Saturday, April 04, 2009

Hoe zijn jullie hier gekomen ???

Vandaag eens niet helemaal een "kippengeur en westernschijn" blogje maar een stukje realiteit die samenhangt met een E2-visum (wat wij hebben dus) voor de USA.
Via email krijgen we vaak de vraag van Hollanders hoe en of ze kunnen gaan wonen in de USA, wij verwijzen ze altijd door naar een visumadvocaat want het is helemaal niet eenvoudig om in de USA te mogen wonen en dat is wel goed ook dat een land zo zijn regels heeft daaromtrent.
Wij krijgen regelmatig van Texanen die we ontmoeten de vraag: hoe zijn jullie hier terecht gekomen ? en op ons enthousiaste "van de staten die we gezien hebben op vakantie en erg mooi waren gaf Texas ons als enige het thuisgevoel, die andere staten waren mooi voor vakantie maar niet om te wonen voor ons" menig Texaan zie je stralen na deze verklaring en er is geen woord van gelogen.
En op de vraag of we er veel voor hebben moeten doen om hier te mogen wonen vallen ze om van verbazing: dat we een investeerdersvisum hebben voor 5 jaar, elke 2 jaar het land uitmoeten (wat onnodig geld kost wat beter in het bedrijf geinvesteerd kan worden naar mijn idee), dat we 2 man personeel (amerikanen) moeten hebben ten tijde van de verlengingsaanvraag + een $ 100.000,-- geinvesteerd moeten hebben + niet de intentie mogen hebben om in de USA te blijven wonen+ een inkomen wat een stuk hoger ligt dan het gemiddelde inkomen hier snappen ze het helemaal niet meer.
Standaard krijgen we te horen: en al die illegale mexicanen dan ! die mogen zomaar de grens over, werken hier illegaal en nemen al het geld dat ze verdienen mee naar Mexico, en jullie werken hard, hebben wat moois opgebouwd hier wat nog steeds groeit enz enz Hoofdschudden gaan ze ervan.
Ze kunnen er niet over uit en ik vind dat ze gelijk hebben, het lijkt mij dat elk land wat een "werknemers" heeft die belasting betalen zuinig moet omspringen met die mensen, gelukkig worden de eisen voor investeerders om een green card te krijgen nu wel wat versoepeld. Van overheidswege hebben wij nergens recht op mocht ons iets overkomen en dat vinden wij ook niet erg, we zijn al jaren zelfstandig ondernemer en dat brengt risico's met zich mee, dat is onderdeel van een keuze die je maakt, als het mogelijk zou zijn zou ik er direct voor tekenen om nooit aanspraak op een overheidsuitkering te hebben als we in ruil daarvoor hier zouden kunnen blijven wonen, laat mij maar lekker werken tot ik mijn laatste adem uitblaas, als het nodig is maken we wel een rollatoropgang aan de porch en het opslaggebouw ;-)

Als wij over zo'n 2.5 jaar een verlenging van ons visum aan moeten gaan vragen hangt ons hele leven hier af van een pennestreek in ons E2-dossier van iemand die ons niet kent: niet weet hoe goed wij voor (onze zwerf)dieren zorgen (dat is niet relevant tenslotte) dat wij onze buren helpen en zij ons (ook niet relevant) niet weet wat wij hier doen (behalve dan wat cijfers op papier), dat ons inkomen laag is in verhouding tot nederlanse begrippen en de USA in het algemeen maar voor hier zeker goed te noemen is, dat we hier dolgraag willen blijven (dat mag je vooral NIET laten blijken terwijl iedereen beter weet).
Dat we hard werken, belasting betalen en winst maken (we gaan er even van uit dat dat nog steeds het geval is dan) kan toch een reden zijn om de verlenging te weigeren, simpelweg omdat iemand kan oordelen dat onze verdiensten niet "substantieel genoeg" zijn om hier te mogen blijven. In dat geval wordt zelfs reizen naar de USA bemoeilijkt hebben wij gehoord van mensen die dat overkomen is, en je loopt zelfs het risico bij aankomst op een vliegveld in de USA teruggestuurd te worden omdat je visum niet verlengd is en men bang is dat je komt om illegaal te blijven. Je zult je huis, je bedrijf enz maar moeten beeindigen/verkopen op die manier.
Ik hoop van harte (en ik denk vele E2-ers en andere visumhouders met ons) dat de regels verder versoepeld worden. Het is niet reeel om als visumeis te stellen dat iemand niet de intentie mag hebben in het visumland te blijven wonen, zeker niet als het een visum is voor een langere periode, tijden veranderen en mensen veranderen, als mensen een langere periode ergens wonen is er geen regel/wet die "wortelen" kan tegengaan.

