Thursday, March 18, 2010

Over bloemetje, bijtjes en.....blond

Het was vandaag weer prachtig weer en omdat we volgende week geen container hebben kunnen krijgen (boot is vol) is er wat tijd om hoognodig buiten wat dingen te doen, het staat een beetje raar zo'n hek in "het niets" in de voortuin waar eerst Don zijn trailer stond. Waar nu de andere Airstreams staan willen we het ook een beetje op gaan knappen want we vinden het te " kaal" daar.

In Nederland vond ik het altijd leuk om in de tuin te prutsen, we hadden daar mooie zwarte aarde die hier zo'n $ 10,-- per klein zakje kost en verkocht wordt als potting soil, in Nederland regent het meestal vaak genoeg zodat je naar water geven niet veel omkijken hebt, je stopt het in de grond en het groeit en bloeit zo ongeveer. Dan is tuinen wel leuk natuurlijk ;-) Op die vieze slakken na dan.

Tuinen is hier een heel ander verhaal, er zijn veel inheemse planten die het erg goed doen maar die zaaien verschrikkelijk uit en het laatste wat ik wil is dat het hele weiland mooie bloemetjes is (zoals toen we hier net kwamen), want daar wil ik alleen maar gras voor de paarden. Verder moet ik er rekening mee houden dat 3 tuinslangen aan elkaar wel het maximum is tot waar ik water kan geven want daarna heb ik te weinig waterdruk over om nog binnen een redelijke tijd een plantje water te geven.
Maar dat het tuinen dus geen succes is geweest tot op heden heeft een reden ben ik vanmiddag achter gekomen. Dat is rap na 3 jaar pfff maar had ik me er maar wat meer in moeten verdiepen als -niet geboren en getogen Texaanse zijnde- Op het tuincentrum waar ik wat wilde kopen wat het doet in volle zon, erbarmelijke droogte aankan, groeit in zand en geen cactus is liep dit keer een "local" rond, hier geboren en getogen en die had WETENSCHAP van tuinen in Texas! Ik vertelde over mijn perzikkenboom die alleen het eerste jaar perzikken kreeg en daarna niets...." how mennie joe got mem" ? 1 ... daar heb ik er dus 2 van nodig minimaal, die binnen 20 ft bij elkaar in de buurt staan want tja, de bloemetjes en de bijtjes dus en 1 zo'n perzikkenboom alleen kan helemaal niets. Dus een perzikkenboom gekocht + nog een nectarine boom want die kan "het" ook "doen" met de perzikkenbomen. Mooi dus. De perenboom was na 1 jaar volledig weggeschrompeld, hij vroeg dus wat ik die boom gegeven had: Paardenmest is toch goed ? uhhh niet dus, die verbrand een perenboom tenzij de mest helemaal compost geworden is. En alle bomen en struiken die ik plant moeten eerst wat stoffig bruin spul met miniscule piepschuimbolletjes (ook meteen een grote zak van gekocht) in het plantgat hebben want anders wortelen ze niet of heel erg langzaam, tjonge zou dat de reden dan zijn dat de meeste struiken hier nauwelijks gegroeid zijn in 3 jaar tijd ? ;-)
Ik voelde me ernstig blond ipv rood geverfd grijs. Vol nieuwe goede moed heb ik ook nog een fruitboom gekocht die een soort kruising moet zijn tussen een appel en een peer en al best groot is. Die kan "het" wel alleen en staat dus nu in de achtertuin. En nu moeten we dus appels,peren, perzikken en nectarines gaan krijgen dit jaar....als ik niet vergeet ze water te geven ;-)

10 comments:

Anonymous said...

Ben ik nu zo blond dat ik denk dat je 'achter' water genoeg hebt vanuit de hookups? Wij vonden de waterdruk juist prima bij jullie en bij Don's oude plek zit toch ook een hookup?

Succes met de bomen!

Anonymous said...

In die temperaturen moet je aardig wat fruit kunnen telen .Hou ze maar niet te dicht aan huis ,voor die wespen ginder want fruit trekt die altijd aan .
Veel succes ermee !

Groetjes MissFluffy

Bibi said...

Zo leer je nog eens wat, ik leer ook een hoop door het aanleggen van die tuin van mij, over soorten aarde en companion plantjes die goed met elkaar groeien enzo. Ik hoop dat het dit jaar allemaal beter gaat lukken n je er letterlijk de vruchten van kan plukken =onbedoeld gerijmd;-)

Anonymous said...

@Monique, op die plaats waar Don stond is alleen electriciteit, geen water dus ik moet een tuinslang vanaf het huis hebben en dat is best een heel stukje ;-)
Vanaf de hookupplaatsen naast de ijzeren barn (waar Don nu staat) is het nog verder.

Groetjes Bianca

Sisely said...

Is altijd handig een moestuin zelf aan leggen, en is gezond ook.Suc6, met de werkzaamheden.Wens jullie meteen een fijn weekend.

Kristel Holsbeek said...

Tja van een 'local' leer je zo een dingen het best;-)
Maak je fotos van je nieuwe tuin...
Veel succes met het water geven (ik vergeet dat regelmatig)

Petra said...

Pff, ik heb het tuinieren opgegeven! Ik had een leuke border achter gemaakt, maar die is binnen de kortste keren een grote onkruidbende met allerlei stekende insekten.

Martin said...

Heerlijk verse perzikken! Die hadden wij destijds in Nederland ook in onze tuin groeien en het waren de lekkerste die ik oot gegeten had. :-)

Succes met al het 'paren' van de bomen, hahaha

Astrid said...

..ik heb ook een rode pruim die "het"doet met de gele pruim.
Maar de gele pruim "doet" het weer met een struik.
Of was het nou andersom?
Maar hoe ze het ook doen of deden, afgelopen jaar had ik 1...ja EEN rode pruim.
En aan mijn perenboom geen peren..en die zou "het" met zichzelf moeten doen.

Ook ik ga dit jaar,maar eens te buiten bij de tuinafdeling, gewoon voor de zekerheid van alles 2.
Maar wij hebben nog sneeuw..dus ik moet nog even geduld hebben.

Annemiek said...

Van die locals kun je nog wat leren!
Hopelijk gaat het nu lukken.