Sunday, December 21, 2008

I94 en Mexico


We hebben dus een E2 Visum voor 5 jaar maar moeten toch elke 2 jaar het land uit en in om een nieuw I94 te halen, deze zijn blijkbaar dus maximaal geldig voor 2 jaar en blijf je langer dan overtreed je de wet en dat willen we niet. Opties zijn om naar Nederland te vliegen of de grens over van Canada of Mexico, de buurlanden. Texas grenst voor een gedeelte aan Mexico en Canada is ver weg en erg koud in de winter, dus de keuze was snel gemaakt. De dichtbijzijnde grote grenspost "Del Rio" is ongeveer 600 km van Buffalo, stukkie dus en om het leuker te maken heb ik besloten alles snelwegen (Interstates) te vermijden, dus alleen kleinere Highways die veelal door plaatsen gaan. Ik ben Vrijdag vroeg vertrokken en via plaatsjes als Hondo, Bandera, Alamo City. Ik kwam rond 4 uur 's middags aan de bij de Mexicaanse grens. Ik had ergens gelezen dat je de grens niet over hoeft en je gewoon meld bij de Amerikaanse Douane. Maar helaas, ik moest toch het land verlaten en weer terugkeren. Amerika en Mexico word gescheiden door een brug van een paar honderd meter lang. Het land uit was simpel, je betaald 2 Dollar er word niets gevraagd en 100 meter verder zit je in een compleet andere wereld die Mexico heet en waar ik weer zo snel mogelijk uit wou in mijn opvallende PT Cruiser cabrio, dus 3x linksaf 1,75 betalen en weer op de brug richting Amerika. Wel wat drukker hier en moest na uitleg aan de zoveelste douane beambte mijn auto laten staan die onderzocht werd naar drugs en illegale Mexicanen en onder begeleiding van gewapende mannen kantoortje weer in en I94 werd geregeld. Een verse I94 rijker 6 Dollar armer snel wegwezen richting San Antonio om daar in de buurt te overnachten. De volgende dag naar een erg grote outlet in San Marcos en naar een klassieke autosloop in Niewerwald, Texas. Rond 5 uur was ik weer thuis en ruim 1200 km gereden en weer een stukje Texas gezien, helaas was het weer wat minder, wel t-shirt weer maar bewolkt, meer foto's staan op deze Link.

12 comments:

Anonymous said...

Wat ik me nu afvraag: wat is in vredesnaam het nut van het land verlaten op deze manier??

Waarom stellen ze zo'n belachelijke regel in eigenlijk? Dat wil ik nou weleens weten, zeker van jou Hans, jij hebt zo'n hekel aan regeltjes :-)

Anonymous said...

Het is een compleet onnodig papiertje maar ja je moet hem hebben. helaas. Voor jullie is Mexico inderdaad het makkelijks en zo te lezen ging het ook nog vrij makkelijk. Als ik beelden van Mexico zie en ook deze foto's dan is het inderdaad een andere wereld. kan me best voorstellen dta jeniet ee dagje bent gaan rond rijden daar.

gr petra

Petra said...

Jeetje wat een mijl om zeven, voor dat kleine witte stukje papier. Wel leuk dat je op de weg van en naar nog wat leuks gezien hebt.

Anonymous said...

In ieder geval je weet waar je nu aan toe bent, hopelijk.Tja ze moeten ergens een grens trekken met en visum, nu mee en dan het land uitvluchten net als een vluchteling.

Hans Hendriks said...

@Monique, een E2 is een tijdelijk Visum dus waarschijnlijk verwacht men dat je redelijk vaak het land verlaat?

Annemiek said...

Wat een gedoe om zo'n papiertje. Gelukkig dat je toch nog redelijk dicht bij Mexico zit, zodat je het vrij snel weer hebt.
Over regeltjes; Nederland maakt het ook niet gemakkelijk voor buitenlanders om een nieuw paspoort te krijgen. Je moet er in persoon voor naar een consulaat die nu niet bepaald dichtbij liggen.

Hans Hendriks said...

@Annemiek: Voor ons nieuwe paspoort moesten wij naar Houston, ongeveer 200 km. We moesten een speciale foto laten maken, iets van 20 Dollar per pp en het nieuwe paspoort was ook iets van 90 Dollar, dus ook een duur geintje.

Anonymous said...

Hoe tijdelijk is zo'n E2 dan eigenlijk? Als ik goed kijk, zijn jullie niet van plan om terug naar Nederland te gaan, toch?

Anonymous said...

600 km (enkel )rijden is ook niet niets.Maar je bent er nu weer even vanaf .
Kon je die I 94 ook niet krijgen dichter bij huis maar mits eem grotere bijdrage dan .Had precies zoiets gelezen dat het dan tot 3oo$ kon kosten ?

Groetjes Nancy

Anonymous said...

Je kan een I94 inderdaad ook via de Home land security krijgen. Veel papier werk en $385 per persoon.. Ik moest afgelopen zomer ook mijn I 94 vernieuwe en die van mijn jongeste dochter. Heb hetzelfde gedaan als Hans even de grens over alleen ik dan naar Canada. ongeveer 400 km. kosten 2 tanken benzine en $8 pp voor de I 94.. Zelf daar hebben ze geen vaste prijs voor dus..

Wij combineren dergel;ijke dingen vaak met een tripje naar Niagra falls of zo.

Het slaat compleet nergens op omdat je visum nog wel gewoon geldig is. Maar een I94 krijg je maar voor max 2 jaar. Ons visum is 5 jaar. Heeft werkelijk geen enkel nut, geen enkele..

gr petra

Hans Hendriks said...

Zoals Petra al schrijft is het nut ver te zoeken, vooral ook omdat je het ook kan afkopen!! Onze bedoeling is na 5 jaar weer een nieuw Visum te krijgen en dan zien we wel weer. De 2 jaar bevallen goed en smaken naar meer en als we de ontwikkelingen in de rest van de wereld zien zitten we hier helemaal niet verkeerd.

RV Hans said...

Hallo Hans,
met veel plezier lees ik iedere keer je verhalen. Ik zie er naaruit om jullie het volgend jaar te ontmoeten.
Zou het voor anderen ook zo zijn; even de grens over en je visum is verlengd. Vb. Iedere toerist met een 6mnd geldig visum, zou dan even de grens kunnen over steken en terugkomen. ???

groet, Hans