Friday, April 03, 2009

Voorjaar Blue Birds en Kippen




Al voelt het hier al weken regelmatig aan als voorjaar, het is blijkbaar echt zover nu: de Blue Birds zijn aan het nestelen en elk vogelhuis is bezet. Het blauwe opslaggebouw heeft een gaatje in de nok (hoort zo gelukkig) en ook daar is een Blue Bird aan het nestelen, de kippen zijn er ook druk mee: ik vrees een kuikenexplosie. Vandaag hoorde ik in een hoekje van de schuur - waar ik zelden kom- en wat oude bloempotten en bakken staan een boos kippengegrom, toen ik een doos weghaalde zat daar een woedende kip op zoveel eieren dat ze er eigenlijk niet op paste. In de andere hoek van de schuur zit een nog veel bozere kip (zij vergeeft me nooit meer dat ik al haar eieren heb weggehaald behalve 1 toen ze net begon met broeden) ze heeft maar 1 kuiken dat ze overdreven beschermt, dus blijkbaar had ik ook beter dat laatste ei weg kunnen halen. In het andere hok zat nog een kip op eieren, gelukkig heeft ze zich vandaag bedacht en besloten nog even te willen wachten met 'kinderen", al met al dus vandaag zo'n 20 eieren weggegooid. Ik kom ze echt overal tegen, Wes heeft vandaag een nieuwe baal hooi gebracht voor de paarden en binnen een uur ligt er weer een ei naast het hooi (die ligt nu in de koelkast want daarvan weet ik tenminste dat het een vers eitje is) Zelfs de chicken snakes trekken het niet meer en die kunnen best heel wat eieren in 1 x naar binnen werken. Jason liep gisteren met een ei in zijn bek naar binnen, gelukkig heeft ie het heel gehouden.


Vanavond heb ik dus maar de haan gevangen en in de schuur opgesloten, hij kraait om 6 uur in de ochtend (dan is het nog erg donker buiten) en dat wordt een beetje te gek nu het weer is om met de ramen open te slapen. Waarschijnlijk breng ik hem morgen ook naar Eddie waar de andere hanen al heen zijn gegaan, ik zie het maar als een soort van geboortebeperking ;-)

6 comments:

Sisely said...

Geniet maar van het voorjaar, want voor je het weet is het voorbij. Is allemaal wat zeg, jeej het geeft ook veel werk met zich mee om eieren te leggen. In goede kwaliteit. Wens jullie een fijn weekend.

rpendrey said...

I can use some of the eggs, Bianca, just place them on the table outside of my trailer.

Petra said...

Pff, je hebt het er maar druk mee, met de dames Kip en de heer de Haan. Die bluebirds zijn zo mooi, ik moet weer eens op fotografiejacht naar ze.

Annemiek said...

Je hebt wel een stel broedse dames zeg. Ik ben benieuwd of er hier ook bij zitten met die drang.

www.vandijkjes.punt.nl said...

Hier beginnen zo heel langzaam ook de vogeltjes te komen. We zien al vogels die je normaal nog niet ziet hier zo vroeg in het jaar.
Volgens de lokale experts een teken van een vroen en mooi voorjaar. Laten we het hopen want het is vandaag baggerweer.

gr petra

MissFluffy said...

Dat is het leuke aan voorjaar he ...alles komt terug tot leven.Vogels zijn hier ook al ferm in de weer .
Wat een moederkloek heb je daar zitten !Die zal je toch in 't oog moeten blijven houden want eens ze terug eieren vind ,zit er er weer op .
Groetjes Nancy