Monday, August 10, 2009

Sticker burr grass




Ik dacht dat ik het aardig onder controle had: het sticker burr grass, vorig jaar was ik al begonnen dat akelige rotplantje eruit te trekken (gaat gelukkig heel gemakkelijk) maar ik liep vandaag buiten in de wederom verzengende hitte en zie tot mijn grote schrik dat er overal (!) plukken van dat sticker burr grass staan. Letterlijk uit de grond geschoten vanwege de hitte, het is de enige plant die goed gedijt in extreme hitte en vooral geen water. Pollen en nog eens pollen van dat spul, gelukkig hebben ze nog niet allemaal zaadbollen gekregen dus elke vrij uurtje sta ik nu die troep uit het zand te trekken, het vormt " stickers" (stekelbollen) in een paar dagen tijd en dan is het te laat en heb ik ze volgend jaar weer en nog meer. De een zegt hier dat je moet bemesten " daar kunnen ze niet tegen" , de andere buur zegt " vooral niet doen want dan groeit het tot aan je billen zo hoog" dus de beste remedie is eruit trekken en vernietigen. Voor de honden is het helemaal een ellende als ze zo'n sticker in hun poten krijgen die ze er uiteraard met hun tanden uittrekken, moet je eens proberen zo'n sticker tussen een paar hondentanden uit te trekken want die zit helemaal vast in het tandvlees meestal, ook in je voet doet het behoorlijk pijn ;-) we spreken uit ruime ervaring inmiddels. Het gekke is dat de honden zodra ze zo'n stekebollenaar zien die opvreten, dat doen alle honden hier vreemd genoeg. Op de foto's zijn het nog groene stekels maar dat is slechts een 1 dag of 2 dan worden ze geel of zwart en dan zijn ze het ergst en superscherp.

Toen ik vanavond het luik van de porch opendeed om de buitenkraan open te zetten zag ik waar ik eigenlijk altijd al een beetje rekening mee hou: een slang opgerold in het halfduister op de grond, het is daar natuurlijk relatief koel en vochtig en zelfs slangen hebben dat liever met dit weer blijkbaar: een copperhead dit keer en die hebben we toch liever niet want al zijn ze niet dodelijk giftig voor een mens je kunt er knap naar van zijn een tijdje. Toen ik de kraan aanzette en hij/zij een plens water over zich heen kreeg (lekkende kraan, is projectje 128 na de stekker van de trailer die ik nog moet maken, maar dat is een ander verhaal)verdween het beest al rap naar ergens.... geen idee waar pffff We gaan nu de buitenkraan verplaatsten naar een andere plek in daglicht, ergens van de week ofzo.

Vanmiddag leek het zowaar te gaan regenen, er kwamen dikke wolken aan en het begon te onweren, vervolgens te waaien en we zien de wolken binnen 5 minuten overdrijven en de zon scheen weer als vanouds. What's new ? Vandaag weer in de 100F en de rest van de week ook geloof ik, we kijken er eigenlijk nauwelijks nog naar: het is gewoon HEET, de ene dag wat heter dan de andere ;-)

11 comments:

Petra said...

2 x getverre.....
Getverre van dat gras. Inderdaad geen pretje voor de dieren. Hier hebben we die gelukkig niet.

En getverre van de copperhead.... Dubbel zo getver eigenlijk, ha ha ha.

www.vandijkjes.punt.nl said...

die rotzooi groeit hier ook. Het is een naar soort onkruid. Het kleeft aan je kleding, schoenen en inderdaad aan de vachten van honden en katten.

ik hoop dat er snel een wolk tussen zit die net zoveel uitstort als ze hier doen.

Wij hebben er zooo genoeg van..

gr petra

Bibi said...

Wat een naar spul die burrgrass. Ik heb het nog even opgezocht om te zien of er iets goeds over te vertellen valt maar helaas. Ik geloof dat die van jou de cenchrus spiniflex is. De roots kunnen worden gebruikt voor lactatie bevordering en als ingredient voor meel maar voor de rest...weg ermee!:-)
http://plantsforuse.com/index.php?page=1&id=2091
Die slang kom ik ook liever niet tegen als ik even de kraan open wil zetten!

