Tuesday, July 28, 2009

Inspiratie part 2






Ook in de keuken was het gedaan met mijn inspiratie, het aanbod aan verse groenten is hier zeer beperkt en de keus is nog een stuk krapper geworden gezien de droogte hier. (nog steeds geen regen gehad ondanks alle mooie voorspellingen) Als het heet weer is eet ik graag " spicy" food (elke dag mexicaans is geen optie want dan krijg je weer een bonen OD-tje), over laten komen vanuit Nederland loopt niet helemaal soepel: de laatste paar keer waren de pakken kruidenmixen opengeknipt en was het bijna 8 weken onderweg voor het hier was. Een paar dagen geleden zat er een grote sappige, vlezige cicade naast mijn computer die per ongeluk naar binnen gevlogen was(zie eens hoe GROOT ze zijn) en toen ik daar bijna trek in kreeg (gefrituurd schijnen insecten erg gezond en lekker te zijn ;-) maar goed: ik besloot dat ik maar eens op internet moest gaan speuren, je kunt tenslotte bijna alles online kopen tegenwoordig.(stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb) en laat ik toch een heuse mega-exotische-aziatische-kruidenmixen-store vinden, hoera ! Dus ik bleef aan het shoppen, zakjes Rendang, Peanut sauce, Gado Gado mix, en nog wat meer onbekend spul. De zakjes met alleen maar chinese of japanse tekens heb ik maar overgeslagen, dat gaat niet goedkomen om te koken van alleen een fotootje van het gerecht op de voorkant van het zakje. Gisteren kwam de 1e levering binnen, ook bij dit soort winkels hebben ze dus backorders dus niet alleen auto-onderdelen want dat is een verschrikking op het moment. Maar ik dwaal af..
Na elke keer alle zakjes omkeren (ik kon van geluk niet kiezen) heb ik dus gisteren Rendang gemaakt met kokosmelk, een fikse pan vol, ook voor de buren meteen maar want die mogen graag wat ander eten proberen(het gezegde " wat een boer niet kent..." gaat hier niet op voor de local farmers) het hele huis rook hemels naar suddervlees in kokosmelk, dat is nog eens wat anders !
Hans mocht natuurlijk even proeven voor het " burenklaar" was, want wat ik pittig vind is voor hem en hen een beetje te erg. Hans vond het heerlijk, begon vervolgens rood te worden en te zweten en heeft bijna een gallon koud water opgedronken. Het was " iets" te pittig dus, maar met nog een beetje cocosroom erbij, wat creme fraiche enz was het heerlijk eten. Gisterenavond bij de buren gebracht, ze vonden het er heel raar uitzien (kan ik me goed voorstellen als je hier al zo lang woont en bovendien, weet jij veel wat ze in Nederland eten voor gekke dingen ?) maar toen ik zei dat het gewoon stoofvlees was maar dan anders klaargemaakt hebben ze het geproefd en ze vonden het verrukkelluk ! Happy me ! ik heb nog heel wat zakjes te proberen !

12 comments:

dizzymisslizzy said...

Kan me helemaal voorstellen dat je blij bent met je zakjes spul :-).
Hier kan ik dit soort dingen gewoon in de supermarkt kopen en voor de beetje bijzondere dingen kun je in Chinatown shoppen (aan Belair in Houston). Daar hebben ze ook die kokosblokken, zoete ketjap en zelfs kroepoekjes. Ook bij het Nederlandse winkeltje in Spring hebben ze wel het een en ander geloof ik. Maar goed, als het zo aan je deur bezorgd wordt is het natuurlijk ook wel prettig.

Bente said...

Adres van die winkel??
Ik begin helemaal te watertanden.

Je mag overigens wel wat regen van ons hebben hoor.

Tink said...

Vertel vertel, hou het niet geheim! Bij wie heb je dit overheerlijks gekocht? Ik wil meteen ook een doos vol bestellen! En koken. Nadat onze airco gemaakt is dan en we uit de 106F zijn tenminste! ;-) Pfewwwwww 1:30 AM en nog steeds 85F, hoe kan een mens slapen als het zo warm is?

Natasja Valentijn said...

Het water loopt me in de mond...het is ook bijna 12:00 uur als ik dit schrijf...bijna lunchpauze! Wat leuk dat je de buren mee laat genieten. Die hebben vast genoten van al het lekkers! Wat wordt je volgende gerecht?

MissFluffy said...

Zo zo iets te pittig 'lol' .Ik heb ook ooit iemand zo rood weten aanlopen van buffalo wings die wat te heet waren .
Ik heb eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van zulke kruidenmengsels .Ze zullen ze waarschijnlijk hier ook wel verkopen maar nog nooit op gelet .Zeker niet die kruidenmixen die jij vernoemd .Peanut sauce is meer iets Nl's ,ik lees er wel eens meer van maar ook nog nooit geproefd .
Jouw buren gaan jouw nog missen moest je daar ooit weggaan .Zo kokkerellen en delen met je buren ,doen ook niet vele na !

