Sunday, September 27, 2009

Weinig nieuws onder de zon

Er valt weinig nieuws te melden eigenlijk, vandaag was het weer een erg warme dag en gelukkig komt koufront nr ??? er aan met jawel: hopelijk alweer regen want het zand begint al weer behoorlijk droog te worden buiten.
Gisteren heb ik het pondje weer wat verder opgevuld, dat valt nog tegen om klei te harken als het zo warm is maar als het teveel uitdroogd en het gaat regenen dan houdt het dus geen water. De paarden waren ook erg behulpzaam: gaan steeds op de tuinslang staan terwijl ik het pondje aan het opvullen ben. Het is ongelooflijk hoe in zo'n korte tijd er al zo enorm veel kikkervisjes in zwemmen.
Verder de administratie weer eens bijgewerkt, we hebben nog een vracht cederhout gehaald bij Eddie en Hans heeft vandaag een auto opgehaald en o ja ! wel nieuws: we hebben de trailerlichten gemaakt, het heeft een paar uur gekost want als het linkerknipperlicht aanging op de auto was het de rechterkant op de trailer die blinkte en toen ik de draadjes had omgewisseld klopte het nog niet. Ik heb 1 draadje tekort voor de trailerrem (die zal vast bij een ander draadje moeten maar geen idee welke) maar de lampjes doen het zoals het moet nu pfff Best wel een beetje trots erop eigenlijk.

Een van onze hanen had iets heel engs aan zijn kop, hij had (denken we) gevochten met een andere haan (we hebben er nog een die er heel naar uitziet) het zag eruit of zijn kop helemaal verbrand was. Opgezwollen, zwart en rood en zijn ogen zaten dicht. Ik heb me steevast voorgenomen dieren niet onnodig te laten lijden en met een haan naar de dierenarts gaan wordt me net iets te gek. Dus de grote werkhandschoenen aangedaan en de haan gepakt die onder de schuur gekropen was (ik denk om dood te gaan en dat hebben we liever niet onder de schuur met al die andere dieren in de buurt) om hem met een ferme ruk aan zijn kop uit zijn lijden te verlossen. Maar ergens tussen mijn hersenen en handen ontstond er " kortsluiting" : ik kon het niet !
Gelukkig heeft onze vaste gast D. wat meer ervaring hierin, het leek hem niet verstandig om de haan kop af te hakken als ik hem toch niet in de pan wilde doen maar in plaats daarvan gewoon (uhhh gewoon ?) zijn nek om te draaien, dat is veel hygienischer. Dus dat is gedaan, een diep gat in de tuin gegraven (soms is zand best handig) en de dode haan daarin gegooid, het oude kippenhok eroverheen gezet want ik had de laatste schep zand in het gat gegooid en Jason begon al te graven. Nog een paar maanden dan gaan de hanen hopelijk in de schuur slapen weer en kan ik ze pakken, we hebben er veel te veel weer. Altijd wel iemand die ze graag wil hebben tenslotte. Wat mij eraan doet denken dat ik gisteren een advertentie zag staan op craigslist: gratis af te halen: hanen "good home only" in de regel eronder staat: prima hanen om te houden of te slachten .....

6 comments:

Astrid said...

Ik heb een hekel aan hanen, heb wel 36 kippen maar geen haan.
Onze jongste is bij familie een paar keer aangevallen door een haan en ach kippen hebben geen haan nodig om een ei te leggen ;-)

sisely said...

Jeej jakkie zeg, en hoe iesie nu met de haan???Je blijft zo wel bezig dagelijks.Suc6 er mee, wat er op je pad komt.

Annemiek said...

Ha ja, bij een good home zal een haan ook wel eens in de pot komen.
Ik heb eens een kip gehad die niet meer kon lopen. Bart wilde haar houden en heeft haar een tijd verzorgd, maar al gauw heb ik die kip om zeep geholpen. Ik vond het heel moeilijk!

Knap dat je die lichten weer kon maken!

Petra said...

Oei, dat lijkt me ook moeilijk om een dier de nek om te draaien, hoe ziek ook!

MissFluffy said...

Ik denk dat de meeste mensen die een teveel aan hanen hebben ze allemaal in de pot draaien .Maar veel succes ,wie weet tref je iemand die wel correct voor die haan zal zorgen .
Wij hadden vroeger ook een teveel aan hanen ,telkens zij uitbroeden had je daar enkele hanen tussen zitten .En helaas moet je dat inperken maar hier waren er ook weinig die een haan wilde hebben dus zat er ook meestal niets anders op dan de nek om te wringen en zoals jij hebt gedaan ...begraven want geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om dat te gaan braden .

Groetjes Nancy

Ymkje said...

Nee, ik zou ook niet met een haan naar de dierenarts gaan. Maar eigenhandig de nek omdraaien ..... gelukkig had je hulp!