Sunday, March 15, 2009

Vrijdag de 13e, zaterdag de 14e, zondag de 15e....




Vanmiddag was ik even bij de overbuurvrouw op de koffie en zie daar tot mijn grote verbazing 2 hummingbirds bij haar feeder, ik had ze hier nog niet gezien maar ja, hier valt ook niets te halen voor ze. Dus straks maar even water koken, met extra veel suiker want dat kunnen ze wel gebruiken met deze kou aldus de buuf. Ze zijn dan ook heel erg vroeg dit jaar.
Al zoekend op internet naar hummingbird feeder afbeeldingen (daar zitten hummingbirds altijd ;-) wist ik niet dat er zoveel verschillende soorten feeders bestonden. Nu hebben wij doorgaans gewoon de plastic goedkopere versie want ze waaien nog wel eens stuk hier.
Maar aan de porch hangt een mooie rode feeder van gewolkt glas, kijken of ze die "lekkerder" vinden en eigenlijk zou ik deze staande feeder van de foto ook wel willen hebben ;-)

Verder weinig nieuws hier, we hebben behoorlijk wat water gehad en ook vanmorgen heeft het nog even geregend. Heerlijk hoor ! We nemen elke avond (we hebben zomertijd weer hier sinds vorig weekend) de honden mee het bos in voor een wandeling en het hele bos ruikt lekker schoon. Voor ons tenminste want de honden snuffelen zich een bult daar, gisteren vonden ze een coyote drol dus dat was machtig interessant, kaalgeschuurde denneboompjes zullen vast naar hert ruiken en omgewoelde bosgrond naar wild hogs, of russian boars, nog lekkerder brrr
Voor de slangen zal het nog wel te koud zijn want ik heb er nog niet 1 gezien gelukkig.

Het is hier 's morgens (ook s'nachts) een stuk rustiger: we hebben 10 hanen minder. Ik ben er aardig bedreven in geraakt om met een zaklamp hanen te vangen. Heb de kunst afgekeken van Eddie zijn vrouw die er al 4 had opgehaald hier. Op vrijdag de 13e (what's in a name) zat ik 's morgens om 6.30 uur in het kippenhok om een paar hanen te pakken, ik had me al 1.5 uur ontzettend liggen ergeren aan het valse gekraai van nog steeds veel te veel hanen (ze zaten hooguit 5 meter van het slaapkamerraam) dus mijn motivatie was optimaal.
Het had heel behoorlijk geregend en het was vies koud. Toen ik haan 2 probeerde te pakken gleed ik uit en zat op mijn kont in de natte koude blubber en kippenpoep maar.......het is gelukt ! Ik heb er daarna nog 3 gevangen. Een uurtje later met paarden voeren probeerde Cherokee Boy in zijn achterste te bijten, die dus erg schrok en een sprintje trok, hij was alleen vergeten dat ik daar stond met mijn voeremmer met mijn rug naar hem toe. Tjonge wat kun je hard lopen als je een duw krijgt van een wegrennend paard, als je het gevoel hebt dat je benen sneller gaan dan je eigenlijk kunt rennen weet je dat je gaat vallen als het tegenzit. (sommige dingen vergeet je nooit blijkbaar) gelukkig stond het prikkeldraad hek er ook nog en had ik mijn dikke winterjas aan, alleen een paar krassen op mijn handen erbij en dat is niets bijzonders hier.
Maar ik ben afgedwaald........de hanen dus:
Ze wonen nu bij Eddie (die onze porch gemaakt heeft) en die heeft een huis zo ongeveer midden in het bos, de hanen hebben het prima daar, de guinea's ook tot ze misschien opgegeten worden want Eddie en zijn vrouw hebben daar geen moeite mee.
Buurman Lennard moest er hard om lachen dat ik ze weggegeven heb "vooral die tamme want die hoef je niet te vangen, die kun je zo de nek omdraaien. Wou ik het nog gemakkelijker hebben ?" Schoonmaken, plukken in heet water en dan de oven in met creme of mushroomsoup eroverheen gesmeerd en dan laten smutheren tot het vlees van het bot valt. Klinkt best goed eigenlijk maar ik probeer het wel een keer met kip van de supermarkt.
Gisteren heb ik de laatste "ongewenste" haan weggebracht, onze witte want die deed "het" inmiddels met zijn kleinkinderen en dat kunnen we niet hebben. Alleen 2 grote hanen hebben we nog over, die zijn tenminste niet wild en kunnen slecht kraaien, ze zijn een beetje schor lijkt het. Als ik het goed gezien heb zitten er bij de 11 kuikens die nu een paar weken oud zijn ook minstens 6 hanen tussen dus die gaan over een paar maanden verhuizen, als ze beginnen te kraaien...

6 comments:

Petra said...

Joh, en je waagt je niet aan de hanekammen? Dat zijn kennelijk ook delicatessen als ik Andrew Zimmern (Travel Channel) moet geloven.

Annemiek said...

Wat een pech op de 13e, en wat een kippenproductie daar!

Anonymous said...

Mooie humming-birdfoto's! Ik wou dat we die hier hadden, ik vind ze zo leuk!

Anonymous said...

Prachtige foto's zeg, z'n vogels zie je in NL niet. Lekker even wandelen en dat is ook goed voor de huis dieren, geniet er maar van samen.

Anonymous said...

Pracht hanen verhaal. gelukkig hier geen haan te horen in de verste verte. Blijkbaar houden ze hier niet zo van hanen.

Lekker dat het even flink geregend heeft. Houdt het alsjeblieft wel daar want wij hebben meer dan zat gehad..

gr petra

Anonymous said...

Hummingbirds vind ik ook leuk om bezig te zien .
En ik zou ook liever die hanen weggeven dan zelf in de pot te leggen .'lol'.

Groetjes Nancy