Wednesday, March 10, 2010

In het tandenparadijs

Vanmorgen dus naar de nieuwe tandarts, van buiten zag het er al erg netjes uit dus vol goede hoop naar binnen gestapt en het leek het tandjesparadijs wel vanmorgen (behalve dan voor het mensje wat aan die tandjes vastzit) alles zag er piekfijn uit, zeer modern, TV en lederen bankstel in de wachtkamer, glossy tijdschriften met modellen met perfecte gebitten. De tandartsassistentes en hygienistes zagen eruit of ze van een TV reclame weggelopen waren, in roze pakjes (zelfs roze latex handschoenen) met PERFECTE hagelwitte tanden in een keurig opgemaakt gezicht en fraai gekapte haren. In een lange hal waren aan weerszijden kamers met behandelstoelen, computerbeeldschermen, ook weer glossy tijdschriften op het tafeltje naast "de stoel" en het zag er dus hypermodern uit, het leek meer op een schoonheidssalon maar dan voor tandjes.
Elke X-ray die door de hygienistes gemaakt werd stond direct op het computerbeeldscherm naast " de stoel" en de blanco standaard kaart met tandjes en kiezen op het beeldscherm raakte steeds gevulder met aantekeningen over de huidige staat en rijke historie van mijn gebit. Ik dacht nog even " dit gaat veel meer pijn doen in de portemonnee dan in mijn mond" maar alle waar is naar zijn geld tenslotte toch ?

Er hebben dus 2 hygienistes de linkerkant uitvoerig bekeken en foto's van gemaakt en daarna heeft de tandarts even aan mijn kiezen zitten wrikken en voelen (ik was even bang dat die kies af zou breken daardoor) en overlegd met de "hoofddtandarts". Na rijp beraad kwamen ze tot de volgende conclusie / behandelplan......De slechte kies kan hersteld worden maar............dat kost $ 2000,-- en misschien is trekken daarna alsnog nodig mocht e.e.a. toch niet goed lukken, dus die gaat eruit, hij zit toch ergens achterin en trekken kost $ 200,- voor dat verschil hebben de paarden een jaar hooi bijna.
De tandarts kan hem zelf trekken dus ik hoef niet naar de kaakchirurg HOERA !!!
De andere kies die daarvoor zit moet eigenlijk een wortelkanaalbehandeling en kroon en dat kost ongeveer $ 2300,-- maar daar heb ik geen last van dus ik vind dat wel even goed hoor, dat kan later nog wel een keer. (als ik er last van krijg ;-) ;-)

Bovenin zit een gaatje tussen 2 kiezen, dat gaat hij de 23e uitboren en vullen en dan moet als het goed is de pijn aan de bovenkant verholpen zijn en wordt ook direct de nare kies getrokken. En voor later datum (dat is bij mij een erg rekbaar begrip) stond op de planning om foto's te maken van de rest van mijn gebit, een behandelplan daarvoor op te stellen en als alles gedaan is (en wij stoofpot moeten maken van de wilde katten om nog iets te eten te hebben) dan kan ik een verzekering afsluiten voor tandjes. Ik heb weer een verse pot Vicodin (daarvoor heeft Dr House in de rehab gezeten of is dat nog niet op de Ned. TV geweest ?) meegekregen als pijnstiller maar die heb ik alleen 's nachts nodig gelukkig (knock knock on wood).

(foto is met een telefoon gemaakt)

12 comments:

Martin said...

Zijn jullie met de Cadillac naar de tandarts gegaan? LOL!

Hier in Las Vegas, NV hebben wij nog geen tandarts, maar moeten er over een paar maanden toch wel weer naar opzoek als het weer kontrole tijd is. Ik baal als een stekker, want de tandarts die wij in Ft Collins, CO hadden zag er hetzelfde uit als je beschreef. Het lijkt meer op een luxe beautysalon dan een tandartsenpraktijk. Geeft overigens wel een relaxed sfeertje, beter dan dat je in een typisch tandartsenpraktijk zit. Brr...

Ja, de prijskaartjes zijn er ook naar. Tova (mijn vrouw) moet eigenlijk 3 kiezen op een soort van brug laten zetten (zoiets dan, ik weet dat het gek klinkt uit mijn woorden) en de kosten komen dan op ruim $8,000 dollar uit. Verzekering of niet, die betalen maar een beetje zodat de 'eigen bijdrage' dus net iets boven de $8,000 dollar uit komt. :-(

Omdat het niet direkt nodig is, hebben we ook maar even besloten hiermee te wachten en alvast wat opzij gaan leggen voor het geval het straks echt zou moeten.

