Wednesday, July 09, 2008

Verse vis (erg vers)


Vanavond is Hans met Thijs nieuwe gasten ophalen van Dallas Airport, het is nu 0.46 in de ochtend en ze zijn nog op weg hierheen. Onze gasten hebben een beetje vertraging gehad onderweg in de lucht, what's new ?
Vanavond kwamen dus ook de buurmannen aangereden met pick-up truck en trailer met een visbootje erop, of ik verse vis lust ? Ja zeker, vinden we erg lekker zelfs.
Uit de boot werd een tros haken gehaald en daar hingen ze, 4 forse wide mouth bass vissen alleen ze leefden nog....
Dus buurmannen halen de vissen van de haak en ondertussen "heb je weleens vis schoongemaakt ?" uhh ja schoongemaakt wel (1x slechts pfff) maar nog nooit doodgemaakt. "oh is niet zo moeilijk, gewoon de kop afsnijden achter de kieuwen" ja maar ze leven nog ! "ja dan gaan ze vanzelf dood" sorry buurmannen maar daar woon ik hier nog niet lang genoeg voor, ik ben te weekhartig om die vis de kop af te snijden misschien dat ik het volgend jaar wel kan......Daverend gelach van die mannen natuurlijk maar geen punt, de vissen werden op de vloer van de trailer neergelegd, de messen uitgeklapt en terwijl ik me omdraaide (ik hoef niet alles te zien ) hoorde ik de buurman vloeken dat hij toch echt zijn mes geslepen had en het geluid van een klapstaartende vis op de houten vloer van de trailer. Het zompige geluid duurde gelukkig niet heel erg lang (voor die vis zal het vast anders geweest zijn) Ik dacht nog even dat ik het misschien toch maar beter zelf had kunnen doen met een hakblok en bijl.
De mannen hebben de ingewanden er ook meteen maar uitgehaald, nu moeten ze alleen nog ontschubt worden want hier is het gebruikelijk dat de vis ontschubt door de gekruide bloem gehaald wordt en dan de fryer ingaat. Nou... ik ga geen vissen ontschubben (het geluid, dat geglibber onder je handen en die lucht, vandaar dat ik nog maar 1x een vis heb schoongemaakt ;-)) Morgen gaan ze lekker op de BBQ, alleen nog even receptje ervoor zoeken....

7 comments:

Anonymous said...

Ik zou er toch ook niet aanbeginnen .Een dooie vis kuizen wil ik nog wel proberen maar niet als die nog beweegt hoor.
MMm lekker vis op de barbecue ,laat het jullie smaken !

groetjes Nancy

Annemiek said...

Brr, dat zou ik ook niet zomaar kunnen!

Petra said...

Ha ha ha, je hebt dezelfde bloedgroep als ik.

Ik vroeg in Nederland nog aan de visboer of hij het hoofd van de makreel er af wilde snijen. Die oogjes he?

Anonymous said...

Handig z'n helpende hand bij het(bqq),iek moet er niet aan denken'vis scrubben' ga al over m'n nek.Eet smakkelijk dan maar.

Anonymous said...

Gatsie wat een smakelijk verhaal weer. Alles water onder water leeft dat moet je daar ook laten..

Bij mij komt er geen vis in de buurt, zelfs niet op de bbq en zelfs niet schoongemaakt. brr ik krijg er kippevel van.

gr petra

Petra said...

Heerlijk, gebarbecuede vis! Ricks vader vangt zalm in Lake Michigan en maakt die dan ook helemaal zelf schoon. Mij niet gezien, maar ik ben wel dol op (al schoongemaakte) vis!

oneduts said...

Vis op de bbq - heerlijk. Nou dat schoonmaken hoeft van mij ook niet - geef mij maar fillet!