Friday, July 13, 2007

Belofte maakt schuld


Kan niet zo snel een Engeltalige vertaling bedenken, en men zou hem hier ook niet erg snel gebruiken. Het is bijna onvoorstelbaar het gemak Amerikanen afspraken niet nakomen. Sommigen zeggen dat men geen nee durft te zeggen, dus er wordt iets beloofd wat men toch niet kan waarmaken. Ik werk nu als vormgever voor een stuk of 5 bedrijven en alles is na een snelle start door mij door de klant tot stoppen gedwongen omdat ik op input zit te wachten. Men beloofd binnen een paar dagen te leveren, na een paar dagen volgen allerlei, ondertussen bekende smoezen, men is vooral erg druk met ?? want als je langs gaat hebben ze vrij weinig te doen. Gelukkig zijn alle klussen aanbetaald dus doe het niet voor niets en wie weet gaan we opeens weer aan het werk. Vanochtend kwam een van onze lange termijn gasten vertellen dat hij vandaag vertrok en dit weekend zijn vrienden ook die dus ook op de camping stonden. Deze mensen kwamen zo'n 3 weken geleden binnen en zouden maanden blijven, de anderen zelfs jaren. Van het andere stel horen we waarschijnlijk morgen wel dat ze vertrekken, ze lijken zich te schamen. Vorige week heb ik nog een tuin voor ze gemaakt en zou zij haar paard brengen vanuit Alabama, vandaag schieten ze van de auto in de caravan en laten zich niet buiten zien. Als we het gaan hebben over mensen die voor ons gewerkt hebben en gewoon niet op komen dagen, leveranciers die zich niet laten zien dan kunnen we nog een paar pagina's vullen en we zijn pas een 7 maanden hier. Gelukkig hebben we nog wel een paar Amerikaanse relaties die te vertrouwen zijn, maar ze zijn op een hand te tellen.

5 comments:

Petra said...

Vervelend, dat jullie zulke ervaringen hebben. Ik herken ze eerlijk gezegd helemaal niet. Misschien toch een verschil in mentaliteit tussen het zuiden en het (stedelijke) oosten.

Annemiek said...

Datzelfde dacht ik ook. Vooral kleine bedrijven die business nodig hebben doen erg hun best. Na een tijd weet je wel welke goed zijn en welke niet. De slechte werken zichzelf wel uit de business. Kan me voorstellen dat je er geirriteerd door raakt.

Petra said...

Ik herken het wel een beetje.
Wij proberen de motor van mijn man te verkopen en gewoon na een aanbetaling van 500,- en allerhande verhalen over wat ze allemaal met de motor gaan doen, toch op de dag van betaling en naar de DMV gaan afbellen. En niet 1 keer gewoon twee keer. Met inderdaad smoesjes.
En dit is niet 1 persoon, de eerste die een aanbetaling deed van $200,- heeft ook afgehaakt twee uur van te voren, maar mochten we wel de aanbetaling houden.

Chuck and Anneke's RV travels said...

Ik zou toch alle "Amerikanen " niet over een kam scheren. De gasten die daar tijdelijk werken zijn waarschijnlijk niet van het meest betrouwbare soort. Als ze ergens anders beter werk vinden zijn ze zo vertrokken. Ze wonen niet voor niks in een trailer.
Wij zitten in Indiana in Amish Country.

Anonymous said...

Helaas herken ik het wel. Maar ik denk dat je als bedrijg ook veel meer met andere bedrijven hebt te maken. Ook hier het probleem van nooit terug bellen, smoesjes en afspraken gewoon niet nakomen.

Ook gasten die reserveren, wordt zo makkelijk gecanceld.

In 2 weken zijn we nu 3 sleutels kwijt geraakt aan mensen die hem niet achter laten, om nog maar te zwijgen van mensen die gewoon niet komen op dagen.

Gelukkig kun je de nacht dan wel op de credit card berekenen. Ik zal ook absoluut geen reservering meer maken zonder een credit card nummer. Ik ga zelf borg vragen voor gasten die langer willen verblijven omdat ze er een grote benden van maken.

gr petra