Ik ken dat soort verhaaltjes wel dat 'dit' en 'dat' moet gebeuren... Als 10 jarig jochie ben ik een keer mijn ogen wezen meten (gratis, ze lokten mij naar binnen voor een gratis test). Ik kreeg doodleuk op een papiertje mee dat ik aan mijn ouders moest laten zien dat als ik geen bepaalde bril zou aanmeten, ik binnen twee jaar blind zou kunnen zijn. Mijn moeder schrok zich wezenloos en heeft gelijk een afspraak gemaakt bij de oogarts in het ziekenhuis. Daar bleek totaal niets met mijn ogen aan de hand te zijn. Nu ben ik 49 jaar en heb nog steeds geen bril nodig en kan nog steeds goed zien...

Ik bedoel maar... :-)

Chuck and Anneke's RV travels said...

Chuck heeft van de zomer "on the road" een wortelbehandeling en kroon laten doen. Totaal $2300 en dat was met 20% korting voor cash. Uiteindelijk werd een check geaccepteerd. Zoveel dollar biljetten hebben wij niet in onze motorhome. Ook een vreemd idee om met een stapel geld naar de tandarts te moeten .Deze tandarts was heel modern en binnen 3 uur was alles voor elkaar en zat de nieuwe kroon erop.
Hopenlijk loopt het met jou ook allemaal goed af. Goedkoop is het nooit !

Groetjes,
Anneke

Monique said...

Je staat er niet bij stil dat je bij emigratie ook een nieuwe tandarts, pedicure, kapper en weet ik wat meer nog moet zoeken.

Ik had me alleen nog druk gemaakt om huisarts en internist ...

Ach, alles went. Gelukkig viel het bij jou mee!

MissFluffy said...

De praktijk daar ziet er geheel anders uit dan een Belgische praktijk .Ik ben er dus ook al eens geweest en heb versteld gestaan hoe anders het daar is dan hier .Ik had wel 1 voordeel, de behandeling was geheel gratis en ben naderhand teruggegaan om hem pralines te gaan brengen .En als ik jullie prijzen zie ,dan ben ik best blij dat hij mij geen kosten heeft aangerekend gehad .
Ik zou ook gaan voor de tand te laten trekken ,waar je vanaf bent ,kan al nooit meer last geven .
Veel sterkte op je volgende afspraak !

Groetjes

Bibi said...

Wat een ervaring, en wat een kostenplaatje zeg! Ik zou er zeer verbaasd over zijn als de tandartsen praktijken in onze streek ook zo glamorous zijn haha, zal wel weer niet!

Sisely said...

Nou je weet nu waar je aan toe bent,dat scheelt weer een hoop.Ja het is een duur grapje, suc6 ermee.Prachtig gebouw zeg.

Petra said...

Jeetje.. Ik had me net voor genomen om maar weer eens een afspraak te maken bij een tandarts hier ergens. Mijn ervaring was namelijk in de zelfde trend toen ik hier voor het laatst was geweest.
Wacht er denk ik maar weer even mee. Al die behandelplannen daar loop je op leeg. Ben destijd toen ik NL was naar mijn oude tandarts geweest en die vond het er allemaal keurig uit zien. Terwijl ik hier accuut 5 tot 6 kronen a 600 dollar per stuk moest en manlief een brug van 2000 dollar. Toch maar even gepast voor dat behandel plan toen ;-)

Natasja Valentijn said...

In het tandenparadijs...hahaha, je brengt het wel mooi! Maar wat een kostenplaatje zeg! Oef!! Succes op je volgende afspraak!

Cisca said...

Brrr, wat naar zeg. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal meevalt.
Ik hou helemaal niet van de tandarts. De melkboer heeft ook zo'n slecht gebit, gelukkig zijn we wel verzekerd, maar er wordt maar heel weinig gedekt...

Anonymous said...

ik weet niet of het kan maar ik zou zeggen in nederland verzekeren en op en neer vliegen: lijkt me een stuk goedkoper;-)
en zo zie je maar niet alles in NL is slecht(er) dan in the states, xT

www.vandijkjes.punt.nl said...

Sooo Wat een prijzen zeg. Niet te filmen. Die kies liet ik ook mooi trekken. Genade zeg!

In elk geval wel fijn dat het er een beetje uit zag. Als je al in zo'n types red neck schuur naar binnen moet dan zakt je de moed al in de schoenen voor je binnen bent.

gr petra

Bente said...

Ik stel mijn tandartscontrole ook uit tot mijn bezoek aan NL. Heb toch echt meer vertrouwen in het oordeel van een NL tandarts (en bij behorende prijskaartje).

Hoop dat het trekken goed gaat. Sterkte!