Wednesday, November 21, 2007

Kip(penvel) en cold turkey


Gisteren was het nog zo'n 27 graden Celsius hier en ook vanmorgen was het benauwd warm buiten, het is nog steeds verbazingwekkend wat een temperatuurverschil je in een paar uur kunt hebben. Zo loop je in je T-shirt, vervolgens gaat het waaien en onweren en wordt de wind steeds kouder en even later kun je bijna de winterjas aan.
Het wordt de komende nachten zelfs een graadje of 4 !
Brrr, gelukkig verkopen ze bij de supermarkt eikenhout voor de open haard want wij zijn te laat deze keer met het tijdig droog opbergen van ons eigen hout. Dus leuk klusje voor morgen om daar eens aan te gaan beginnen. En jawel ! het regent nu ook vaker: het wintergras dat we gezaaid hadden enige tijd geleden is zo goed als helemaal verdroogd bij gebrek aan regen en teveel hitte/zon voor de tijd van het jaar. Dus vandaag nog maar eens dunnetjes overnieuw gezaaid.

Voor de haan hebben we een nachthok gemaakt, hij begint te kraaien zodra de workers naar hun werk vertrekken en dat is om 4.30 uur in de ochtend dus een beetje te vroeg. Nu moet dat beest dus 's avonds als het donker is gevangen worden bij het schijnsel van een zaklampje, dan zit hij nl hoog en droog tussen de hennen in de schuur. Nu valt dat eigenlijk best tegen zo'n haan vangen want blijkbaar is hij een stuk slimmer dan de kippen en probeert te ontsnappen.
Vanavond was de 2e keer dat ik hem nog net bij de staart vast had waarop hij dus gilt alsof hij vermoord wordt (gek hoor ;-))
Dus gaan we een heuse ren maken (aan het nachthok vast) waarin ze dan allemaal maar een paar dagen moeten blijven zitten tot ze vanzelf het nachthok ingaan.
Nog 4 avonden de haan op deze manier vangen en we hebben een beest zonder staart rondwandelen hier. En zo'n ren is toch best handig voor als er nog eens kuikens zouden komen....
We hebben bij de supermarkt nog even gekeken of er een klein formaat kalkoen was maar die bestaan hier blijkbaar niet, de kleinste kalkoen woog zo ongeveer een kilo of 5 en om nu nog weken kalkoen te moeten eten..... gelukkig hadden ze nog kalkoenrollade in de vriezer (nog steeds groot genoeg voor 3 dagen kalkoen) dus voor ons morgen een kalkoenrollade ! en overmorgen en....

4 comments:

Anonymous said...

Ik zie het helemaal voor me. Jij achter die haan aan vangen. Nou ik was er snel klaar mee dat kan ik je voorspellen. Ik weet nog eens even niet of ik een kalkoen had gekocht als ik zo'n mormel in mijn tuin had die mij zo vroeg wakker maakte...

Succes met timmeren van de ren.

En uiteraard Happy Thanksgiving!

gr petra

Anonymous said...

Ja in NL schijnt nu de zon, waar je de winterjas uit kunt laten, ja je weet het niet wat voor weer je krijgt per/dag.Dus Bianca ik zou maar je winter jas, en je zomer jas bij de hand houden, dan zit je altijd goed.

MissFluffy said...

Toch een wereld van verschil ,he.Hier in Belgie kan je geen kalkoenen vinden die zwaarder wegen dan 5 kilo in een supermarkt of je moet er speciaal eentje bestellen of bij een plaatselijke boer hem gaan halen .Ik heb speciaal een vriezer enkele jaren geleden aangekocht om enkele kalkoenen te bewaren zodat we buiten de kerstperiode dit ook nog kunnen bereiden en daar bij jou is het net andersom.
Ze ziet er ook wel heel smakelijk uit ,ik krijg er al zin in !

Happy Thanksgiving en laat het jullie smaken.

Groetjes Nancy

Dizzymisslizzy said...

Haha, ook wij kennen het kalkoenprobleem. Nadeel hè, als je niet zoveel familie hebt hier? Wij hebben daarom maar een lamsbout gekocht. Vind ik trouwens nog lekkerder dan kalkoen. Oh en dat koude weer...ik keek gisteren tv en zag mensen met sjaals en handschoenen aan lopen. Nou ja zeg! Wel weer een beetje overdreven hoor! Zo koud is het hier nou ook weer niet. Aan de andere kant... als je die dingen nù niet aantrekt, wanneer dan wel? Kouder als dat het nu is wordt het bijna niet...gelukkig!