Saturday, October 04, 2008

Op de veiling



Vanmiddag werden spullen uit onze voormalige winkel geveild dus daar zijn we natuurlijk even gaan kijken, de opkomst aan kopers was minimaal want de dames van de veiling hebben er geen zin meer in sinds de heer des huizes en veiling is overleden aan een hartinfarct, zoals ze hier zeggen zijn ze "loaded" en gaan er binnenkort mee stoppen. Adverteren doen ze dan ook niet meer dus al met al schiet dat niet op om er een leuke opbrengst uit te kunnen halen wat dus bepaald niet netjes van ze te noemen is maar daar valt hier weinig aan te doen helaas.
Aan de andere kant waren er een hoop leuke spullen te koop en die waren dan ook voor erg weinig geld te bemachtigen. In ieder geval heb ik er voor heel weinig geld een telescoop gekocht, het is hier 's nachts echt donker buiten, we hebben geen lichtvervuiling dus we hebben hier altijd een prachtige sterrenhemel. Dus ik kan nu " van dichtbij" naar de maan,de melkweg en de sterren kijken. Nooit geweten dat je met een telescoop (althans de onze en vele andere telescopen blijkbaar) in spiegelbeeld kijkt, dus weer wat geleerd vandaag ;-) het zoeken valt ook nog gans niet mee daardoor maar als je dan eindelijk de maan in het vizier hebt.....kun je helemaal zelf zien dat ie vol met kraters zit,prachtig ! nu nog eens zoeken naar de wolkenbanden en de 4 grote manen van Jupiter, Saturnus met de ring eromheen moet je er ook nog mee kunnen zien, het kan even duren voor ik die gevonden heb maar het is hier al om 8 uur donker bijna dus dat komt wel goed.

5 comments:

Petra said...

Cool! Saskia is helemaal dol op astronomie en een telescoop staat op haar verjaarsverlanglijstje. Wij moeten echter wel een kwartiertje of zo rijden om zo'n mooie sterrenhemel te zien.

Annemiek said...

Bart kreeg op zijn 12e geloof ik een telescoop. Helaas is hij al een tijdje stuk. Of je er ook planeten mee kan zien, bij ons is het nooit gelukt om ze te zien. Wel een keer bij het observatorium van Cornell; ik vond het een reuze openbaring om de ringen van Saturnus te zien! Al zie je het vaak op een plaatje, in het echt vond ik helemaal 'kicken'!

Anonymous said...

Je leert zo steeds meer nieuwe dingen,vooral van de aarde door een Telescoop. Cool zeg!!! Heb er zelf ook een moet hem nog in gebruik nemen.

Anonymous said...

Je zal wel prachtige beelden krijgen te zien.Ongelooflijk hoeveel sterren dat je daar ook aan de hemel ziet staan ,dit integenstelling tot hier.
Leuk koopje doen is dan zeker ook aardig meegenomen ,ook al viel de eigenlijk veiling wat tegen .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Klinkt heel goed die veilig. Beetje zonde zeg!

Lijkt me heel gaaf om door een telescoop te kijken. ook hier is het vaak zo donker dat je veel kan zien heb ik mij laten vertellen.

Gr Petra