Thursday, November 20, 2008

Shit happens



Gisterenavond stond ik onder de douche en bemerkte een rioollucht, nu is dat niet heel ongebruikelijk met al die slappe plastic fittingen en leidingen onder het huis, maar het was wat sterker dan zo af en toe wel eens voorkomt. Stap ik uit de douche en staat er een vieze laag drab in het bad, getver ! Nu hebben wij hier geen riolering maar een septictank en dat werkt allemaal net even iets anders. Bij het erin gooien van ontstoppingsspul (wat doorgaans al geen prettig goedje is) moeten we erg opletten dat het niet de plastic buizen opvreet. Dus gisterenavond al wat "veilige" chemische troep in de afvoer gegooid maar helaas, het mocht niet baten. De verstopping zat ineens overal in huis behalve de gootsteen in de keuken maar het zou ons niet verbazen als die "gewoon" af zal wateren onder het huis in het zand. Vanmorgen dus naar "Ace the helpfull place" en nog meer ontstoppingsprut gehaald. Toen ik het in het afvoerputje van het bad gooide ontstonden er grijs/zwarte rookpluimpjes die uit de afvoer kwamen en op de bus stond ook POISON dus gauw de deur dichtgedaan en gewacht op de knal...die gelukkig achterwege bleef (samenmenging in de afvoeren van verschillende van dit soort stoffen kan wat ongewenste effecten geven). Al met al heeft ook dat niets geholpen dus buurman Ed maar even gebeld, die was er al rap met zijn schep en onder grote belangstelling van de ezels en paarden hebben we een stuk weiland opengegraven (een smerige klus)waar de septicbuis stopt. Alle draingaten zaten dicht van het zand van jaren dus dat is verholpen nu. Lennard onze andere buurman kwam met zijn backhoe, dat graaft net even wat sneller dan met het schepje dus de boel buiten ligt open en kan "drainen".Volgens de buurmannen is de septictank vol en moet de grote buis onder hoge druk uitgeblazen worden. We zijn blij dat ze tegenwoordig apparatuur hebben waarmee ze een septictank kunnen localiseren want wij weten alleen ongeveer waar het ding in de grond moet zitten: ergens tussen het keukenraam en de voordeur (zo'n 10 meter en dan weten we nog niet hoever de tuin in)Vanmiddag de 24 uurs servicenummer van het loodgietersbedrijf gebeld en een boodschap ingesproken, 24 uurs service betekent hier wel vrij zeker dat ze na 24 uur terug gaan bellen...of dat je zelf binnen 24 uur terug moet bellen...
Als we binnen 5 minuten douchen gaat het nog net zonder dat de boel overstroomt en gelukkig hebben we het douchegebouw ook nog wat we kunnen gebruiken. Morgen nog maar eens de loodgieter bellen want in zijn advertentie staat "Quick response to Emergency Stoppages" ja ja we zullen zien...

5 comments:

Anonymous said...

Excuseer me maar ik moest er wel eens flink meelachen 'lol' .
Al zou natuurlijk mijn lachen ook vergaan als ik in die shit zou staan.
Maar ik heb ook eens een zanddrankje gedronken zonder ik het eigenlijk wist .Ik was bij Hazel en nam in de donkere een glas water van de kraan waarin ik een poeder deed om de slijmen op mijn longen los te maken .Hetgeen ik natuurlijk niet zag was dat er zand mee inzat .Maar proefde niet direct denderend aan en omdat ik erna in de badkamer mijn tanden wilde poetsen en daar water nam bij licht aan ,zag ik dat het water een bruine kleur had .
Daags nadien ontdekte ze dus bij graafwerken naar die leiding die het grondwater oppompte dat de leiding gescheurd was waardoor dus zand mee in de leiding kwam te zitten .
Leert je wel om daar voorzichtiger aan te zijn 'lol'.

Geen leuk opknapwerkje trouwens en hopelijk zijn je buizen als nieuw zodat je nooit meer hetzelfde moet meemaken .

Groetjes Nancy

Annemiek said...

O jee wat een ellende! Als zoiets niet werkt heb je meteen een groot probleem. Succes.

Anonymous said...

Dat het maar vlug op gelost gaat worden. Want al die ellende daar zit je niet op te wachten.

Petra said...

He gatver! Ik kan me iets bij de lucht voorstellen, want bij vrienden van ons liep de "sewer" van Vienna over in huis. Verschrikkelijk, je kon daar echt niet verblijven, zo stonk het! Ik hoop voor jullie, dat alles gauw weer werkt, zoals het hoort!

Anonymous said...

Gelukkig zijn wij nog van dergelijke ellende verstoken gebleven. Ook wij hebben geen riolering maar een septic tank.

Hier hebben we de verwarmingen onder de gebouwen weer aan s'nachts want vannacht gaat het toch 12 graden vriezen. En wij hebben weinig trek om de plaatste loodgieters uit te gaan testen.

Succes ermee en ik hoop dat bij die man quick ook het zelfde betekend als wat wij denken dat het betekend. Volgens mij betekend dat in het Amerikaans namelijk iets heel anders.

Gr petra