Saturday, April 18, 2009

Groene vingers en tax cuts







Ik had me voorgenomen in december om te stoppen met roken als ik weer terug thuis was uit Nederland vandaan. Dat is niet gelukt, hoewel ik geen kettingroker ben mag ik erg genieten van het roken van een shagje op de porch (ik vind filtercigaretten niet lekker en een pijp gaat steeds uit ;-). Ik had wel gelezen en gehoord van forse belastingverhogingen (volgens mij is dat toch echt het tegenovergestelde van de beloofde tax cuts maar goed laat ik verder niet te veel over politiek beginnen).... Bij Petra in Oneonta dmv opwaardering van onroerend goed, extra belasting op suikerhoudende dranken (foei is ongezond) enz. Het begint op Nederland te lijken ;-) Een blik tabak was tot 2 weken geleden zo'n $ 13,-- en daar deed ik ruim 2 weken mee, hartstikke goedkoop natuurlijk want het is mijn enige verslaving gelukkig. Daarna waren de blikken uitverkocht tot gisteren, ze waren er weer: Hoera ! dus ik vraag aan die mevrouw achter de kassa "wat kost zo'n blik nu ?" ze kijkt me aan of ik een heel domme vraag stel en zegt $ 13,99 want dat staat op het stickertje op de plank, ze scant de barcode en piep-piep-piep $ 35,-- (!!!) dus de store manager komt erbij want nu begreep zij het helemaal niet meer. Volgens de store manager was de prijs verhoogd want de blikken waren groter geworden (?!) dus niet en dat heb ik hem dus maar even verteld terwijl ik het blik teruggaf. Ik ben dus niet van plan zoveel belasting te gaan betalen voor het roken. Dat het geld ten goede komt aan gezondheidszorg voor kinderen vind ik een prachtig voornemen/verhaal maar (sorry hier komt toch de politiek) waarom er dan zoveel geld gesluisd wordt naar -in mijn ogen totaal zinloze en onnodig geldverslindende onderzoeken/ projecten (hier ook wel Pork Projects genaamd)- als een onderzoek naar fruitvliegjes, onderzoek naar stank van varkens (er is een heus Pig Book van "Citizens against government waste"), $ 2 miljoen gaat er naar houten pijlen voor kinderspeelgoed enz enz . terwijl er hier geen ambulance komt als er een kind wordt aangereden..... In mijn simplistische optiek klopt er ergens iets niet. De belastingopbrengst van deze enorme verhoging op tabak zal waarschijnlijk ook wel tegenvallen want er zijn nogal wat mensen hier die het niet meer kunnen betalen en dus het geringe bedrag aan belasting wat voorheen betaald werd op tabak komt dus ook te vervallen. Uiteraard is het gezonder niet te roken, het kostenplaatje aan medische kosten (alsof elke roker de maatschappij opzadelt met enorme medische kosten) waarmee in Nederland nogal eens wordt geschermd gaat hier niet op: de meeste mensen zijn namelijk onverzekerd.
En als het is omdat we met zijn allen "gezonder moeten leven", waarom dan niet ook een belastingverhoging op junkfood die dan weer zorgt voor een prijsverlaging op prijzen van gezond voedsel ? Of zit dat wellicht al in de pen ? We horen steeds meer Texanen wensen dat Texas weer een onafhankelijke staat wordt.
Maar ik dwaal af. Om een lang verhaal kort te maken, ik mag graag tuinen hier en met Miracle Gro krijg je hier alles aan het groeien en bloeien zolang je het genoeg water geeft. Dus heb ik voor $ 5,-- (inclusief verzendkosten)honderden zaadjes besteld bij New Hope Seed Company (what's in a name ?) - en het is volstrekt legaal- van de Nicotiana Tabacum oftewel de tabaksplant ! Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten tabaksplanten waren en dat ze groeien in 50 staten met elk hun eigen smaak. Ik moet me nog even verdiepen in het droogproces en mocht het niet lukken om er tabak van te maken.........het zijn nog erg mooie planten ook !

Onze vaste gasten Rep en Don krijgen straks stekjes ;-)

9 comments:

www.vandijkjes.punt.nl said...

