Wednesday, July 01, 2009

Het leed dat klussen soms heet...

Gisterenmiddag hebben we geruime tijd peentjes staan zweten buiten om de electrische bedrading tussen de stekker van de carhauler (trailer) en de aansluiting op de pickup in orde te maken. Want dat gaat niet standaard goed van de ene auto op de andere. Onze vaste gast D. had hier al jaren ervaring mee maar in de loop der tijd is een en ander hem dusdanig ontschoten dat hij er nu ongeveer net zo veel van weet als ik. Ik ben best handig met klussen maar electriciteit is een ander verhaal. Dus Hans de knipperlichten van de auto aangedaan, achter de trailer gaan staan om te kijken op welk draadje het knipperlichtje van de trailer aangaat, ik had het al zover " voor elkaar" dat wanneer de linkerblinker op de pickup rechts aan ging dat op de trailer rechts was enz enz. Toen ik dacht dat ik het eindelijk redelijk voor elkaar had bleek dat bij achteruitrijden de remcontrole de wielen van de trailer blokkeerde dus het was niet helemaal gelukt ;-)
Gelukkig kijken ze hier niet zo nauw en mag je al blij zijn als er een trailer voor je rijdt waar uberhaupt nog lampjes aanzitten maar nu mag een garage het gaan doen.

De paarden hadden gisteren het hooihek weer vernield, het zijn dikke zware planken en nadat ik 1 ervan 2 x (jawel we zijn niet altijd handig) vol op mijn voet had gekregen in mijn zachte moccassin-zomer-laarzen heb ik besloten dat ik zsm nieuwe stevige cowboylaarzen ga kopen.

Vandaag ging ik nog even een buitenlampje ophangen op de porch, ik heb die andere 5 ook gedaan dus ik weet hoe het moet. Het ging allemaal goed totdat ik het verkeerde stekkertje (ze lijken ook allemaal zo op elkaar) in het stopcontact had gedaan en de andere kant van het draad beetpakte waar de koperdraadjes uitstaken, KNETS ! er kwamen ineens vlammetjes van mijn vingers, dat had ik nog niet eerder meegemaakt dat ik kleine vlammetjes zag (het was maar heel kort gelukkig ;-) Ik weet wel dat het in Nederland veel akeliger aanvoelt als je daar iets verkeerds doet met electriciteit pffff ik denk dat ik morgen maar een dagje ga grazen met de andere ezels in het weiland ;-)

13 comments:

Anonymous said...

hahaha, ik zou als ik jouw was lekker op een stretcher in de schaduw een lekker boekkie lezen met een koud drankje erbij en de andere 'ezels' lekker laten uitrazen in hun mannenwei...you cant do it all , lady! xT

Theo said...

Ha, het geluk van 110V ten opzichte van 230V. Het prikt niet zo :-)

Theo

MissFluffy said...

Toch chapeau hoor !Als je iets van electriciteit/bedrading afweet zal die klus wel simpel geweest zijn maar ik zou er toch ook niet aan kunnen beginnen.
Maar je ziet wel als je niet probeert ,geraak je nergens niet .

Groetjes Nancy

Annemiek said...

Wat een pech!

Martin said...

Zou je echt het verschil merken tussen 220V en 110V als er ermee in aanraking komt?

Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt, maar dat was met 220V en wil dit niet graag nog een keer meemaken. Een keer zat ik zelfs door de stroom vastgekleefd aan het apparaat dat ik aanraakte. Dat is de minst leuke ervaring die ik heb gehad. Eigen schuld, want ik was een radio aan het proberen te repareren van binnen, met de stroomkabel nog ik het stopkontakt.

Ik ben dus ook niet altijd slim, dus ik graas lekker met je mee, haha

Anonymous said...

Bianca,

Ik lees zo af en toe je blog en zag je stukje over de trailer. Ik heb een paar keer de bedrading van een trailer vervangen en twee keer een brakebox geinstalleerd.
Het schema om de trailer aan te sluiten is heel eenvoudig:

Een kleur/draad voor je achterlichten.
Een kleur/draad voor je linker knipperlicht
Een kleur/draad voor je rechter knipperlicht
En een voor de trailer brakes ik geloof meestal blauw.

