Sunday, May 11, 2008

Geld enzo een lang verhaal ;-)



Zojuist Petra's blog gelezen http://vandijkjes.punt.nl/ zoals elke dag (bijna), dus vandaar een stukje van ons financiele verhaal "voor de liefhebber";-) Omdat ik toch wat van hetzelfde genetisch materiaal heb dat elke boekhouder heeft maak ik me veel sneller druk om gebrek aan inkomsten dan Hans, ook toen we kostendekkend draaiden en dat is al heel wat voor een 1e jaar met een gestart bedrijf. Gelukkig hebben wij beiden onze bedrijfjes in Nederland gehouden (Hans grafisch design en ik boekhouding en salarisadministratie) uiteraard in erg afgeslankte vorm. Omdat we beiden een aantal goede klanten hadden die geen moeite hadden met het feit dat wij ons werk voor hun vanuit Texas zouden gaan doen (bedankt voor het vertrouwen !) hebben we in ieder geval ook nog inkomsten aldaar. Tevens profiteren wij ook van de euro / dollarkoers mits we met onze creditcard betalen die gekoppeld is aan die rekeningen. Wel zo prettig nog steeds ;-)
Veel financiele problemen hebben wij niet gehad met het afsluiten van een hypotheek, en kredietlimieten op amerikaanse creditcards. Misschien omdat de vicepresident van de plaatselijke bank alle vertrouwen in ons had en heeft. Wij wonen in een erg kleine gemeenschap en dat heeft zeker zijn voordelen.
Maanden geleden hadden wij het op de camping zo rustig dat vooral ik er erg onrustig van werd, en als er dan via een detacheerder waar ik al eerder voor heb gewerkt een aanbieding binnenkomt om voor een grote maatschappij in Nederland de salarisadministratie volledig te reorganiseren voor een uurloon startende met 95,-- euro en alle extra emolumenten worden ook nog vergoed.........daar kreeg ik toch wel even kriebels van.
Het was dat de opdracht voor meer dan een half jaar was en zo lang wil ik echt niet van huis (heb al heimwee als ik 1 dag van huis ben) dus heb ik het niet gedaan. Maar het geeft je wel te denken over het enorme verschil in salariering met Nederland, hier doe ik de administratie van "de Winkelmiepen" voor $ 8,50 per uur en dat is redelijk betaald..... maar anderzijds: alles is hier ook weer goedkoper.
Gelukkig doet de export het enorm goed, de camping zit ook regelmatig bijna vol dus we kunnen nu zeggen dat het GOED gaat en dat is heel wat want we zitten hier relatief kort. Je weet natuurlijk nooit of het zo blijft maar dat weet je nergens, ook niet als je een vaste baan hebt en ...........1 tornado en alles is weg bij wijze van spreken. Wij genieten dus volop, werken lekker hard en zijn heel erg gelukkige mensjes (uiteraard niet elk uur van de dag anders wordt het ook zo'n eng verhaal).

Dan de kippen: deel ????
Vrijdag weer even op de flea market in het naburige dorp geweest, en ik heb nu eenmaal een kippentik dus weer 2 kippen mee naar huis. Het zijn raskippen deze keer en voor de verandering best heel vriendelijke kippen ook nog. Helaas kunnen ze (nog) niet samen met de andere kippen die we hebben want die zijn uiterst onvriendelijk. Waarschijnlijk noemen ze de kippen die wij al hadden "game chickens" omdat je vroeg of laat toch zin krijgt er een neer te schieten ofzo ;-)

De motormuizen....
We hebben nog een stel hollanders op bezoek (1 ervan is een Duitse tandarts...do i need to say more ?) ;-)) die hier 2 motoren heeft gekocht: een BMW (hoe kan het ook anders woehaa) en een Harley Davidson. Wij gaan ervoor zorgen dat beide motorfietsen strakjes netjes aankomen in een zeecontainer, de komende dagen gaan ze nog een beetje rondtouren in de omgeving want dat is natuurlijk Super om dat te kunnen doen op je eigen Harley.

Momenteel ligt er een Brisket van minstens 10 pound al uren op de BBQ te "smoken" en moet nog een paar uur. Die gaan we vanavond met zijn 6-en eens aansnijden, erg lekker en nog erg gezellig ook !

6 comments:

Annemiek said...

Helemaal in het begin zijn we ook wel eens aan ons laatste tientje bezig geweest, en hoewel ik geen boekhouding achtergrond heb maak ik me wel eens vaker zorgen dan manlief.

Die kippen zijn barred rocks? Dat zijn onze kuikentjes ook! Ik vindt ze echt mooi. Van de vorigen die we ooit verkocht hebben aan een arts op mijn werk leven ze nog allemaal, 3 jaar later. Taaie beestjes.

Anonymous said...

Ja die credit score dat wil wat he. Maar ik heb hetzelfde gevoel. Eerst betalen (te veel rente) om score op te bouwen voor als we over 3,5 jaar aan een hypotheek moeten. Vandaar dat mijn nieuwe auto keuzen ook absoluut geen nieuwe wordt maar een zo klein mogelijke. Nu betalen wij onze credit card eigenlijk altijd af of laten er een klein bedrag op staan.

Wij hebben nog wel een NL bankrekening maar die gebruiken wij niet meer. We hebben geen inkomsten meer daar.

De salarissen van boekhouders liggen hier inderdaad een stuk lager. Voor $8,5 komt in nederland geen boekhouder zijn bed uit. Dan moet er toch echt ene 0 bij. Gelukkig liggen de salarissen bij de Mac wel redelijk gelijk aan nederland. Als er nu niet zo'n groot verschil was tussen euro en dollar zou het nagenoeg gelijk zijn. Alleen had ik in Nl een auto van de zaak en dat kan ik hier wel vergeten vrees ik.

Ook reiskosten en vakantie dagen is een groot verschil. In Nederland krijg je 25 vakantie dagen door betaald en hier maar 10.

gr peet

Petra said...

Wat die uurlonen betreft hangt het natuurlijk erg af, waar je bent. $100+ zou je hier ook zo verdienen, maar inderdaad, de levenskosten zijn hier een stuk hoger, dan bij jullie. Vergelijken van financiele situaties is sowieso heel moeilijk vind ik, iedereen komt van andere invalshoeken. Country life becomes you guys, clearly (ik weet even geen goede manier om dat in het NL uit te drukken). Wij hopen ooit de Holland Ranch te bezoeken!

MissFluffy said...

Ik vond het wel heel interessant de stukjes over die credit score en alle reacties te lezen.
Ook het feit dat jullie een hypotheek hebben kunnen krijgen ,is toch zeer positief .Ik wist niet eens dat het mogelijk was als buitenlander .
En ik zie ook enorme verschillen in streken , blijkbaar krijgen jullie toch meer vertrouwen van de banken in zo'n klein dorpje .

Ja zag meteen dat het raskippen zijn .Mooie ras.

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Gewoon genieten van elke dag, want het kan in een klap veranderen b.v door een Tornado.

Anonymous said...

zoals ze in de Achterhoek zeggen ; knap doan...
ben trots op jullie;-)xT