Monday, October 05, 2009

Hunting fever


Vanmiddag was ik in het bos aan het werk om weer eens wat struikgewas om te zagen. Maanden ben ik niet of nauwelijks in het bos geweest maar nu het wat koeler weer is geworden is het wel lekker om eens een uurtje achter de compuut vandaan te zijn en in het bos aan de slag te gaan. Toen ik naar de boom op weg was die over het hek gevallen was zag ik een pickuptruck rijden op de open strook bos op het land van de achterburen. Getuter en gezwaai en ik denk nog: heb ik dat, midden in de wildernis een pickup truck met 2 rednecks erin en alleen een handzaag bij me ;-) Maar men stopte en een paar goed bekende rednecks stapten uit, ze onderhouden de enorme lap bos van de buren hierachter (die we nog nooit gezien hebben): oohh die omgevallen boom....hoef je niks aan te doen meissie, die is al weg ! daar zorgen wij wel voor aan deze kant van het hek, hoef jij je geen zorgen over te maken. Of ik nog zijn kettingzaag wilde lenen of een snoeischaar, dat is toch superaardig! Ze waren de deer feeders aan het vullen die daar staan (dat is minder aardig vind ik) want hier begint bij menigeen de hunting fever toe te slaan. 7 november tot half januari ongeveer is het jachtseizoen op herten weer geopend. Overal kun je zakken deer corn kopen om ze te lokken alvast. Bij ons achter het hek - op het land van de achterbuurman dus- staan feeders en uiteraard de jachtcabines. Ze zijn strategisch opgesteld, uit ons bos komen nl heel veel herten oversteken daar.... (grrrr "onze" herten). Ze wisten ook al dat er een jonge bok rondliep bij ons (2xgrrr die zie ik maar zelden en ik vind hem zo mooi). Maar goed ze schieten ook regelmatig op wild hogs en coyotes want daar zijn er nogal wat van hier en dat is maar goed ook, dat ze erop schieten, zeker nu Clyde nog steeds spoorloos is. Een van hen vroeg of wij de ezels nog hadden.... jahaa die lopen hier + 3 paarden. Hij had dus vorig jaar 's nachts in het jachthok gezeten en een behoorlijk groot beest aan horen komen, geweer in de aanslag, dat moest een GROOT hert zijn ! Hij zat er helemaal klaar voor........." end dhen ai saw them bigggg eeers !" Ja dat is Louise en die andere ezel heet Thelma, al " onze" herten heten Bambi en ik vind ze allemaal lief en mooi en zie ze het liefst levend maar het zijn er inderdaad erg veel. Er zijn wel restricties, ik geloof dat er per persoon maximaal 4 herten geschoten mogen worden (hoe ze dat zouden moeten controleren hier, ik heb geen idee) Intussen mogen we ons gelukkig prijzen dat wij nog steeds geen hert op de auto gehad hebben als je ziet hoeveel auto's hier met schade rondrijden (even afkloppen). Maar als ze dan toch geschoten moeten worden.....doe mij dan ook maar een stukje hert ;-)

7 comments:

Natasja Valentijn said...

Daar waar wij gaan wonen lopen ook heel veel herten. John was vorige week in Great Falls en hij had er bijna één op de motorkap liggen. Dat wil je niet meemaken, hoor. Wij vinden het nog prachtig als we een hert zien lopen (in de vrije natuur), maar zoals ik begreep zijn niet alle bewoners er gelukkig mee. Ze eten alles op in de tuin. Vooralsnog vind ik het mooi om te zien. Ik moet ook wel toegeven dat ik een hertenbiefstukje toch ook best lekker vind. Beetje tegenstrijdig, maar hé, that's life!

sisely said...

Ja even zonder de computer is mee en dan ook wel fijn(het leven bestaat niet altijd alleen maar uit Computeren).En even een frisse neus halen doet de mens ook goed.Mooie foto zeg van die hert, hier in NL zie je ook best veel herten.

Annemiek said...

Hier mag je ze niet voeren, althans niet in de stad. Het is ook nog eens slecht voor de herten, want hun metabolisme veranderd in de winter. Als je ze bijvoert moet je het de hele winter doen.

Er wordt met 'deer tags' gewerkt; je koopt deze, iedereen mag er maar een beperkt aantal kopen, 1 of 2 geloof ik. Als je je hert geschoten hebt moet deze tag eraan gemaakt worden. De politie controleert de mensen die een hert in hun truck hebben liggen, of ze ook een tag hebben. Er wordt maar een beperkt aantal tags verkocht, op die manier wordt er van tevoren bekeken hoeveel herten er geschoten mogen worden.

MissFluffy said...

Misschien in passant even aan hen laten horen dat je zo'n stukje vlees best wel wil hebben .Ik ben er vast van overtuigd dat ze jou wel een stuk aanbieden .

In WV is het namelijk zo dat je zelf moet aangeven bij een bepaalde dienst wanneer je een hert hebt neergeschoten.Al wordt daar wel wat mee gefoefeld .Controles daar bestaat uit checken van diepvriezers .Al heb ik zelf nooit van gehoord dat dit ook werkelijk gedaan wordt.Dacht dat zij wel meer dieren per gezin mogen neerschieten ,maar zal zowat aangepast worden naar gelang het hertenbestand dat wel degelijk wordt bijgehouden .Zo mag daar ook op beren gejaagd worden maar je mag hen niet voederen en ook dit wordt wel gedaan en dan is er natuurlijk weinig sport aan om ene neer te schieten he.

Groetjes Nancy

Petra said...

@Natasja -- zelfs na een kwart eeuw vind ik het nog super om herten te zien! Daar zijn wij niet mee opgegroeid en het blijft mooi. Op de auto is minder, natuurlijk, maar gelukkig is dat, even afkloppen, nog niet gebeurd.
@Bianca -- Ik kan me je gevoelens zo voorstellen! Ik houd helemaal niet van jagen!!! Maar er zijn wel teveel herten en ze hebben te weinig natuurlijke vijanden. Daardoor verhongeren er hier in de omgeving heel wat, want op een gegeven moment zijn de hosta's en azalea's gewoon op :(. Dan is jagen een vriendelijkere dood.

www.vandijkjes.punt.nl said...

Hier is het een ook bijna zo ver. Ook hier stikt het van de herten. Ik reed een tijdje geleden naar de Hartwick store en dan rijd je 10 mile door de middle of nowhere. Iki heb 7 keer het anker en soms flink moeten uitgooien wilde ik geen hert op mijn auto krijgen. Als ik hier bij mijn huis omhoog de berg op rijdt kun je s'avonds ook echt niet harder als 30 want je rijd je te pletter op de herten.

Hoe ze dat controleren weet ik ook niet. Ik heb nog nooit van de tags gehoord maar vermoed dat dit iets is van NY state. Dan heeft tot nog toe niemand die hier in het motel zat of hier langs kwam om de vangst te showen zich daar aan gehouden. Wat mij nou weer niks verbaasd van deze omgeving.

gr petra

Astrid said...

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie in de States gaat, maar hier gaat het als volgt.(niet echt waterdicht denk ik)

Je koopt een jachtticket voor bv 2 herten.
Je mag dan 2 herten schieten, je hangt daar je tag aan.
Dan breng je het naar de slager, die de tag controleerd en het beest voor je vilt.

Ben je nu iemand die zelf kan villen ed, dan zou je het zonder vergunning kunnen proberen, maar dat is dan stropen en reken maar ze controleren hier.

Ik vind herten schieten ook zielig (hoor haar....de kalkoenen moordenaar)