De remlichten lopen over je knipperlichten. Dus als je knipperlichten werken dan werken je remlichten ook.

Als je bij wallmart een nieuwe trailer adaptor koopt zit er een kleur/aansluitschema bij wat je kunt gebruiken. De kleuren komen waarschijnlijk overeen met de kleuren die al op de trailer bedrading zitten. Op de trailer zijn de remlichten makkelijk te herkennen omdat ze feller zijn dan de achterlichten. Als de trailer remmen heeft kun je niet de platte 4 plug gebruiken.

De trailer brake is een aparte draad die via de stekker uit een brakebox unit komt. Je kunt niet dezelfde draad gebruiken die naar de remlichten gaat. De blauwe brakebox draad heeft verschillende voltages en laat de trailer meer of minder krachtig remmen al naar geland de trailer vol of leeg is (Handmatig in te stellen op brakebox net zoals de snelheid waarmee remdruk/voltage wordt opgebouwd).

De aarde voor alle lichten en remmen loopt via het trailer chassis. Dus vanuit de trailer stekker de aarde ergens goed vastklampen op de aanhanger. Je zou denken dat de aarde ook via de trekhaak kan lopen maar dit werkt niet.

Hopelijk helpt dit berichtje en kun je zelf de 4 draadjes en de aarde draad aansluiten.

Mijn complimenten voor het bijhouden van de log. Erg leuk om te lezen over jullie belevenissen.

Groeten,

Johan

Anonymous said...

@ Martin, het maakt echt verschil geloof me ha ha, ik spreek uit ervaring nu ;-)

@ Dank je Johan, ik hem alleen minder draadjes dan ik aansluitingen heb in de stekker en de genoemde kleuren op de stekker komen niet overeen met de draadjes, heb je je vakantie al geboekt ? je mag hier gratis verblijven als je het komt maken (hooguit 2 dagen hoor ha ha maar dan doen we er nog een sappige steak bij voor je van de BBQ ;-)

Anonymous said...

Bianca,

Bedankt voor het aanbod. Wellicht een keer in de toekomst maar tegen die tijd heb je waarschijnlijk al een bekeuring voor het rijden zonder verlichting.

Ik heb toch nog even opgezocht het aansluitschema voor de 7 pool stekker op gezocht, zie:
http://www.farmbox.com/images/7WayTrailerEnd.jpg

De enige die je nogdig hebt zijn groen geel bruin wit en blauw. (te verbinden met andere kleuren in jullie geval) De overige twee aansluitingen in de stekker kun je gewoon leeg laten.

Met een 5 dollar voltmeter kun je de aansluitingen op de pickup truck testen. Door een voor een 12 volt op de draden van de trailer te zetten kun je uitvinden welke lampen er gaan branden en welke kleur het zou moeten zijn.

Happy 4th.

Johan

Petra said...

Moest wel lachen om je laatste zin, maar jee, jij doet ook even klussen! Mij zie je die niet doen, hoor!

Hans Hendriks said...

@ Johan, je hebt me weer nieuwe moed gegeven ! Thanks, ik waardeer je hulp zeer.Ik heb het geprint en ik ga het van het weekend nog eens proberen. En jij ook een happy 4th !

www.vandijkjes.punt.nl said...

Klussen ala maar die ectra draadjes.. nee dar ben ik ook niet zo dol op.

hier dachten we dat we de nederlandse kestverlichting wel even konden "ombouwen" Werkt dus niet. Ze branden maar half en na een half uur smelt er vanalles en komt er een heerlijk smeltplastic geurtje uit..

Wij hebben hier geluk dat er nog wel een handige huurders hebben. Goud waard.

gr petra

Bibi said...

Wat top van Johan! Wij zitten hier ook wel es te klooien met allerhande voertuigen dus da's handig:-)
Wat zal jij pijn gehad hebben aan je voet! Koop inderdaad maar snel stevige cowboy boots of laarzen met stalen neus. Freaky die vlammetjes uit je vingers!

Monique said...

Ha, ik lig weer helemaal in een deuk. Jij pakt ook alles aan, helemaal geweldig.

Dat geklus met draadjes laat ik hier mooi aan de mannen over hoor!