Saturday, January 29, 2011

Een breast collar...




Soms kan ik me wel eens verbazen over hoe dom mensen soms kunnen zijn maar ik lijd aan het hetzelfde euvel (regelmatig zelfs): western hoofdstellen, zadels en dus ook breast collars zijn hier vaak prachtig versierd, het leer is bewerkt met zilverbeslag, strass stenen enz en ik dacht dat ze dus min of meer voor de sier waren zover ik er al ooit over nagedacht heb. Met het zadel dat wij kochten kwam ook een breast collar, ook mooi bewerkt leer en die hing ter decoratie in huis eigenlijk. Hing.....
Na 1.5 jaar is Kay -onze vorige hoefsmid- terug van haar religieuze missie en dus zagen we elkaar vorige week na al die tijd weer, hartstikke leuk en het leek mij erg handig dat zij dan maar met Boy zou gaan rijden (Red loopt nog steeds niet helemaal gemakkelijk dus dat leek ons niet zo verstandig hem nog te vragen) en ook om Cherokee rijklaar maken. Ze kan lezen en schrijven met paarden en traint ze ook beroepshalve op een zeer vriendelijke -natural horsemanship- manier, dus kun je beter treffen ? nadat ze een tijdje grondwerk met Boy had gedaan was het tijd om hem te rijden, zijn "race gedrag" moet hem echt afgeleerd worden en gelukkig leert hij snel. Gisteren was Kay er weer om met hem en Cherokee aan de slag te gaan, omdat ik ook zou gaan rijden hadden we mijn zadel (zonder breastcollar dus) op Boy gelegd en dat ging allemaal prima. Tot in volle galop in een bocht de singel los raakte of we weten eigenlijk niet eens precies hoe en wat er gebeurde maar Kay kwam netjes op de grond terecht maar het zadel dus onder Boy zijn buik. Hij was in totale PANIEK, het zadel heeft in 5 minuten tijd wel 60 schoppen gekregen van zijn voor en achterbenen en gelukkig had Kay hem nog vast aan een lange lijn totdat hij eindelijk kalmeerde. Arme Boy was drijfnat van het zweet, zijn ogen puilden uit en hij stond te hijgen als een .... juist: paard.
Ik had zo'n medelijden met hem maar gelukkig besliste zij op dat moment het juiste: haar zadel halen en nadat hij helemaal gekalmeerd was gewoon weer verder rijden en dat ging prima. Gelukkig niemand gewond en dat van mijn zadel de dikke leren stijgbeugelriem is afgescheurd geeft niets, het wordt weer gemaakt en is komende week zaterdag klaar. Ik heb mijn leren breast collar van de muur gehaald en lekker dik in het vet gezet want voortaan wordt hier alleen nog met breast collar gereden, die voorkomt dus dat een zadel onder een paard zijn buik terecht kan komen (weet ik nu dus pffff) We gaan er nu eerst en vooral aan werken om Boy wat minder schrikkerig te maken want hij schrikt soms echt van zijn eigen schaduw en na een paar uur trainen met hem kun je al zien dat het veel beter gaat. Echt super hoor !
Nog een paar maandjes dan ben ik jarig en ik heb zulke mooooooie collars gezien ! met glinsterstenen erin, ik denk dat die prachtig zal staan op Boy of Cherokee ;-) ;-)

Op een van de foto's Kay aan het grondwerk met Boy en op de link nog wat filmpjes nadat Kay haar eigen zadel erop had gelegd en verder is gaan rijden met hem. Is het niet geweldig eigenlijk dat dat "gewoon" in onze achtertuin is ?


5 comments:

Petra said...

Dat is tooh schrikken, gelukkig is er niemand gewond geraakt. Het is echt wel interessant jullie te volgen, want weet ik veel wat een breast collar is. Weer wat geleerd, wij zullen er niet snel een nodig hebben ;)

Annemiek said...

Gelukkig dat nieumand gewond was! Dat was schrikken.
Mooie foto's en filmpjes!

Bibi said...

Ik had daar nog nooit van gehoord van een breast collar. Maar ik heb dan ook maar kort paard gereden.
Supergaaf dat je dat allemaal gewoon in je bescheiden 'achtertuintje' hebt:-))

Kristel Holsbeek said...

Super, ook ik weer iets bijgeleerd!!
Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen binnen enkele weken!!

www.vandijkjes.punt.nl said...

Ik had er wel eens 1 gezien maar wist niet hoe je zo;n ding noemt. Voor geen geld ging ik op een paard zitten...Ik lag er eersder af dan dat ik er op zou zitten. haha Ik vind het kanp dat je dat durft hoor. Is wel een vreselijk mooi paard..

gr petra