Thursday, November 25, 2010

Mexico Mexicoooohoooo





Maandagmorgen zaten we al vroeg in de auto naar Mexico, Red die op ons huis paste, pakketten en vrachten in ontvangst zou nemen etc was er ook al om 6 uur. We hadden na alle enge verhalen en waarschuwingen de veiligste grens overgang gekozen: Eagle Pass naar Piedras Negras, na zo'n 7 uur rijden waren we er, auto geparkeerd aan de Texaanse kant, vervolgens lopend de brug over de Rio Grande over ivm eventuele wachttijden die je met de auto wel hebt. Piedras Negras is echt leuk om te zien, we hebben ons ook helemaal niet onveilig gevoeld, integendeel, je krijgt er eerder zo'n zomervakantiegevoel (het was ook nog erg warm daar) Zoveel tandartsen als daar zitten heb ik nog nooit bij elkaar gezien, een complete straat vol met posters met de prachtigste gebitten dus wie weet.... Piedras Negras is volop in verbouwing, ze zijn een plein aan het maken met verschillende kunstwerken, erg leuk om te zien. Daarna de paspoortstempels gehaald en terug de brug over naar US immigrations voor onze nieuwe I-94 (die elke 2 jaar vernieuwd moet worden ondanks dat je een visum hebt). Om een erg lang verhaal kort te maken: we kregen van US immigrations vrij kortaf te horen dat zij ons geen nieuwe I-94 gingen geven, eerst omdat die nog geldig was (je mag die ook niet laten verlopen). Op onze constatering dat we dan op de dag dat die zou verlopen terug zouden moeten komen voor een nieuwe was ons bezoek aan Mexico ineens niet "meaning full" (ik durfde niet te vragen of een kies laten trekken daar dan wel meaning full was ;-) Maar we moesten ! het online ! aanvragen ! gewoon ! op de computer ! dat was voor iedereen ! gemakkelijker !
Als ik me voor mijn werk zo moest gedragen naar mensen die mij netjes tegemoet treden nam ik op staande voet ontslag, ik zou me diep schamen.

Maar ja, als je daar staat kun je maar het best je mond houden, ze kunnen je weigeren de US in te laten en dat is toch erg vervelend als je je auto aan de andere kant van dat grote hek op Amerikaanse bodem ziet staan. De border patrol die ons later aanhield waren wel zeer aardige amerikanen en ook zij begrepen helemaal niets van de onwil van hun "mexicaanse/amerikaanse collega's. We zouden volgens hen nog wel Del Rio kunnen proberen maar als je al een stempel in je paspoort hebt dat je een uur daarvoor ook in Mexico geweest bent dan zit je waarschijnlijk in het "verdachtenbankje" dus dat hebben we maar niet gedaan. We waren om 10.30 uur 's avonds weer thuis, enigzins afgedraaid wel. Dus dinsdag eerst maar geprobeerd om online de aanvraag voor een nieuwe / verlengde I-94 in te vullen, na heel wat bevroren schermen op de compuut op de site van de USCIS en mijn humeur wat zeer ver beneden peil was inmiddels heb ik de applicaties maar geprint (35 pagina's voor de 1e voor Hans, 6 pagina's met de 2e aanvraag voor mij want dat kan natuurlijk niet op 1) en instructiespagina's die ongeveer een boek zijn bij elkaar en de rest van de dag besteed aan het invullen van het papierwerk, 2 checks erbij want elke applicatie kost $ 300,-- ongeveer..... goedkoper kunnen ze het niet maken....
Het is in ieder geval op de post naar het USCIS kantoor en we horen wel hoe het verder afloopt weer.

Gisteren zijn we druk geweest verder met de mail- en dozen achterstand weg te werken want dat is heel behoorlijk wat er dan zo binnenkomt in zo korte tijd.

Vandaag is het Thanksgiving, maar we werken gewoon want te veel te doen nog, heerlijk hoor gewoon thuis en lekker aan het werk! Maar de kalkoen doen we wel aan mee, alleen de borst dan, anders moeten wij en de honden nog een hele week kalkoen eten ;-)

Vanmorgen was het nog zeker 25 graden Celsius en vanmiddag zie ik ineens dat de ramen in huis beslaan, is het ineens nog 10 graden buiten met wind brrrrr Vannacht rond het vriespunt is dat wat.



