Monday, November 08, 2010

De jacht

Afgelopen weekend is hier het jachtseizoen op herten weer begonnen voor volwassenen met geweer, het weekend daarvoor was het al geopend voor kinderen met geweer. Wij jagen zelf niet en ik hoef het ook niet te zien, bij ons zijn ze veilig op het weiland en in het bos maar een tegenstander van het jagen hier ben ik niet. Er zijn nu eenmaal veel te veel herten hier en er mag niet ongelimiteerd geschoten worden, per jager 1 of 2 herten. Jagen op een deer lease wat ook veel gedaan wordt kost behoorlijk wat geld. Naast het voeren van de herten kost een paar weken per jaar jagen zo'n $ 4000 a $ 6000,-- voor een lease. En er wordt wat af geleasd hier want jagen wordt hier met de paplepel ingegoten.

We hebben hier zwerfhonden: die zijn zielig en we hebben (half)wilde honden: die zijn eng, echt eng en gevaarlijk bovenal. Ze kennen de gewoontes van mensen en durven zodoende dicht bij huizen te komen, ze opereren in kleine groepen en grijpen kalfjes, jagen vee (en soms ook paarden) de dood in en nog meer ellende.
Vanmorgen was het een geblaf en gejank een stuk verderop buiten,meer dan erg.. Het bleef maar doorgaan en klonk echt als honden die "iets" aan het opjagen zijn of in het nauw hebben gedreven. Toen ik naar de punt van het weiland liep vanwaar we uitzicht hebben op het Moore lake stond daar een Big Buck (groot mannetjeshert) in het water een tiental meters van de kant met op de kant rennend een groepje van 5 joelende honden die probeerden het hert te pakken. Een paar stonden in het water maar durfden niet dichterbij te komen en dat grote hert stond daar maar en kon blijkbaar niets meer doen. En daar heb ik toch wel zo'n hekel aan ! als ik een geweer zou hebben en goed zou kunnen schieten zou ik niet weten wat ik het eerst zou moeten kiezen, het hert was overduidelijk niet in orde en was beter af als het uit zijn lijden werd verlost. Dus de buurman maar gebeld, dit was niet om aan te zien zo gemeen die honden waren, hij was er in minder dan no time gelukkig en blijkbaar is het hert toch gevlucht toen hij begon te schieten. Of het beest was aangeschoten door jagers, aangereden of gepakt door de honden was niet duidelijk, wel dat hij een achterpoot meesleepte zei hij. De honden hebben nog 1 keer geprobeerd het hert te pakken toen het eenmaal op de kant was maar na nog een paar geweerschoten namen ze rap de benen. Volgens de buurman had hij helaas in de haast zijn "big rifle" niet mee meegenomen, waar hij een stuk verder mee kan schieten, anders had hij het hert wel doodgeschoten en nog een paar honden ook. Maar nu loopt dat hert dus nog ergens rond en hopelijk wordt hij weer snel beter of gaat hij snel dood (liefst het eerste natuurlijk ;-)en die honden hebben we de rest van de dag niet meer gehoord gelukkig.
Volgende week krijgen we dus schietlessen van de buurman, die afspraak staat al meer dan een jaar (of 2 jaar inmiddels) en het was er nog steeds niet van gekomen maar we hebben nu wat meer haast ermee, en de buurman vind het gewoon niet kunnen: hier wonen en niet goed kunnen schieten.






10 comments:

www.vandijkjes.punt.nl said...

Hier moeten we nog even wachten. Nov 20 begint heir het geweer seizoen. Nu is het pijl en boog. Ook hier is jagen met de paplepel ingegeven. Een man (dik 40)in mijn store zei van de week nog dat hij 12 was voor hij er achter kwam dat het jacht seizoen niet het hele jaar was. Er wordt daar ook veel gejaagd buiten jacht seizoen. Maar daar schijnt ook niemand wakker van te liggen en de politie bellen schijnt ook not done te zijn als je de buren hoort jagen.

gr petra

Petra said...

Ach, wat droevig. Inderdaad zijn er heel veel herten. Ik las, dat Virginia en Maryland tussen de "gevaarlijkste" staten zitten, je hebt hier de meeste kans een hert op je auto te krijgen. Toch blijf ik ze zo mooi vinden, vandaag ook weer.

Petra said...

Jagen is niet mijn ding. Maar dat los raak schieten helemaal niet inderdaad. Zo zielig....

RV Hans said...

Tja, doodschieten dieren is ook niet iets waar ik van sta te juichen. Als ze overlast veroorzaken ligt het anders, maar dan nog. Zelfs een spartelend visje aan de haak vind ik al zielig.
Schietles kan ik jullie wel geven. Ik schoot afgelopen week op de toets nog 59 vd 60 raak.
Helaas ben ik niet eerder dan in September weer in de buurt.

Sisely.nl said...

Jeej zeg kinderen die schiet les krijgen, (zou verboden moeten worden).Eigenlijk moet het helemaal (verboden worden) om te schieten.Let maar op als je schiet les krijgt.

Anonymous said...

daarom kijk ik nooit naar natuurfilms..begint altijd leuk met schattige mooie spannende dieren en ja hoor daar wordt er weer een verscheurd, neergeknald of komt heel vervelend aan zijn eind....
laat staan zelf iets (aan) doen...
een mug ok maar verder???/
echte stadse he;-)? xt

Astrid said...

Zijn die honden bij jullie hetzelfde als de coyotes hier?
Akelige beesten, maar ze ruimen wel weer lekker op, dat is dan weer handig.

Ik ben eindelijk weer een beetje aan het bijlezen, nog van harte met jullie lustrum, nog vele jaren erbij.

MissFluffy said...

Ik denk wel dat het handig kan zijn die schietlessen .Zelf indien je zelf niet wil jagen .Je weet maar nooit of je het ooit nodig hebt .
Ik zou er ook niet voor kiezen om op mijn plekje te jagen .Ik zie daarvoor het wild leven veel te graag .
Maar aan de andere kant lust ik ook wel graag een stukje hertenvlees en maak ik er nu ook al niets meer van om een grote party vlees te versnijden .Meestal ligt voor ons al wat klaar bij onze aankomst ginder .

Groetjes Nancy

Kristel Holsbeek said...

Ik ben wel benieuwd naar je schietlessen!!;-)

Annemiek said...

Ik ben ook heel nuchter over dat schieten. Die herten worden tenminste opgegeten. Ik vindt een kip uit een legbatterij of een varkenslapje eten van een dier dat zijn hele leven op een paar vierkante meter leeft veel zieliger.