Friday, January 29, 2010

Ha, we zijn voorbereid op de kou, maar de paardentandarts....

Zojuist de hoofdkraan naar de campground afgesloten want koufront ?? (ben de tel kwijt inmiddels) is vandaag aan komen waaien, vies koud buiten dus. De regen van afgelopen nacht was hard nodig maar die kou heeft niemand wat aan hier. Dus net alle leidingen gedrained, gaat ons niet meer gebeuren dat de boel weer kapot vriest.
De temperatuur wordt zo'n -2 komende nacht maar met de koude wind erbij is de temperatuur -7 celsius ongeveer en wij hebben ons lesje geleerd.

Arme Boy stond vanmiddag zulke vreemde snuiten te trekken in het weiland, dat had ik nog niet eerder gezien, het paard heeft een tandsteen als een 80-jarige die nog nooit zijn tanden heeft gepoetst. Dat was al zo toen we hem kochten maar hij had er geen last van en nu dus blijkbaar wel. Hij kan niet meer kauwen, eten wil hij nog graag maar dat wordt toch wat lastig. Dus heb ik vanavond bij zijn etensbak staan wachten tot hij klaar was met eten anders "helpen" de merries hem wel met het opmaken van het voer. Het lijkt wel of zijn kiezen aan elkaar blijven "haken" wat waarschijnlijk dus ook letterlijk het geval zal zijn en wel vaker voorkomt bij paarden.
Hier noemen ze het vijlen van die haken " floaten" ik heb het nog nooit in het echt gezien en dat had ik graag zo gehouden ;-
Vanmiddag dus maar even bij de dierenarts gevraagd hoe en wat het zou kunnen zijn en of ze ervoor langs kunnen komen hier of dat ik met Boy naar de praktijk moet komen. Dat laatste was dus het verstandigst voor het geval er een kies getrokken moet worden ofzo (brrrr arm beest) Komende week belt de paardentandarts uit Austin voor een afspraak, die houdt dan spreekuur bij de dierenartsenpraktijken in deze regio. Het grootste probleem is -vrees ik-Boy in de trailer krijgen en daarheen brengen, maar gelukkig heeft Wes ruime ervaring ermee. Ik wacht het nog af tot na het weekend om een afspraak te maken, de baal hooi waar ze nu van eten zit nogal wat onkruid in, er zou ook een stokje tussen zijn kiezen kunnen zitten (dat hoop ik zo !). Ik heb wel geprobeerd in zijn mond te voelen maar paarden hebben erg grote tanden en kiezen en als hij die dichtdoet met mijn hand ertussen...;-) Dus er staat een emmer paardenvoer klaar in de keuken, kan ik morgen mengen met water en dan krijgt hij " slobber".

7 comments:

www.vandijkjes.punt.nl said...

-2 dat noemen jullie koud...!! You got to be kidding me? Gj ligt nu onder het motel met -20 (maar 1 nulletje meer dus waar hebben we het over)om een leiding lopend te krijgen...

Arm beest zeg. En je neemt zo;n beest ook niet effe makkelijk mee naar de dieren arts.

groetjes petra

sisely said...

Sterkte Bianca met je paard en hopen dat het mee valt, arm diertje.

MissFluffy said...

O dat is wel heel zielig voor je paard .Hopelijk is je paard snel geholpen .


Deze winter heeft Texas wel in de greep he.Maar mooie eraan is wel dat je eens winterboots aankan 'lol'.

Groetjes,

Anonymous said...

wij werden vanochtend voor de 6e of 7e x deze winter wakker in winterwonderland; alles wit, blauwe lucht en zon..ut went!!! jammer genoeg is het zo weer glad en glibber en drab, schijnt nog meer aan te komen dus . Zou wel weer graag mijn gewone onverstandige laarzen aan willen;-) die met hakken, zucht xT

Monique (Nieuwen Oord) said...

Ha, een toestand hoor, die paardentandarts. Bij ons hebben ze daarna een week niet meer gegeten bijna.

Verslagje staat nog op mijn blog:
http://blog.nieuwenoord.nl/?p=293

Succes met Boy!

Martin said...

Ik heb nooit geweten dat er een paarden tandars bestond, haha... Maar dat lijkt me voor zowel het paard als voor de tandarts geen pretje om te doen.

Als paard weet je niet wat ze gaan doen en als paarden tandarts kun je niet aan een paard vertellen wat je gaat doen om hem (of haar) van het probleem af te helpen.

Hopelijk gaat het goed tussen die twee...

:-(

Natasja Valentijn said...

Ik hoop voor jou en het paard dat het probleem zichzelf oplost. Fingers crossed!