikt de dag blog een kip(blog)je.

Anonymous said...

Hoi Hans & Bianca,

Ik geloof meteen dit 'mooie' verhaal. Die Amerikanen kunnen heel vriendelijk zijn maar ook heel eigenwijs en soms zelfs arrogant. Maar daar hoef ik jullie niks meer over te vertellen hahaha..

Frank en ik zijn weer met ons dagelijks leventje bezig, komende woensdag begin ik weer met werken en Frank is al dik een week weer aan het werk. Wel wennen hoor om weer terug te zijn in dit kleine koude landje.

Onze internetsite wordt de komende weken helemaal up-to-date gemaakt en we zullen proberen ook een paar regenachtige foto's van Nederland er op te zetten :)

En hoe is het met de verkoop van onze dikke pick-up? Die redneck nog niet weer geweest? :P

Frank en ik sturen binnenkort een wat uitgebreidere email hoor.

Veel succes met die gekke Amerikanen en natuurlijk veel plezier op de Hollandranch!

Groeten Ruben