Ik heb net van mijn buren nieuwe patatjes gekregen en die staan deze avond op menu .

Groetjes Nancy

Annemiek said...

Lekker om zo eens een wat anders te maken. Leuk dat je de buren ook liet proeven!

Sisely said...

Hopen dat er bij jullie wat regen komt, nou en uit vissen van hoe en wat van eten is mee en dan ook goed, voor wat inspiratie op te doen.In ieder geval zo breekt het wel de week.

Ikzelf ben weer in blog partij http://sisely.iblog.my

Martin said...

OMG!!! In Amerika vinden ze alles HOT, HOT en nog eens HOT als er ook maar een korreltje peper ergens op zit. Soms erger ik me dood, want ik ben zelf ook iemand die graag lekker pittig eten naar binnen werk en niets kan HOT genoeg zijn voor mij of ik smikkel en smul het lekker naar binnen!

Laatst hadden wij soep gemaakt, gewoon zo'n Amerikaans pak soep uit de vriezer dat je in heet water moest opwarmen voor 30 minuten. Ik vind die soep heerlijk, omdat er 'smaak' aan zit. Het is zeker niet spicy of hot, maar toen we het aan iemand gaven die toevallig bij ons op bezoek was op het moment dat de soep klaar was, nam die persoon een hap en sprong een meter naar achteren en riep wel honderd keer: 'Oh my God, that is HOT! Man, that is spicy! Oh my God... I can't eat that!!! That is so HOT!!'.

Wij (mijn vrouw en ik) keken elkaar aan alsof we water zagen branden. Wat een imbeciel idiote overdreven reaktie voor een normaal soepje dat wel smaak had, maar absoluut niet spicy, laat staan hot was...

Moet je soms de TV reklame zien, zoals bijvoorbeeld de spicy Angry Burger van Burger King! Toen ik die reklame voor de eerste keer zag, was er een jongen die een hap van deze Angry Burger nam. Hij liep helemaal rood aan en bleef maar roepen 'That is HOT, HOT, HOT' en lag ineens met zijn mond onder de ijsblokjes machine van de frisdranken automaat, zo heet scheen die burger te zijn.

Nou, wij de dag erna naar Burger King om zo'n Angry Burger te nemen, want dit zou ons eerste spicy food zijn in Amerika, waar wij al jaren op zaten te wachten.

Nah, het viel dus vies tegen! Ondanks de Angry Burger opzich niet verkeerd was, het is eigenlijk best wel lekker, maar van spicy (laat staan HOT) is totaal geen sprake!!! Het was een gewoon normale gemiddelde hamburgersmaak en verder niets.

Okay, bij Buffalo Wild Wings kun je gelukkig wel de heetste kipwings bestellen, haha... en geloof me, die zijn echt HOT!

Maar de Amerikanen 'vreten' inderdaad niet wat de boer niet kent.

Bibi said...

Ik krijg trek! Ik shop ook wel eens online als ik zin heb in Japans of Indiaas, anders hou ik het niet uit hoor. Ik ga binenkort weer groot inkopen, lekker! Gister heb ik bedacht dat ik graag wat Afrikaanse gerechten wil gaan proberen, moet nog effe uitzoeken of ik daar nog speciale dingen voor moet kopen, volgens mij is het vrij eenvoudig, meeste kruiden heb ik al in voorraad.
Maar vanavond maak ik een heerlijke coriander chutney, misschien zelfs Naan, en mijn favoriete curry-in-a-hurry gerecht, wat ik dan aanpas aan stemming, weer etc. Heerlijk met kokosmelk en chilipaste, YUM!
Ik heb er nu al weer helemaal zin in:-)))

Anonymous said...

mooi zo, dat schiet idd beter op dan de laatste x dat ik wat curries opgestuurd had;-)Over heet gesproken wij aten vanavond rundvlees boontjes ( kan je het recept wel sturen als je wilt :geen boemboe bij nodig) daar moet oa een theelepel sambal in en Rien had er een eetlepel sambal ingedaan; spicy hoor!!! en ook vanwege het broeierige weer, (jaja gewoon weer onweer en stortregen als toetje)- wij aardig aan het zweten;-P daarvoor hoef je dus niet in texas te gaan wonen! x T

Petra said...

Voor Indonesische dingen gebruik ik Hollandsbest.com weleens. Gisteren lukte de pindasaus goed zelfgemaakt. Die rendang klinkt heerlijk! Helaas hoef ik zulke dingen hier niet voor te schotelen aan de kinderen.

www.vandijkjes.punt.nl said...

ik goochel ook zelf met veel kruiden. Zoek me soms een ongeluk om iets te vinden. Zo wilde ik baklava maken maar daar heb je cardamon voor nodig. Tot mijn geluk lag het zowaar bij de wal wart. Een potje van zo groot als een klein peperpotje voor "maar" $15.61 kijk aaan. Dat dus maar niet. Inmiddels ook online gevonden per pound en dan nog goedkoper.

Maarre inderdaad linkje graag

Hier het tegenover gestelde. Did you keep it dry..? Meestal is het antwoond "NO"
gr petra