Tuesday, November 04, 2008

Hygiene


Vandaag is ons nieuwe project een schoolbus/annex camper gebracht, zag er leuk uit op de foto's en zolang er mensen in wonen valt er een hoop te verdoezelen.
Vanmiddag werd de bus dus gebracht, de mensen die eruit gegaan zijn hebben zelfs niet eens de moeite genomen de koelkast leeg te halen, de etensresten stonden er nog "gewoon" in en dreven in een vieze soep waarvan ik verder niets zal beschrijven maar dat ik na 10 minuten ongeveer moest overgeven van de viezigheid zegt genoeg. Blijkbaar verkeerden ze ook niet in blakende gezondheid gezien de hoeveelheid aangebroken potten pillen, poeders en tabletten op doktersrecept die er nog in lagen, of ze moeten ineens volledig hersteld geraakt zijn. Asbakken vol sigarettenpeuken met ernaast een puffertje.... de keukenkastjes leken op een Titanic voor kakkerlakken, ik heb nooit zoveel dode kakkerlakken bij elkaar gezien het was om van te gruwen. Inmiddels ligt de hele inhoud van de bus in vuilniszakken klaar om morgen bij de vuilstort af te leveren. We hebben een spuitbus vergif erin leeggespoten en ontsmettingsmiddel in de koelkast. Binnen 24 uur is daar geen enkele levensvorm meer mogelijk.
Mocht je denken dat dit uitzonderlijk is: helaas is het meer regel dan uitzondering dat mensen hier zo leven, het kunnen aan de buitenkant perfect verzorgde hoog opgeleide mensen zijn die regelmatig naar de kapper gaan etc en in zo'n ontzettend smerig huis leven, we hebben het vaak genoeg gezien inmiddels. Het is dan ook geen wonder dat we vandaag een brief kregen van onze ziektekostenverzekering hier: gezien de steeds maar stijgende kosten van de zorg en de behoefte aan zorg gaat de premie met $ 30,-- per maand omhoog....
En daar kan ik best een beetje moedeloos van worden, hopelijk komt er hier met een nieuwe president ook verandering in het lesprogramma op scholen: Persoonlijke en huiselijke hygiene, minstens 4 lesuren per week ;-)

4 comments:

Anonymous said...

Ik ben zo blij dat wij niet de enige zijn die dat ervaren. Wat je beschrijft komt mij O zo benet voor. Als ik zie hoe mensen hier een kamer achter laten waar men (vaak met kleine kinderen)in heeft geleefd voor weken dan vraag ik mij met angst en beven af hoe bij degelijke mensen een huis er na een jaar moet uitzien.

Hier in ons appartemnentje was vorige week de vlotter van de toilet stuk. Gj heeft ronduit geweigerd die te maken. Eerst die badkamer schoon anders raak ik die plee niet aan. Het was werkelijk niet te filmen.

ge petra

Anonymous said...

Ik zou er ook van gruwelen hoor als het zo vies eruit zag.Als je al moet braken van wat je daar te zien krijgt ,dan moet het al erg zijn .Eigenlijk ongelooflijk dat er nog mensen zijn die tussen zo'n troep leven .
Veel succes met je nieuwe aanwinst .

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Dat is iets wat belangrijk is dagelijks, hygiene.Sommige mensen weten niet wat dat is...zou er zelf ook van moeten overgeven.Bah is dat rotszooi opruimen van anderen idee al.Is toch een kwestie van doen, en is zo gepiept opruimen(in mijn geval dan).Voor de zekerheid zou ik toch maar handschoentjes aan doen, voor geen vieze handen te krijgen.

Kristel Holsbeek said...

goh jeetje toch, ik had het al op de blog van Petra gelezen maar dit is dan toch nog eens de bevestiging. Toch erg hé...