Friday, June 26, 2009

Energy Bill / hot item

Een hot item hier vandaag op TV en het is ook heel erg HOT buiten en nog steeds akelig droog. Er beginnen zelfs grote takken uit bomen te breken. Sinds deze week knipperen bij ons de lampen een huis een aantal keren als onze airco aanspringt (die staat overdag op een binnentemperatuur van zo'n 29 graden en 's nachts op 26 graden Celsius) er wordt een zware wissel getrokken op het energienet van Houston County electric. We hebben een paar zeer korte " outages" gehad de afgelopen dagen: een paar seconden helemaal geen stroom meer.
Wij zijn geen wereldverbeteraars en/of milieufanaten maar we proberen er wel een beetje op te letten met wat we doen, we hebben op de porch spaarlampen hangen met LED-jes. Omdat ze zuinig zijn (ze staan tenslotte elke nacht aan) maar vooral ook omdat ze gewoon leuk zijn, in de tuinen en aan het hek aan de weg hebben we solarlampjes, erg handig want daar hoef je nooit een bolletje in te draaien en ze gaan jaren mee.
Vanmorgen ging ik weer even pakketten op de post doen, het was buiten al zeker 40 graden Celsius. Ik doe de deur van het postkantoor open en het is wederom of ik een koelcel inloop, de medewerksters staan met een vest over hun shirt met korte mouwen want de airco staat zo koud en dat is niet voor het eerst. Als ik vraag waarom die A/C zou ontzettend koud staat krijg ik een schouderophalen en een hopeloze blik van " i don't know" en volgende week is het weer zo, van maandag t/m vrijdag en wellicht in het weekend ook nog.

Kennissen van ons " die met die winkel" moesten ook de airco van de winkel bij laten vullen, het kostenplaatje was zo'n $ 300,-- en daar waren ze heel erg van geschrokken. De winkel is open van 10.00 uur 's morgens tot maximaal 6.00 uur s' avonds. Ze zetten nu toch maar de airco uit als ze naar huis gaan en pas weer aan als ze de winkel binnenkomen....

Voor het postkantoor en bij de supermarkt staan lege auto's geparkeerd met een draaiende motor want dan kan de airco aan blijven staan. Onze overbuurvrouw verblijft nog steeds in het ziekenhuis/revalidatietehuis, het huis is leeg 24 uur per dag en alleen een paar buurmannen komen de post binnen leggen. De airco staat gewoon nog steeds aan, geen dieren in huis niets, het zal zeker nog een maand duren voor ze weer thuis komt. Toen onze airco laatst weer werd bijgevuld vroeg ik de monteur naar de subsidies op energyzuinige airco's: die kun je inderdaad krijgen dus, alleen moet je dan wel zo'n beetje het duurste aircosysteem kopen wat er bestaat en een mobile home komt er niet voor in aanmerking ivm de slechte isolatie..... van de 10 huizen hier zijn er heel misschien 2 van steen.....
Dan heb ik nog eens gekeken naar zonnepanelen want ik heb ooit nog de droom om de pomp bij de pond aan te sluiten zodat we die droge krater in het weiland met water kunnen vullen. Er zijn dus pompen op zonnepanelen en op windkracht: hartstikke mooi en HARTSTIKKE DUUR ook weer. Voor het geld wat dat kost kunnen we een dieselgenerator vele vele uren laten draaien dus dan doen we dat maar mocht het zover komen.
Dus al met al is het prachtig "met zijn allen voor duurzame/ alternatieve energie" maar als ik zie wat hier in onze directe omgeving al bezuinigd zou kunnen worden daar krijg je de rillingen van.

9 comments:

Chuck and Anneke's RV travels said...

Toen wij in Miami, Fl in een condo woonden moest de airco op zijn minst op 80 blijven staan. Dit was hoofdzakelijk om schimmel te voorkomen. Maar je hoeft natuurlijk niet in een koelkast te leven.
Gek dat het bij jullie zo droog is ,en in de rest van de USA regent het veel meer dan normaal.

Groetjes,
Anneke

MissFluffy said...

Bitterkoud was het naar mijn gevoel als je zomers de winkel in Amerika binnenstapte.Na een tijdje had ik allang door een vestje mee te nemen .
Hier geen airco's ,wist zelf niet eens dat ze gevuld moesten worden .'lol'
Maar kan best begrijpen bij zulke temepraturen als bij jou dat je niet zonder kan .
En ja , energiebesparend heb ik ook nog niet veel gemerkt bij mijn familie hoor.
Groetjes Nancy

Anonymous said...

dat was ons ook opgevallen bij ons bezoek aan texas- in februari- overal al?! airco's aan en ontzettend veel wegwerpmateriaal als je ergens ging eten, ook in duurdere hotels bij het ontbijt plastic, dat kost ook gigantisch veel grondstoffen. Aan de ander kant kan ik me bij die temperaturen wel voorstellen dat je blij bent met airco maar dan kun je deze zo afstellen dat je idd niet van een vrieskist in de tropen stapt want dan lijkt de buitentemp nog hoger.Je lichaam kan zich dan niet aanpassen. In thailand was het ook zo daar moest je een vest meenemen als je buiten de deur ging eten in een restaurant: stervenskoud binnen en buiten stikheet en zompig...er is nog veel winst te behalen op energieverbruik en grondstoffen mondiaal... wij beginnen ook maar met ons zelf de wereld een beetje te verbeteren;-) ga zo door! xT

Annemiek said...