10 comments:

Petra said...

Wat een gezeur en gedoe weer! Wij keken vorige week due date en daar was een stukje met de Mexicaanse grens. Natuurlijk tongue in cheek, maar wel treffend! Hopelijk gaat het allemaal lukken.

Bente said...

Oh wat balen dat je de I-94 niet kreeg! Ze vonden waarschijnlijk dat jullie het iets te vlotjes wilden doen. Je had misschien inderdaad beter een tandartsbezoekje kunnen doen. Maar ja, achteraf.
Hoop dat het nu via de post gaat goedkomen.

Ik heb de mijne deze zomer gedaan. Ook Mexico maar dan wel een vlucht en 2 nachten verblijf. Was nog steeds zenuwachtig maar ging goed.

Bibi said...

Sjemig wat een gedoe aan de grens! Ik hoop dat het toch nog gaat lukken!
De sneeuw is hier alweer helemaal weg en we hebben weer heerlijk zonnig weer;-)

Sisely.nl said...

Wat een gedoe...is allemaal wat zeg(hopen dat het goed komt).In NL is het koud, 25 graden dat is lekker...geniet er maar van.

Monique said...

Waarom moet dat toch altijd zo moeilijk over die visa? Rare regels!

Toch maar buren worden in Spanje hoor ;-)

Anonymous said...

welkom thuis ;-0 xt

MissFluffy said...

Wat hebben ze daar moeilijk gedaan .
Het is toch met de haren getrokken om voor zoiets $ 300 (elks ) te vragen en men mag dan ook hopen dat deze online aanvraag zeer gemakkelijk verloopt .Ben wel eens benieuwd hoe snel je terug bericht gaat krijgen in verband met je I-94 aanvraag .
Voor dat bedrag kan ik me best voorstellen dat je evengoed een weekend Mexico boekt .

Groetjes Nancy

Petra said...

Jemig!!!!! Dat is balen. Kost je mooi 600 dollar voor niks....

Toen ik van de zomer terug kwam van een cruise naar Canada wilde ik ook een nieuwe I94. Mijn rijbewijs verloopt bijna en een nieuwe I94 zorgt er voor dat ik niet weer zo snel terug hoef naar de DMV.
Eerst deed hij moeilijk. Maar ik vertelde dat het wel zaak was dat ik een nieuwe i94 kreeg. Nu die groene niet meer hoeven, lijkt het ineens veel meer werk voor ze en het zuchten was niet van de lucht. Omdat hij dat zo luidruchtig deed kwam zijn collega er bij en die vertelde dat ik gewoon recht had op een nieuwe i94 (godzijdank)
Spontaan kreeg ik er toen 1 van 2,5 jaar lang. Maar het is echt maar net hoe de pet staat begrijp ik uit jullie verhaal.
Hopelijk verloopt het vervolg soepeltjes....

www.vandijkjes.punt.nl said...

Jeetje wat een gedoe. Ik kreeg bij de canadese grens 4 weken geleden een I 94 tot de visa datum. Nu gisteren op newark airport kregen we er 1 tot dec 2012. Snap jij het nog snapo ik het. Schiet mij maar lek..Die hele I94 is van niks en nul waarde en die groene zijn nu weg. Tijd dat ze de witte ook afschaffen en graag snel..

gr petra

Car said...

Ik heb de afgelopen dagen over het I-94 verhaal na lopen denken en snap een ding niet.
Als je het land verlaat moet je hem toch officeel inleveren en dan moet je toch wel een nieuwe krijgen als je het land weer in komt ? (of zit ik helemaal verkeerd nu)
Ik lees nu ook uit de reactie van Petra dat een rijbewijs voor langer dan een jaar afgegeven word las je I94 langer loopt. Weer iets om te onthouden want elk jaar vernieuwen (en tussendoor ook nog eens verhuizen) is een leuke inkomstenbron voor de DMV