Anonymous said...

Als ik jullie was en zeker weet dat de slang een copperhead is zou ik hem een kopje kleiner maker. De beet van een copperhead is heel vervelend. Afhankelijk van waar je gebeten word kan er redelijk wat zenuw schade ontstaan. Iemand hier op m'n werk haar man is 2 jaar geleden door een kleine copperhead in zijn hand gebeten. De wond is eindelijk genezen maar twee vingers hebben nog steeds geen gevoel. Komt waarschijnlijk ook niet meer terug. De copperhead staat hier ook bekend als erg agressief en gaat er niet zomaar vandoor zoals andere slangen. Ik ben zelf veel buiten aan het werk in NC en heb altijd snakeboots aan. Iedereen waarschuwd me contstant voor de copperhead en de timber ratler maar in drie jaar heb ik er nog nooit een gezien. Toevallig dit jaar een paar black snakes gezien en ik geloof drie keer een razorhead maar dat is alles.

Groeten,

Johan

Anonymous said...

Moet je eens Round-Up gebruiken tegen het gras, trekt in de wortel en de hele plant gaat dood.
Wel even kijken of het met de dieren kan.


Gr Ben

sisely said...

Je moet gewoon doen met het gras, (wat je denkt dat het beste lijkt te zijn). Tja naar regen komt zonnenschijn(raar weer is het ook het weer) in NL ook. Je moet per dag maar kijken met het weer, wat het gaat worden.

Cisca said...

He, wanneer komt er nou toch eens wat regen bij jullie?
En bah, wat eng zeg zo'n slang, ik zou daar echt niet vrolijk van worden... ;-)

Martin said...

Ik heb geen idee of wij hier in Colorado ook Sticker Burr Grass hebben. Volgens mij wel, want tijdens het hiken kleven die dingen vaak mijn je kleding als je er tegenaan loopt. Ik zal eens kijken of dit hetzelfde is als bij jullie.

Wel krioelt het hier van de kaktussen. Het is onmogelijk om blootvoets of op flip flops te lopen in de natuur, of op schoenen met dunne zooltjes. Trek maar gewoon sneakers aan met dikke zolen of bergschoenen, want na een dagje natuur zitten je zolen vol met keiharde naalden. Een stekelvarken zou er jaloers op zijn! LOL!

Wat leuk, een slang! Hahaha... Ik blijf het gave beesten vinden (om te zien, niet om gebeten te worden), zolang ik maar weet waar ze zitten. Verrast worden door een slang lijkt mij ook geen pretje.

Wij zijn omringd met ratelslangen. In bijna alle open velden om ons huis staan waarschuwingsborden, dat je op de paden moet blijven, maar dan nog goed moet uitkijken voor de ratelslangen die zich op de paden vaak opwarmen in de zon.

In huis hebben we ze gelukkig nog niet gezien, maar mocht dit een keer gebeuren, dan durf ik hem wel te pakken en buiten neer te zetten.

Annemiek said...

Vervelend spul daar bij jullie!

Monique said...

Tjonge, zijn we net van plan volgend jaar een paar dagen bij jullie langs te komen, begin je weer over die enge beesten.

Wilde net 'licht' reizen, moet ik weer laarzen mee!

Maarre ... de kogel is door de kerk en de camper is geboekt :-)

MissFluffy said...

Ziet er inderdaad gevaarlijk uit voor katten en hondenpootjes .Kan ook leijke wondjes worden ,die dan weer moeilijk te genezen zijn .Afmaaien is geen optie zeker want onkruid wieden is een hele job .

Wij hebben ook eens zo'n copperhead tegen gekomen als wij ergens in een bergweg aan het rijden waren.Mijn grootvader zat achter in de wagen en wilde absoluut stoppen om die slang te overrijden ...zijn ervaring ermee was niet bepaald fijn en hij wilde ze niet meer zien rondkruipen.

Groetjes Nancy