Ik vindt het ook tien keer niks. Wat een verkwisting is er aan de gang, maar er moet iets veranderen in de mensen's gedachtengang voordat dat gebeurd. Wij zijn wel van plan om zonnepanelen aan te schaffen. Er zit in NY een subsidie op. Het blijft nog duur, maar ik ben echt bang wat er de komende jaren met energie gaat gebeuren. Ik denk dat het niet meer te betalen zal zijn, ik wil onafhankelijker zijn, en natuurlijk ook beter zijn voor het milieu.
Te gek dat er in zonnige plaatsen zoals het zuiden die subsidies niet zijn.

Martin said...

Net als jullie ben ik ook geen bomenknuffelaar of iemand die gezellig kambaya aan het kampvuur ga zingen met natuurfanaten. LOL! Okay, ik hou van de natuur, geniet ervan en laat alles in haar waarde.

Toch probeer ik ook mijn steentje bij te dragen aan de beter millieu, door bijvoorbeeld niet te snel de airco in huis aan te zetten. Als deze al aanstaat, dan let ik ook op de temepratuur die ingesteld is. Ik hoef niet echt in een diepvrieskist te gaan zitten, zodat ik sterf van de kou.

De afgelopen week zat ik in de shuttle bus van de luchthaven in Las Vegas naar de Rental Car Facility. Man, het leek wel een orkaan aan vrieskoude wind in die bus!!! Je zou er dood en doodziek van worden, ook al zit je er maar 7 minuten in. Wat was dat vrieskoud!!! Erg onprettig en kan me dan ook niet voorstellen dat dit lekker moet zijn. Ik was blij er weer uit te zijn.

Ik zou ook het liefst zonnepanelen willen hebben en een lage energierekeningen als gevolg daarvan, maar zoals je al zegt, millieu vriendelijk bezig zijn is ontzettend duur!!! :-(

Wij zijn op een gegeven moment ook met de buitenverlichting overgestapt op enegergie zuinige lampen. Deze staan de gehele avond en nacht aan, tot we uit bed komen. Toevallig vorige week heb ik er 26 Watt lampen in gedraaid, die licht geven alsof het 100 Watt is. Nou, alles is flink verlicht om ons huis, hahaha... Dit zijn wel van die dingen waar ik dan op let.

Bibi said...

pff ja die airco's zetten sommige mensen zo hoog, da's echt niet gezond meer. Toen ik eens in Hawaii was vond ik dat het enige minpuntje, dat ik overal toch een vest mee moest nemen als ik met de bus ging of boodschappen ging doen. Freezing cold!:-(
Ik ben ook wel voor zonnepanelen en bijvoorbeeld wind energie, zou best een windmolen op mijn erf willen maar die dingen zijn ontzettend aan de prijs.
Heb je trouwens die Tesla Roadster auto al gezien die op batterijen rijdt? Best een coole auto!

Cisca said...

Belachelijk he, hoe je dan een vest mee moet nemen naar een restaurant ofzo, omdat het zo koud is daar. Ik snap daar ook echt niets van.

Bente said...

Snap helemaal niks van dat koelkastengedrag. Ik heb standaard een vest in de auto, want op bezoek bij vrienden, brrrrr, zaakjes regelen op gemeentehuis, brrrrrr, uit eten, brrrr.....
Zo wen je nooit aan de zomertemperaturen.
Weet niet hoe hoog mijn AC staat, maar net zo dat ik niet lig te zweten in mijn bed (voel het al als een nederlaag dat ik deze dagen mijn AC aan heb, maar het is hier ook 40C).

www.vandijkjes.punt.nl said...

Hier hetzelfde In de winter moet en zal de kachel op minimaal 80 staan en nu in de zomer moet de airco aa op 65.. Snap jij het snap ik het. Ook hier bij de bank heeft men een trui aan. Het is hier wel geen 40 graden buiten maar wel 30. Geen weer voor een trui, maar de airco rammelt er zo hard dat ik bij de bali kippevel sta te krijgen.

Dan presteerd men het ook nog om in de motel kamers airo op volle poulle te zetten en dan de ramen aan beide kanten open.. DU..

Wij hebben de afgelopen winter vele dollars bespaart door over te gaan van olie naar electra verwarming. Zonne panelen zouden wij ook graag hebbe maar dan zal ook hier eerst een schip met geld langs moeten komen. Het mag dan geld besparen maar je zal het toch eerst op moeten hoesen.

Gasten kunnen hier de wasmachine en droger gebruiken. Wij hebben hele mooie was lijnen en wij hangen alles was buiten zodra het maar even kan. Gasten hangen nooit was buiten behalve Joe. Gisteren had er een gast 2 sokken in de draaiende droger zitten.. 2 sokken ...Gj had ze er uit gehaald en heeft er wat van gezegd. Ja maar die sokken waren nat geregend. Hij wou ze drogen..

gr petra