Cax cut's Nou niet hier inderdaad. Hier is de pleurus uitgebroken door die verhogingen van de property taxes. NY is een staat waar we so wie zo al meer tax betalen dan in bijna alle staten.

Ook hier hebben we klanten die ene complete hart verzakking krijgen als ze een pakje sigaretten willen kopen. Gj kocht altijd die grote pond's zakken. 18.95 nu 44.95 en de tubes waren 2 dollar en nu 4.40.
Ach een verhoging van 200%.

Hier zit nog een extra addertje onder het gras. Er zit een giga hoeveel heid gas in de grond en men rekend daaardoor vele stukken onbegaanbaar moeras gebieden nu als duren grond. Terwijl dat gas er waarschijnlijk nooit uitgehaald gaat worden. Althans de komende jaren in elk geval niet.

Succes met je plantage... ik ben benieuwd..

gr petra

Monique said...

Weet je, ik lees jouw verhaal hier en heb dat ook van Hans op het forum al gelezen. En dan word ik weleens stil. Het lijkt wel of jullie daar tegen steeds meer regeltjes aanlopen en juist de vrijheid lijkt me hetgeen wat zo trekt in Amerika ... jammer!

sisely said...

Gemak dient de mens om eigen tabak bij je te hebben met een tabak plant, wist dat helemaal niet dat er en tabak plant zou zijn. Roken is een duur geintje dat weet ik wel, alleen stoppen tja dat is niet zo makkelijk(voor een roker).

Annemiek said...

Haha, dan maar zelf de tabak gaan kweken. Nou, je zal wel weten hoe ik over het roken denk. Dat er nog verpleegkundigen zijn die roken, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. De ellende die je ervan ziet. Ik heb jaren geprobeerd om Micky te doen stoppen met roken door al die verhalen te vertellen maar dat hielp niet. Pas toen hij pijn op de borst kreeg stopte hij (het bleek later zijn maag te zijn) maar het was erg moeilijk voor hem. Ik ben ervan overtuigd dat ik al weduwe zou zijn als hij niet gestopt was, of hij op zijn minst net als zijn broer een paar hartoperaties gehad zou hebben.

In New York is een wetsvoorstel om ook junk food extra te belasten, overal waar centen op verdient kunnen worden wordt belast.

Petra said...

Allereerst ben ik ook zwaar tegen roken. Mijn vader is overleden aan longkanker.Was een zware Van Neller roker. En zoals Annemiek al zegt, het meemaken van zoiets doet je onmiddelijk stoppen met roken. Maar hier zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Als je stopt moet je zelf willen stoppen, denk ik. En zo te horen ben je dat nog even niet van plan ;-)

Maarre...je zou een tripje naar NC kunnen overwegen. De "tarheel state" noemen ze het het. Op elke hoek van de straat wel een veld met tabak zo te spreken. Hoop alleen dat de Miracle grow niet een extra accent aan je tabak gaat geven ;-)

Petra said...

Hier ook zo'n tabaksstaat. Philip Reynolds is enorm in Richmond. Succes met het zelf groeien!

rep said...

Rep can not wait until we can smoke our own, home grown tobacco.

MissFluffy said...

Veel succes met de groei van je tabaksplant en later dan de oogst ervan .Je zal wel even geduld moeten uitoefenen voor je daar de vruchten van kan plukken.
Wel ongelooflijk dat die zoveel zijn opgeslagen !
Alluwel ik sinds 2000 ben gestopt ,heb ik toch ook altijd genoten van een sigaretje en kon ze ervoor ook niet missen.En ik weet zo dat ik niet een trek moet doen of ik ben weer verkocht dus rookt er maar eentje voor mij bij 'lol'.

Groetjes Nancy

Bibi said...

Wat Annemiek zegt, ik kan er ook niet bij hoeveel mensen in de gezondheidszorg er hier roken. (Of overweight zijn, maar dat is weer een ander verhaal)
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met je tabak plantage, lijkt me leuk om te doen alleen rook ik eigenlijk niet. Heel af en toe doe ik het wel maar het aantal sigaretten per jaar kan ik op een hand tellen.