Maar goed dat was het visumverhaal dus, gelukkig denken we hier zeker niet elke dag aan want daar zijn te druk voor en we zijn positief ingesteld (Hans wat meer dan ik meestal, ik kan me nog wel eens druk maken over dit soort zaken) en 2.5 jaar is nog ver weg, dus we genieten van elke dag........Vandaag was het heerlijk weer, 33 graden (dat is best even warm zo ineens) vanmorgen heb ik een haan weggebracht en vanavond de laatste haan gevangen, die gaat morgen ook weg. Cherokee liep ontzettend te klieren in het weiland en heeft geprobeerd mij in mijn achterste te bijten (dat doet ze anders noooooit), Princess had ik even goed geborsteld want de wintervacht gaat eraf, die is daarna in de blubber van het pondje gaan liggen en is nu aan 1 kant opgedroogde modder. En nu is het tijd voor een bordje overheerlijk Blue Bell Icecream in de smaak Chocolate covered strawberries mmmmmm Kortom een heerlijke gewone zaterdag !

8 comments:

Annemiek said...

Die regels zijn idioot. Amerikanen zelf weten inderdaad niet wat er allemaal bij komt kijken!
Andersom weet ik ook niks van de regels in Nederland.

Petra said...

Die van ons loopt volgend jaar af. En inderdaad, daar sta je dan met al je investeringen in Amerika, hopend op een goed gezinde meneer of mevrouw aan de andere kant van het loket. Best wel griezelig inderdaad.
Maar ook wij proberen positief te denken en hopen dat we hier nog een poosje belasting mogen gaan betalen ;-)

Cisca said...

Ik wist helemaal niet zoveel van zo'n E visum af, maar dat is best heftig allemaal zeg. Wij zitten in de VS op ons vierde L visum en hopen binnenkort een Green Card te krijgen. En dan zijn we eindelijk van al dat gezeur af. Hoop ik.
En natuurlijk betaal ik ook netjes belasting ;-)

www.vandijkjes.punt.nl said...

Wij zitten in precies hetzelfde schuitje als jullie. We zijn bijna gelijktijdig gekomen en zullen ook straks an die verlenign moeten.
Daar komt nog bij dat kinderen bv niet mogen werken. Voor ons een hekel punt. oOk dat onze kinderen illigaal worden wanneer ze 21 jaar zullen zijn. Mijn 17 jarige loopt tegen het neit werken probleem aan. Want mogen werken lijkt haar het einde al verheerlijkd ze dat gigantische. Als ze zou moen werken dacht ze er beslist anders over.

Wij hopen met jullie dat de regels van E2 inderdaad wat verbeterd worden.

petra

Petra said...

Bezopen regels, inderdaad. Ik had het geluk voor mijn visum verliep een leuke man aan de haak te slaan, anders had ik ook teruggemogen (de aanvraag voor een groene kaart via mijn werk liep wel, maar dat duurde en duurde). Maar er zijn overal strenge regels. Ik ken een Nederlandse, die al jaren gedwongen gescheiden van haar Russische man woont, omdat hij geen verblijfsvergunning krijgt. Het precieze ervan weet ik niet, maar het heeft met financieen te maken.

jesse said...

Vind het vervelend voor jullie dat het zo moeizaam verloopt. Kennen ze in de US geen generaal pardon ? Onder dit kopje word het in NL steeds drukker met werschuwe mensen...

Sisely said...

Jammie jam, smullen maar. Weet wel (dat je als Nederlander voor dat je naar Amerika en Usa wilt), dat je dan eerst via een site een visum aan moet vragen. Ze moeten ergens een grens trekken, en dat is maar goed ook. Je weet maar nooit wat voor mensen er in je land binnen komen.

MissFluffy said...

Mijn familie begrijpt het ook totaal niet dat we zo moeilijk over kunnen komen .Ze zien zoveel vreemdelingen het land binnenkomen en zonder problemen .
Ik hoop net zoals jullie dat die E2 wetgeving enigzins versoepeld zal worden .

Groetjes Nancy